نقش رایزنان اقتصادی در توسعه و تقویت تعاملات جهانی

نقش رایزنان اقتصادی در توسعه و تقویت تعاملات جهانی رایزنان بازرگانی به افرادی می‌گویند که در خارج از مرزهای سرزمینی و در مذاکره و تعامل با مسؤولان ذی‌ربط دیگر کشور‌ها برای توسعه ارتباطات و فعالیت‌های اقتصادی بازرگانی مراوده و تلاش می‌کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران تعامل، مذاکره و رایزنی یکی از الزامات اجتناب‌ناپذیر در عرصه‌های […]

نقش رایزنان اقتصادی در توسعه و تقویت تعاملات جهانی

رایزنان بازرگانی به افرادی می‌گویند که در خارج از مرزهای سرزمینی و در مذاکره و تعامل با مسؤولان ذی‌ربط دیگر کشور‌ها برای توسعه ارتباطات و فعالیت‌های اقتصادی بازرگانی مراوده و تلاش می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران تعامل، مذاکره و رایزنی یکی از الزامات اجتناب‌ناپذیر در عرصه‌های گوناگون اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… به شمار می‌رود.

اگرچه حصول این امر، مستلزم اصول، قواعد و چارچوب‌هایی است که به فراخور شرایط حاکم بر کشورها، متغیر است و به تبع نادیده گرفتن و یا عدول از این مؤلفه‌ها نه تنها تأمین‌کننده منافع کشور نخواهد بود، بلکه در برخی اوقات موجبات تحمیل خساراتی سنگین و جدی را فراهم می‌سازد.

در این میان، در مباحث اقتصادی و بازرگانی نیز افرادی پیگیر امور می‌شوند تا با تعامل، رایزنی و مذاکرات، بستر و زمینه توسعه ارتباطات اقتصادی را فراهم سازند.

در کشور ایران نیز، رایزنان بازرگانی، مسؤولیت این امر خطیر را عهده‌دار هستند که به نوعی در زیرمجموعه سازمان توسعه تجارت فعالیت می‌کنند.

شمار رایزنان مذکور به بیش از ۲۰ نفر می‌رسد که با مأموریت‌های ۳ ساله پیگیری وظایف محوله در این حوزه می‌شوند که به تبع بعد از پایان مدت مأموریت، حکم آنها تمدید و یا به کشور باز می‌گردند.

ملیحه سلیمانی‌فر، دانش‌آموخته رشته اقتصاد و یکی از فعالان حوزه تجارت ‌و بازرگانی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به لزوم ارتقای تعاملات در حوزه اقتصادی، متناسب با منافع ملی و ضرورت اتخاذ تدابیری که ظرفیت‌های اقتصادی کشور را در عرصه‌های بین‌المللی بارور سازد، اظهار‌کرد: در طول سال‌های اخیر نیز، موضوع توسعه مباحث تجاری و اقتصادی با کشور‌ها و دُوَل دیگر به عنوان یکی از دستورکارهای جدی و حایز اهمیت دستگاه‌های ذی‌ربط مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: بدون تردید، صرفاً با تعریف طرح و برنامه، نمی‌توان به توفیقات شایسته‌ای در عرصه اقتصادی نائل شد و به تبع تأمین و تحقق اهداف از پیش تعیین شده در چنین عرصه‌ای، مستلزم فراهم‌سازی پیش‌نیازهای آن خواهد بود که یکی از ده‌ها عنصر اساسی در این عرصه، به نحوه فعالیت و خروجی عملکرد رایزنان اقتصادی یا همان سفیران اقتصادی باز می‌گردد.

تسلط لازم رایزنان، شرط اساسی در حصول توفیقات هر چه بیش‌تر است

سلیمانی‌فر معتقد است، علی‌رغم اهمیت نافذ و مؤثر رایزنان اقتصادی در توسعه و تقویت تعاملات اقتصادی، تسلط به امور و زوایای پیدا و پنهان مذاکره، فن گفت‌و‌گو و شرایط حاکم بر کشورِ مقصد و مبدأ از دو حیث سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که نمی‌توان به سهولت آن را نادیده گرفت.

‌وی افزود: براساس برخی از گزارش‌های منتشر شده و اظهارات نایب رییس اتاق بازرگانی، رضایت عمومی چندانی از خروجی و دستاورد فعالیت گروه‌ها و افراد مذکور و جود ندارد که البته قضاوت دقیق و منصفانه در این خصوص، مستلزم تحقیقات، بررسی و ارزیابی‌های هر چه دقیق‌تر می‌باشد، اما با این وجود با یک بررسی میدانی به روشنی به عدم رضایت عمومی از ضریب ثمربخشی رایزنان مذکور پی خواهیم برد.

