تنگ نظران نمی‌توانند کار بزرگ دولت در کنار ملت را ببینند

   رییس‌جمهور با انتقاد از برخی فضاهای موجود در کشور گفت: برخی با تنگ‌نظری نمی‌توانند ببینند که دولت یازدهم توانسته است در این زمان در کنار ملت یک کار بزرگ انجام دهد. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در سومین کنگره ملی بزرگداشت روز شهید با بیان این‌که «روز شهید روزی بسیار عزیز و بزرگ […]

   رییس‌جمهور با انتقاد از برخی فضاهای موجود در کشور گفت: برخی با تنگ‌نظری نمی‌توانند ببینند که دولت یازدهم توانسته است در این زمان در کنار ملت یک کار بزرگ انجام دهد.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در سومین کنگره ملی بزرگداشت روز شهید با بیان این‌که «روز شهید روزی بسیار عزیز و بزرگ است» اظهار کرد: شهدا درس ایثار و شهادت را از قرآن، اهل بیت عصمت خاندان رسالت و فرهنگ ایستادگی و مقاومت سرزمینشان آموخته‌اند.

وی همچنین با بیان این‌که «شاید پس از رحلت پیامبر(ص) بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) نخستین کسی بود که مسیر شهادت را برگزید»، خاطرنشان کرد: ایشان برای حفظ فدک بلکه برای حفظ راه پیامبر(ص) و مسیر هدایت و گفتن سخن حق و همچنین احیای راه هدایت و سعادت ایستادند، مقاومت کردند و سختی‌‌ها را به جان خریدند و با اشک و آه و مظلومیت توانستند صدای خود را به گوش آن روز جهان اسلام و همچنین همه مسلمانان و آزادیخواهان در طول تاریخ برسانند.

رییس‌جمهور با تأکید بر این‌که «سید شهیدان نیز فرزند برومند فاطمه(س) است» گفت: سیدالشهدا فرزند تربیت شده چنین مادر و خاندانی هستند؛ اگر حمزه عموی رسول خدا در احد سیدالشهدا نام گرفت امام حسین(ع) در طول تاریخ تبدیل به سرور همه شهدای عالم شد.

وی با اشاره به شهدای انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس اظهار کرد: فرزندان خانواده‌های شهدا در جبهه‌های نبرد، جز با یاد و نام حسین‌بن‌علی(ع) و فرهنگ عاشورا و کربلا به جبهه‌های نبرد نرفتند. آن‌‌ها ایستادگی کردند و روز‌ها و شب‌ها در سنگر‌ها پاسداری دادند. آن‌‌ها شب‌های نبرد با زیارت عاشورا با دوستان خدا وداع می‌کردند.

وی ادامه داد: در شهدا جز عشق به فاطمه(س) و حسین بن‌علی(ع) و ایمان خدا، رسول خدا و قیامت و خاندان رسالت چیز دیگری وجود نداشت.

رییس‌جمهور با اشاره به اقتدار روحی و معنوی شهدا در نبردهای حق علیه باطل تأکید کرد: این قدرت بزرگ را خانواده‌های شهدا و ایثارگران آفریدند. این شهدا در خانواده‌هایی تربیت یافتند که دنیایی از معنویت در آن‌‌ها وجود دارد.

وی با بیان این‌که «برای جاودانگی هیچ راهی جز ایثار وجود ندارد» تصریح کرد: تنها کسانی که کار دنیایی شان پس از مرگ تا قیامت متوقف نمی‌شود شهدا هستند و این مقام بالا‌ترین مقامی است که خداوند برای آن‌‌ها قرارداده است. مقام شهید و شهدا لحظه به لحظه بالاتر می‌رود و این فزونی تا روز قیامت متوقف نمی‌شود.

وی با بیان این‌که «تعمیر مسجد، آب دادن به تشنگان، آب دادن به حاجیان، کارهای ارزشمندی هستند اما قابل مقایسه با ایثار و فداکاری نیستند»، ادامه داد: ایمان و جهاد در راه خدا را نباید به‌کارهای معمولی مقایسه کرد. شهدا قدرت بزرگ کشور و از سرمایه‌های اجتماعی بزرگ ما محسوب می‌شود.

رییس‌جمهور با تأکید بر این‌که «باید درس زندگی را از ایثارگران یاد بگیریم؛ چراکه «امروز از ایثارگران فاصله بسیاری داریم» به انتقاد از برخی فضاهای ایجاد شده در کشور پرداخت و اظهار کرد: چرا در جامعه به یکدیگر تهمت می‌زنیم، ‌دروغ می‌گوییم و به هم توهین می‌کنیم؟ چرا فضای برادری و وحدت را در جامعه به وجود نمی‌آوریم و چرا به فکر خود، حزب خود و جناح خود هستیم؟ چرا به فکر کشور نیستیم؟ چرا به فکر عظمت مردم و راحتی آن‌‌ها نیستیم؟ به خاطر این‌که این دولت در این زمان توانسته است در کنار ملت یک کار بزرگ انجام دهد، چقدر تنگ‌نظری می‌شود. عده‌ای نمی‌توانند عظمت ملت و مردم را ببینند. آن‌‌ها نمی‌توانند رفاه مردم را ببینند. این‌که این حزب و جناح یا آن حزب و جناح پیروز شود چه تفاوتی دارد؟ ما همه عضو یک ملت هستیم و هدف همه این است که در هر کجا که قرار گرفتیم به مردم خدمت کنیم. باید درس را از خانواده‌های شهدا یاد بگیریم و ایثار و فداکاری برای ملت را از آن‌‌ها بیاموزیم.

