محیطزیست نیازمند نظارتپذیری است نمایندگان مخالف با طرح تبدیل سازمان محیطزیست به وزارتخانه معتقدند که این اقدامی هزینهبر است حال آنکه موافقان این طرح بر این باورند که هم اکنون سازمان محیطزیست قادر به انجام وظایف نظارتی خود و پاسخگویی به مجلس نیست. خبرگزاری مجلس اعلام وصول طرح عادی تشکیل وزارت محیطزیست و منابع طبیعی […]
محیطزیست نیازمند نظارتپذیری است
نمایندگان مخالف با طرح تبدیل سازمان محیطزیست به وزارتخانه معتقدند که این اقدامی هزینهبر است حال آنکه موافقان این طرح بر این باورند که هم اکنون سازمان محیطزیست قادر به انجام وظایف نظارتی خود و پاسخگویی به مجلس نیست.
خبرگزاری مجلس اعلام وصول طرح عادی تشکیل وزارت محیطزیست و منابع طبیعی در ۲۶ بهمنماه در صحن علنی مجلس موجب طرح نظرات مخالف و موافق از سوی نمایندگان شد هرچند این موضوع از مدتها پیش و در مجلس نهم نیز مطرح شده بود.
تبدیل سازمان حفاظت محیطزیست به وزارتخانه محیطزیست و منابع طبیعی به اعتقاد مخالفان اقدامی هزینهبر است که نه تنها معضلات این حوزه را مرتفع نخواهد بلکه بار اضافی بر دوش دولت قرار میدهد، حال آنکه موافقان این طرح تبدیل سازمان حفاظت محیطزیست به وزارتخانه را ضروری دانسته و بر این باورند که سازمان محیطزیست قادر به انجام وظایف نظارتی خود نیست.
عبدالکریمحسینزاده به عنوان موافق طرح مذکور تأکید دارد که تحقق نظارت بر حوزه محیطزیست به اعتبارات، اختیارات و نیروی انسانی فعال، کارآمد و امکانات به روز نیاز دارد که متأسفانه هماکنون در اختیار سازمان حفاظت محیطزیست نیست، علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اما در مخالفت با این طرح میگوید: میتوان در شرایط فعلی و با اختصاص منابع کافی و نیروی انسانی کارآمد مشکلات محیطزیست را در مدت زمان کوتاه تری حل کرد بنابراین نیاز به تبدیل سازمان به وزارتخانه نیست.
احمدعلیکیخا اما نگاههای دو سویه این طرح را مطرح میکند و با تأکید بر ضرورت واکاوی موشکافانه طرح تبدیل سازمان حفاظت محیطزیست به وزارتخانه، معتقد است که نگاه دستگاههای اجرایی به محیطزیست نگاهی تولیدی است درحالیکه مدیریت یکپارچه باید بر این حوزه حاکم شود.
کیخا بر این باور است که تبدیل سازمان محیطزیست به وزارتخانه نباید منجر به صدور مجوزهای تخریبی شود اما با این حال موافق علمیتر شدن فعالیت محیطزیست در کشور است.
ضرورت تبدیل سازمان محیطزیست به وزارتخانه
عبدالکریم حسینزاده، نایب رییس فراکسیون محیطزیست و توسعه پایدار مجلس در موافقت با طرح تبدیل سازمان حفاظت محیطزیست به وزارتخانه، گفت: همه کشورها براساس ظرفیتهای درون سرزمینی وزارتخانههایشان را تعریف میکنند، یکی از مشکلات محیطزیست ایران هم نبود کارکردهای اجرایی و اعتبارات اجرایی برای پدیده عظیم محیطزیست و اکوسیستم ایران است.
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما نیازمند ویرایش اساسی در وزارتخانههایمان هستیم اما شکلگیری وزارتخانه محیطزیست و منابع طبیعی قطع یقین خروجیهای عملگرایانه برای مجموعه محیطزیست ایران خواهد داشت.
وی افزود: متأسفانه سازمان حفاظت محیطزیست در حال حاضر قادر به انجام وظایف نظارتی خود هم نیست چراکه نظارت به اعتبارات، اختیارات و نیروی انسانی فعال، کارآمد و امکانات به روز نیاز دارد، که متأسفانه هماکنون در اختیار سازمان حفاظت محیطزیست نیست.