دانش‌آموخته رشته اقتصاد و فعال حوزه تجاری و بازرگانی گفت: یکی از انتقادات طرح شده راجع به این طیف، به عدم اشراف و آگاهی از مبانی و ساز وکارهای اقتصادی معطوف می‌شود که به تبع، این ضعف و نقیصه در خروجی و بازدهی فعالیت‌ها اثرگذار خواهد بود.

سلیمانی‌فر با اشاره به لزوم تقویت ضابطه و پرهیز از اعمال رابطه در صدور احکام مأموریت برای این افراد، عنوان‌کرد: تفاوت فاحش، محسوس و جدی میزان حقوق دریافتی در داخل ایران (بر مبنا و اساس ریال)، با آنچه که به عنوان دریافتی در قالب ارز به عنوان حقوق مأموریت خارج از کشور در نظر گرفته می‌شود باعث شده تا این مأموریت‌های کاری به عرصه‌ای رقابتی میان متقاضیان اعزام مبدل شود.

وی افزود: به اعتقاد برخی کارشناسان در طول سالیان گذشته هر کس از ارتباطات قوی‌تر برخوردار بوده، زمینه برای اعزام او به نحو مطلوب‌تری فراهم می‌شده و گویی این‌که رابطه‌ها بر ضابطه‌ها چربش بیش‌تری داشته است.

این فعال حوزه اقتصادی و بازرگانی عنوان‌کرد: طبیعتاً در چنین شرایطی، آنچنان که باید به شایستگی‌‌ها و توانمندی‌‌ها توجه نمی‌شود و هر کس که از ارتباطات نافذتری برخوردار باشد، به توفیقات مادی بیش‌تری نائل خواهد شد.

 

آموزش رایزنان اقتصادی بازرگانی ضروری است

مصطفی بکلیان، دانش‌آموخته رشته روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به نقش حایز اهمیت تخصص در کسب موفقیت در هر حوزه و عرصه‌ای عنوان‌کرد: طبیعتاً در چنین بخش حساس و حایز اهمیتی (رایزنی بازرگانی و تجاری) نیز این اصل خطیر مصداق دارد.

وی افزود: به واقع، رایزنی اقتصادی، تلفیقی است از فنون مذاکره، دیپلماسی و قواعد و اصول اقتصادی که به تبع نا آشنایی در چنین حوزه‌هایی، ثمر بخشی فعالیت‌ها را در حوزه اشاره شده، تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

دانش‌آموخته رشته روابط بین‌الملل عنوان‌کرد: آنچه که طرح آن در این مجال ضروری به نظر می‌رسد به ضرورت ارتقای سطح آموزش‌ها معطوف می‌شود و به واقع می‌طلبد، دستگاه‌های ذی‌ربط اعم از نهادهای مدیریتی در حوزه وزارت امور خارجه و اقتصاد با برگزاری دوره‌هایی هدفمند، اصول و قواعد تخصصی و کارشناسی مرتبط با این عرصه را به متقاضیان و افرادی که برای اعزام برگزیده شده‌اند آموزش دهند.

بکلیان گفت: اگرچه در این حوزه، برخی کاستی‌ها، نقیصه‌ها و نارسایی‌‌ها وجود دارد، لذا به‌طور یقین در صورت تحلیل، بررسی و ارزیابی نحوه عملکرد رایزنان اقتصادی-بازرگانیِ کشور‌ها و دُوَل موفق دنیا، به نتایج سازنده‌تری نائل خواهیم شد و این مهم تنها با الگوبرداری شایسته و اصولی از سازوکارهایی که در عرصه بین‌المللی و اقتصاد جهانی به نتیجه رسیده، قابل حصول خواهد بود.

وی در خاتمه یادآور‌شد: قطعاً با برنامه‌ریزی هدفمند و اصولی، قادر خواهیم بود، عرصه را برای توسعه اقتصادی و تجاری هموارتر از گذشته نماییم و به تبع، با تحقق این اصل، زمینه دستیابی به دیگر اهداف و مقاصد مورد نظر در بخش سیاست‌گذاری‌های مرتبط با اقتصادی مقاومتی به نحوی مطلوب و شایسته‌تری فراهم خواهد شد.