آیا قیمت تایرهای تولید داخل افزایش خواهد یافت؟

گروه خودرو- با توجه به اخبار منتشر شده طی روزهای گذشته مبنی بر افزایش قیمت تایر‌های تولید داخل، باعث شد که سازمان حمایت به این خبر واکنش نشان دهد و اعلام کند که این افزایش قابل‌قبول نبوده و از اجرای آن جلوگیری کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به بخشنامه […]

گروه خودرو- با توجه به اخبار منتشر شده طی روزهای گذشته مبنی بر افزایش قیمت تایر‌های تولید داخل، باعث شد که سازمان حمایت به این خبر واکنش نشان دهد و اعلام کند که این افزایش قابل‌قبول نبوده و از اجرای آن جلوگیری کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به بخشنامه اخیر انجمن صنفی صنعت تایر، مبنی بر افزایش ۲۰ تا ۴۵ درصدی قیمت انواع تایر اعلام کرد: از نظر این سازمان هرگونه افزایش قیمت محصولات تولیدی خارج از دستورالعمل عمومی قیمت‌گذاری و توزیع کالا‌ها مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها و همچنین بدون بررسی مستندات خرید و مصرف مواد اولیه با نرخ‌های جدید، مورد تأیید نمی‌باشد. در نامه مولاخواه؛ معاونت بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان ‌و تولیدکنندگان به رئیس انجمن صنفی صنعت تایر آمده است: «درخصوص تغییرات صورت گرفته در نحوه تأمین و نرخ ارز از تاریخ ۲۴ آذرماه امسال و اجرای افزایش قیمت ۲۰ تا ۴۵ درصدی انواع تایر تولید داخل به آگاهی می‌رساند. از نظر این سازمان هرگونه افزایش قیمت محصولات تولیدی خارج از دستورالعمل عمومی قیمت‌گذاری و توزیع کالا‌ها مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها و همچنین بدون بررسی مستندات خرید و مصرف مواد اولیه با نرخ‌های جدید، مورد تأیید نمی‌باشد. لذا به منظور جلوگیری از بروز تخلفات احتمالی و احجاف در حقوق مصرف‌کنندگان لطفاً مقرر فرمایید اطلاع رسانی لازم به کلیه واحدهای تحت پوشش صورت پذیرد. انجمن صنفی صنعت تایر، با انتشار نامه‌ای در مورخ ۲۴ آذرماه خبر افزایش ۲۰ تا ۴۵ درصدی قیمت انواع لاستیک را به علت حذف ارز نیمایی و افزایش قیمت ارز تولیدکنندگان این کالای صنعتی اعلام کرد. در همین خصوص مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، اعلام کرد که افزایش قیمت تایر براساس تصمیم و مصوبه جدید انجمن صنفی صنعت تایر فعلاً منتفی شده است. وی بیان داشت: در مصوبه جدید انجمن صنفی درخصوص قیمت انواع لاستیک آمده است از آنجا که حذف ارز نیمایی و به تبع آن افزایش ۳۰ درصدی ارز مصرفی صنعت تایر افزایش قیمت محصولات تایری را اجتناب‌ناپذیر کرده است، هیئت مدیره انجمن، در تاریخ ۲۴ آذرماه افزایش ناگزیر قیمت‌ها را مصوب کرد. هر چند نظر به ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت الزام به قیمت‌گذاری دستوری منتفی شده است، معذالک انجمن صنفی تلاش می‌کند که از طریق مذاکره و رایزنی نظر مثبت سازمان حمایت را برای افزایش نرخ‌های مصوب انجمن جلب کند. وی بیان داشت: در ادامه مصوبه مذکور همچین آمده است، لذا تا جلب‌نظر سازمان حمایت، علی‌رغم فشار خارج از تحمل وارده ناشی از افزایش همه‌جانبه هزینه‌های نهاده‌های تولید و افزایش خیره‌کننده نرخ ارز مصرفی، از اعمال نرخ‌های جدید مصوب هیئت مدیره انجمن خودداری خواهد شد. این در حالیست که جمال میرزایی؛ عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران، بیان داشت: با توجه به رشد نرخ ارز، قیمت تایر خودرو براساس گروه مصرفی متفاوت خواهد بود. در گروه خودروهای سواری، نرخ تایر باید به‌طور میانگین حدود ۲۵ درصد افزایش یابد. برای خودروهای سنگین نیز این افزایش به حدود ۴۵ درصد می‌رسد. این در حالی است که پیش از افزایش نرخ ارز، وزارت صمت وعده‌هایی برای اصلاح قیمت‌ها داده بود، اما متأسفانه این وعده‌ها عملی نشدند. همچنین باید اشاره کرد که بهای مواد اولیه این صنعت نیز بین ۱۵ تا ۲۳ درصد افزایش یافته است. وی افزود قیمت‌گذاری دستوری از نظر منطقی توجیه‌پذیر نیست. با توجه به عدم پرداخت یارانه به تولیدکنندگان و همچنین عدم انحصار در حوزه تایر، چرا باید چنین روشی ادامه یابد؟ این در حالی است که دولت چهاردهم بار‌ها شعار آزادسازی قیمت‌ها را مطرح کرده، اما در عمل چنین چیزی مشاهده نمی‌شود. وی درخصوص چالش گران‌فروشی صنایع بالادستی و عرضه مواد اولیه نیز، توضیح داد: متأسفانه مواد اولیه‌‌ای که در داخل کشور تأمین می‌گردد نیز، اغلب با قیمتی بیشتر از نرخ جهانی خریداری می‌شود. در حال‌حاضر، مواد اولیه داخلی صنعت تایر بین ۲۰ تا ۵۰ درصد گران‌ تر از مشابه جهانی آن هستند. اگر این مشکلات به‌درستی مدیریت نشوند، مصرف‌کننده توان خرید لاستیک خودرو از بازار را نخواهد داشت.