آیا اکنون واردات خودروهای برقی ضرورت دارد؟

گروه خودرو- با توجه به کمبود‌ها در حوزه انرژی که در سال‌جاری حتی در زمستان نیز رخ داده است، این سؤال مطرح می‌شود که آیا با ورود خودرو‌ها و ناوگان حمل‌ونقل برقی چگونه می‌توان توقع این را داشت که این دسته از خودرو‌ها بتوانند بازدهی مطلوبی را داشته باشند و از سوی دیگر چگونه می‌توان […]

گروه خودرو- با توجه به کمبود‌ها در حوزه انرژی که در سال‌جاری حتی در زمستان نیز رخ داده است، این سؤال مطرح می‌شود که آیا با ورود خودرو‌ها و ناوگان حمل‌ونقل برقی چگونه می‌توان توقع این را داشت که این دسته از خودرو‌ها بتوانند بازدهی مطلوبی را داشته باشند و از سوی دیگر چگونه می‌توان بدون داشتن زیرساخت‌های حداقلی، منابع تأمین انرژی آن‌ها را تأمین کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، بهمن عشقی؛ مشاور عالی رئیس و دبیر کل سابق اتاق بازرگانی تهران، گفت: هنگامی که در کشور مشکل بزرگی به نام ناترازی انرژی وجود دارد، ورود خودرو و اتوبوس‌های برقی به کشور چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ مشاور عالی رئیس و دبیر کل سابق اتاق بازرگانی تهران، با بیان اینکه با ورود خودروهای برقی به سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران و به منظور بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی این شهر، باید به این نکته دقت کنیم که هنوز مشخص نیست سناریو و اهداف مسئولین از این اقدام چیست، گفت: باید مشخص شود رویکرد استفاده از خودروی برقی به معنای عام و نه به‌طور مشخص خودروی تجاری یا سواری آیا جزء سیاست کلان دولت قرار دارد یا خیر؟ بهمن عشقی؛ ادامه داد: اگرچه شاید در مقطع خاصی به سیاست کلان تبدیل شود اما باید زیرساخت‌‌ها ایجاد شده و رویکرد تجهیز زیرساخت‌‌ها را دنبال کنیم. وی افزود: تجهیز زیرساخت یعنی اینکه با تولید برق، این برق در اختیار سیستم حمل‌ونقل قرار داده شود تا با افزایش بهره‌وری، حفاظت و صیانت از محیط‌زیست و کاهش میزان وابستگی به عناصر فسیلی را بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم. وی گفت: اما پرسش اساسی این است که آیا این رویکرد نسبت به ورود حمل‌ونقل ریلی به کشور در ایران وجود دارد یا خیر؟ باید تولید برق و مهار ناترازی در کشور اولویت هر اقدامی و به‌عنوان تأمین مهم‌‌ترین زیرساخت در دستور کار قرار داشته باشد. عشقی؛ در ادامه، گفت: در غیر اینصورت و اگر به این موضوع توجه نداشته باشیم باعث افزایش میزان ناترازی انرژی و برق و بروز مشکلات بیشتری نسبت به چالش‌های کنونی در کشور خواهیم شد. وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد به این معیار‌ها در توسعه حمل‌ونقل ایران دقت نشده و اتفاق‌هایی نظیر واردات خودروهای برقی به کشور و داخل تهران بیشتر به شوآف و نمایش شبیه است، نه اینکه اقدام بنیادی در این زمینه صورت گرفته باشد. وی بیان داشت سؤالی که در رابطه با واردات خودروهای برقی و طرز کار این خودرو‌ها مطرح می‌شود این است که آیا خودروی برقی که با استفاده از برقی که از منابع فسیلی تولید می‌شود، خودروی سازگار با محیط‌زیست نامیده می‌شود، آیا این نام‌گذاری صحیح است، گفت: درست است که آلایندگی را از خودرو جدا کرده‌ایم اما آن را به بخش تولید انرژی و برق برده‌ایم و باز هم باعث تولید آلودگی خواهد شد. عشقی؛ ادامه داد: با چه مقیاسی گفته می‌شود که بهره‌وری در موتورهای برقی نسبت به موتورهای احتراق داخلی بهتر است؟ وی افزود: نباید فراموش کنیم که آلایندگی در بخش دیگری از این پروسه تولید انرژی رخ می‌دهد دقیقاً زمانی که سوخت برق را تولید می‌کنیم. مشاورعالی رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفت: در بخش خودروهای برقی بهره‌وری باید بالاتر از شیوه کنونی که با سیستم احتراق داخلی سوخت را تبدیل به انرژی مکانیکی می‌کنیم، باشد. عشقی؛ در ادامه گفت: به نظر می‌رسد به این معیار‌ها در توسعه حمل‌ونقل ایران دقت نشده و اتفاق‌‌ها و خبرهایی نظیر واردات چند دستگاه اتوبوس برقی به کشور و داخل تهران بیشتر به شوآف و نمایش شبیه است نه اینکه اقدام بنیادی در این زمینه صورت گرفته باشد.