آیا خودروهای برقی باید در سامانه عرضه شود؟

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، تأکید دارد که تمام خودروهای وارداتی در سامانه عرضه شوند با این حال با توجه به مصوبه ۶۵۹ شورای‌رقابت، عرضه خودروهای برقی در سامانه الزامی نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی ضیغمی؛ مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت هفته پیش اعلام کرد که «هرگونه فروش خودروهای وارداتی و خودروهای برقی […]

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، تأکید دارد که تمام خودروهای وارداتی در سامانه عرضه شوند با این حال با توجه به مصوبه ۶۵۹ شورای‌رقابت، عرضه خودروهای برقی در سامانه الزامی نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی ضیغمی؛ مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت هفته پیش اعلام کرد که «هرگونه فروش خودروهای وارداتی و خودروهای برقی خارج از سامانه یا حتی واردات خودرو بدون ثبت سفارش، غیرقانونی است. حال انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به این اظهارنظر ضیغمی؛ تأکید کرده که همان‌گونه که مستحضرید مصوبه شماره ۵۴۳ شورای‌رقابت ناظر بر وضعیت انحصاری بازار خودروی سواری در کشور براساس بالا بودن شاخص‌های تمرکز تقاضای انباشته در بازار؛ ممنوعیت یا محدودیت واردات طی سال‌های اخیر پایین بودن قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان برخی احکام قانونی همچون ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۲۴/۷/۱۴۰۰ بند (ف) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و تبصره ۵ قانون اصلاح ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب، ۹/۹/۱۴۰۱ بوده است که وضعیت انحصاری این بازار را شدیدتر ساخته بود؛ صادر گردید و پس از آن در جلسه ۶۵۹ شورای‌رقابت ضمن دریافت نظرات مشورتی و پیشنهادات در کارگروه خودرو به استناد بند ۵ از ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با توجه به مفاد ماده ۲ و ماده ۷ قانون ساماندهی صنعت خودرو در جلسه شماره ۵۴۳ مورخ ۱۱/۱۱/۱۴۰۱ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را به شرح ذیل تصویب نمود:

«اعضای شورا به اتفاق آرا مصوب نمودند که خودروهای برقی از شمولیت دستورالعمل بازار خودروهای سواری مصوبه ۵۴۳ و اصلاحات بعدی آن خارج گردد.» لذا از آنجایی که عرضه خودروهای برقی و برقی هیبریدی در سامانه عرضه خودرو در تضاد با مصوبه جلسه ۶۵۹ شورای‌رقابت می‌باشد، تقاضا دارد نسبت به اجرای مفاد قانون اهتمام بیشتری صورت پذیرد. در واکنش نیز مهدی ضیغمی؛ مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، در نشست خبری آنلاین درباره مصوبه شورای‌رقابت درخصوص عدم الزام به عرضه خودروهای برقی در سامانه یکپارچه اظهار کرد: مصوبه شورای‌رقابت هیچ ارتباطی با تخلف کردن شرکت‌ها ندارد. وی افزود: براساس مصوبه شورای‌رقابت شرکت‌ها، خودروهای صرفاً برقی را می‌توانند خارج از سامانه عرضه کنند ولی جایی نگفته که شرکت‌ها خودرو را بدون ثبت سفارش و مجوز عرضه بفروشند. ضیغمی؛ ادامه داد: شرکت‌ها برای عرضه خارج از سامانه باید قطعاً مجوز عرضه از وزارت صمت داشته باشند که شامل ثبت سفارش، تخصیص معتبر یا تأمین ارز و موجود بودن کالاست. مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، با بیان اینکه دو موضوع نباید اشتباه شود، افزود: یک موضوع اینکه شرکت‌ها باید براساس مجوز عرضه کنند و از طرفی مردم مطمئن هستند که این شرکت مجوز دارد. ضیغمی؛ گفت: موضوع دوم تخلف شرکت‌هاست که باید آن را از طریق دادستان و دستگاه قضایی پیگیری کرد. برای این موضوع هم راهکاری دیده شده که البته مبتنی بر ثبت قرارداد افراد در سامانه است که این هم براساس مجوز صادر شده چک می‌شود.بر همین اساس با توجه به اینکه مصوبه ۶۵۹ شورای‌رقابت در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سامانه مرکز ملی رقابت بارگذاری شده عیناً به این نکته اشاره می‌کند که خودروهای برقی از شمول مصوبه ۵۴۳ خارج شده‌اند؛ این گزاره به این معناست که عرضه در سامانه یکپارچه یا انحصار به خودروهای برقی مترتب نیست. نکته مهم این است که طبق مصوبه شورای‌رقابت، وزارت صمت تنظیم گر فنی بازار خودرو است و بر همین اساس هم به منظور تنظیم بازار و کاهش مصرف سوخت، تأکید دارد که واردات خودروهای برقی تسریع و تسهیل شود. البته باید توجه کرد که خودروهای برقی با هیبریدی متفاوت بوده و دوسوخت نیستند؛ بنابراین در مصوبه فقط به خودروهای برقی اشاره شده و اصلاً اسمی از خودروهای برقی-هیبریدی و هیبریدی نیامده است. بنابراین طبق مصوبه شورای‌رقابت هر خودرویی غیر از برقی باید در سامانه عرضه شود. اما اخبار حکایت از آن دارد که شورای‌رقابت در حال بررسی این موضوع است که خودروهای هیبریدی هم از شمول عرضه در سامانه خارج شود که البته هنوز این جلسات به نتیجه خاصی نرسیده است.