وی با تأکید بر این‌که هدف انقلاب اسلامی؛ ۲۲ بهمن، ۱۷ شهریور و سایر مناسبت‌های انقلابی دیگر جز برادری و وحدت ملی نبوده است، خاطرنشان کرد: هدف از انقلاب اسلامی جز دیدن نور هدایت اسلام نبود. انقلاب اسلامی برای اخلاق، برادری، وحدت ملی، ادب و خلق نکو بود و انقلابی یعنی کسی که مطیع خداست. پیامبر (ص) نیز در پاسخ به این پرسش که اسلام چیست فرموده‌اند اسلام چیزی نیست جز آن‌که قلب و روحت تسلیم خدا باشد و مردم نیز از دست و زبانت در امان باشند.

وی با اشاره به مطالب برخی از روزنامه‌ها ادامه داد: عده‌ای هنگامی که برخی می‌خواهند لب به سخن باز کنند می‌ترسند که او چه می‌خواهد بگوید و نکند که او قصد دارد به من یا خانواده و طایفه من و یا دیگری توهین کند. برخی از روزنامه‌ها فحش نامه‌اند. برخی وقتی نام یک روزنامه می‌آید با ترس و لرز آن روزنامه را باز می‌کنند و می‌خوانند تا ببینند در کجای آن روزنامه به او تهمتی زده‌اند؟

آیا این شد اسلام و جامعه اسلامی؟ اسلام یعنی قلب تسلیم خدا باشد و اسلام آن است که مردم از دست و زبان ما راحت باشند.

رییس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود در کنگره ملی بزرگداشت روز شهید خاطرنشان کرد: شهیدان راه دین، ایثار و فداکاری را به ما آموختند و به ما یاد دادند از کشور، دین و اخلاق خود چگونه حفاظت کنیم. آن‌‌ها به ما آموختند که در کنار رهبری و مسؤولین باشیم و ایرانی پر افتخار در منطقه و جهان باشد. شهدا به ما گفتند که اگر در کنار شما مسلمان دیگری در خطر نابودی بود و اگر حرم ائمه (ع)، اسلام در خطر بودند از آن‌‌ها حفاظت کنید.

وی با بیان این‌که شوخی نمی‌کنیم و تعارف نداریم و تابع دین هستیم و از رهبری و خاندان رسالت و خط آن‌‌ها حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: همان‌طور که من در اوایل عملیات داعش طی سخنانی اعلام کردم، حرم اهل بیت(ع) خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و ما هیچ‌گاه تحمل نخواهیم کرد که تروریست‌‌ها بخواهند به حرم اهل بیت(ع) ما تجاوز کنند. در همین راستا نیز جوانان ما نشان دادند که از ایران و سرزمین اسلامی شان و همچنین حرم اهل بیت (ع) شان در کجایی که باشد دفاع می‌کنند.

وی گفت: به جوانان عزیزمان و همچنین به خانواده‌های عزیزشان افتخار می‌کنیم که در هر مقطع و در هر کجا که برای دفاع اسلام و خاندان رسالت لازم بوده پا به رکاب بوده‌اند.

روحانی همچنین با تأکید بر این‌که دولت در برابر هر کسی که به مملکت خدمت می‌کند در همه عرصه‌ها چه در عرصه سیاست خارجی، چه در عرصه سیاست داخلی و عرصه‌های مختلف و… سر فرود می‌آورد، بر لزوم توجه دولت به خانواده‌های شهدا و ایثارگران تأکید و اظهار کرد: در دولت یازدهم همه تلاشمان بر این است که در حد توان در برابر خانواده‌های شهدا و ایثارگران شرمنده نباشیم. در همین راستا با وجود برخی مشکلات در مسیر دولت قرار داشت توانستیم با اجرای قانون خدمات ایثارگران گام نخست را در حمایت از خانواده‌های شهدا و ایثارگران ‌برداریم.

وی اظهار کرد: گرچه می‌دانیم که شهدا و ایثارگران حتماً برای خدا ایثار کردند اما دولت در برابر این افراد وظایفی بر عهده دارد و تلاش می‌کند هرچه در توان دارد در حمایت از آن‌‌ها به‌کار گیرد.

وی در بخشی از صحبت‌های خود به دریافت تابلوفرش دستبافت منقش به وصیت‌نامه شهید عزت‌ا… کرمعلی که از سوی گل‌بانو صوری مادر این شهید بافته شده است اشاره کرد و با تأکید بر این‌که این تابلوفرش بهترین هدیه‌ای است که در دوران رییس‌جمهور خود دریافت کرده‌ام، اظهار کرد: این تابلوفرش را به موزه شهدا تقدیم می‌کنم تا در آن‌جا به یادگار بماند و همه بازدیدکنندگان از آن‌جا بدانند که خانواده‌های شهدا چه کسانی هستند و مادر شهید دارای چه روحیه‌ای دارند.

در این مراسم گل‌بانو، صوری مادر شهید عزت‌ا… کرمعلی، تابلو فرش دستبافی منقش به وصیت‌نامه شهید کرمعلی را که خود بافته بود به رییس‌جمهوری اهدا کرد.

هم‌چنین در این مراسم از ۵ جلد کتاب و نیز دستگاه اسکناس‌شمار و اسکناس‌شناس که از سوی یکی از ایثارگرایان ساخته شده بود و یک نیز یک مجموعه نرم‌افزاری رونمایی شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ‌رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، ستاری، معاون علمی رییس‌جمهور و حسین فریدون، دستیار رییس‌جمهور نیز در این مراسم حضور داشتند.