مشکلات محیطزیست با تشکیل وزارتخانه حل نمیشود
علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در مخالفت با طرح تشکیل وزارتخانه محیطزیست، گفت: رسیدگی به مسایل محیطزیستی موضوع حاکمیتی بوده و مشکلات آن مرز نمیشناسد، اما اینکه بخواهیم با تشکیل وزارتخانه مشکلات این سازمان را حل کنیم نه تنها معضلی رفع نخواهد شد بلکه هزینههای دولت افزایش پیدا میکند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ادغام وزارتخانهها در دولت گذشته هیچ تأثیری در حل مشکلات نداشت، افزود: بارها وزارتخانهها و سازمانهای مختلف درهم ادغام و یا از هم تفکیک شدند، اما نه تنها هیچ نتیجه بهتری کسب نشده بلکه اثرات سوء بیتدبیریها درادغام وزارتخانهها نیز درحال حاضر بسیار نمایان است؛ بنابراین در مرحله ادغامها هزینههای بسیاری به دولت تحمیل میشود.
وی با اشاره به اینکه باید به نوعی رییس سازمان محیطزیست را در مقابل مجلس پاسخگو کرد، تصریح کرد: اگر هدف از تشکیل وزارتخانه پاسخگویی وزیر در مقابل مجلس باشد، شاید بتوان این طرح را قابل قبول دانست، اما پیگیری این طرح با هر هدف دیگری جای تردید و سؤال را برای نمایندگان باقی میگذارد؛ ضمن اینکه اگر یک فوریت این طرح مورد قبول قرار نگیرد، بعید است که بررسی عادی آن به راحتی در دستور نمایندگان قرار گیرد.
اکبری با بیان اینکه ضرورتی در تشکیل وزارتخانه محیطزیست نیست، گفت: تاکنون همه ادغامها با هدف تسریع در انجام وظایف و کوچکسازی دولت صورت گرفته است، اما نه تنها اهداف با سرعت بیشتری انجام نشده بلکه هزینهها نیز افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین حوزه وظایف دستگاهها و تشریفات وزارتخانهها نیز افزایش پیدا کرد.
مدیریت یکپارچه باید در اولویت قرار گیرد
احمدعلی کیخا در خصوص طرح تبدیل سازمان حفاظت محیطزیست به وزارتخانه، گفت: عدم یکپارچگی در مدیریت منابع طبیعی و محیطزیست کشور کاملاً مشهود است و نمیتوان آن را انکار کرد اما بخشهایی از حفاظت از منابع آب، خاک، جنگلها و مراتع در دست دستگاههای تولیدی است که نگرش آنها پیش از نگاه حفاظتی، نگاه تولیدی است.
نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت نیرو در حوزه منابع آبی نگرش سدسازی و تأمین برق داشته و وزارت جهاد کشاورزی هم در حوزه جنگلها و مراتع نگاه تولیدی را دنبال میکند بنابراین یکپارچگی مدیریت حفاظت از منابع طبیعی و محیطزیست ضروری است.
وی افزود: متخصصان توسعه و دستگاههای توسعهای نیز بر این باورند که سازمان حفاظت محیطزیست به بهانه حفاظت مانع جدی برنامههای توسعه کشور است، در واقع دستگاههایی که دنبال اجرای برنامههای توسعه هستند؛ نگران تصمیمات سازمان حفاظت محیطزیست هستند.
کیخا یادآور شد: در دنیا ارزیابی محیطزیستی طرحها به شکل علمی دنبال شده و در اجرای پروژهها این ارزیایی در اولویت قرار میگیرد، این اقدام برای افزایش تولید، حصول توسعه و اشتغالزایی با حفظ محیطزیست پایدار و تکیه به ملاحظات منابع طبیعی است که باید در کشور ما نیز این روشهای علمی دنبال شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: فهم مشترکی بین مسؤولان و دستگاها باید جهت توجه به محیطزیست ایجاد شود تا چالشهای تخریب محیطزیست مرتفع شود، موافقان طرح مذکور علاوه بر مدیریت یکپارچه محیطزیست به دنبال پاسخگویی رییس این مجموعه به نمایندگان هم هستند تا گزارش فنی، علمی و قانونی اقدامات شفاف شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.