آغاز صدور پروانه اپراتورهای IoT؛ هوشمندسازی هم انحصاری می‌شود؟!

رئیس انجمن ترویج اینترنت‌اشیاء و علوم داده، می‌گوید: انحصار‌ها در حوزه هوشمندسازی همچنان ادامه دارد و در حال‌حاضر وزارتخانه‌هایی به دنبال صدور پروانه‌های اپراتورهای هوشمندسازی در صنایع مختلف هستند و در صورتی که این پروانه‌ها شکل بگیرد، اپراتوری پلتفرم‌های هوشمندسازی و صنعت هوش‌مصنوعی در کشور روبه نابودی می‌‌رود. به گزارش سیتنا، روزبه بابازاده؛ رئیس انجمن […]

رئیس انجمن ترویج اینترنت‌اشیاء و علوم داده، می‌گوید: انحصار‌ها در حوزه هوشمندسازی همچنان ادامه دارد و در حال‌حاضر وزارتخانه‌هایی به دنبال صدور پروانه‌های اپراتورهای هوشمندسازی در صنایع مختلف هستند و در صورتی که این پروانه‌ها شکل بگیرد، اپراتوری پلتفرم‌های هوشمندسازی و صنعت هوش‌مصنوعی در کشور روبه نابودی می‌‌رود. به گزارش سیتنا، روزبه بابازاده؛ رئیس انجمن ترویج اینترنت‌اشیاء و علوم داده در دیدار فعالان صنفی حوزه فاوا با دکتر محمد مخبر؛ مشاور و دستیار رهبری، ضمن اشاره به این موضوع که فرهنگ‌سازی در حوزه هوشمندسازی در کشور به‌طور مناسبی صورت نگرفته و هنگامی که در مورد هوشمندسازی صحبت می‌کنیم هر چیزی را به عنوان هوشمندسازی در نظر می‌گیرند که اصلاً صحیح نیست، اظهار داشت: انجمن ترویج اینترنت‌اشیاء و علوم داده با پنج وزارتخانه در تعامل است، ولی مشکلات بسیار زیادی در کار با وزارتخانه‌ها وجود دارد. مهم‌‌ترین مشکلی که وجود دارد این است که افراد در جایگاه خودشان ثبات ندارند و جایگاه افراد به سرعت تغییر می‌کند و هر برنامه‌ریزی که بخواهیم انجام دهیم، امکان بسیار زیاد وجود دارد که با تغییر فرد کاملاً از بین برود. بابازاده؛ ادامه داد: انحصارهای عجیبی در حوزه هوشمندسازی شکل گرفته و در حال‌حاضر هم در حال گسترش است، به‌طور مثال در صنعت هوشمندسازی خودروهای متصل، در سال ۱۴۰۰ مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی تصویب شده بود که در صورت اجرایی شدن آن مصوبه تمام کسب‌وکارهای خودروهای متصل که دانش بنیان هم هستند، از قبیل کسب‌وکارهای مرتبط با AVI، FMS و دیگر کسب‌وکارهایی که به نحوی با این موضوع در ارتباط هستند مجبور به جمع‌آوری کسب‌وکار خود می‌‌شدند. وی، ادامه داد: در این مصوبه که در سال ۱۴۰۰ تصویب شده بود صراحتاً قید شده است که پلتفرم خودروهای متصل باید در اختیار اپراتورهایی باشد که پروانه مخابراتی دارند و این اپراتور‌ها محدود می‌شوند به چند اپراتور تلفن همراه، در صورتی که در سال ۱۴۰۳ هنوز اپراتورهای تلفن همراه موفق نشده‌اند که وظیفه اصلی خود را انجام بدهند. حال براساس مصوبه ۱۴۰۰ شورای‌عالی فضای مجازی موضوع اپراتوری خودروهای متصل هم در اختیار اپراتورهای تلفن همراه یا به عبارتی طبق سند شورای‌عالی؛ اپراتورهایی که مجوز فعالیت مخابراتی دارند قرار می‌گرفت. رئیس انجمن ترویج اینترنت‌اشیاء و علوم داده مطرح کرد: این انحصارات در سال ۱۴۰۳ هم ادامه دارد و در حال‌حاضر وزارتخانه‌هایی به دنبال صدور پروانه‌های اپراتورهای هوشمندسازی در صنایع مختلف هستند و در صورتی که این پروانه‌ها شکل گیرد، اپراتوری پلتفرم‌های هوشمندسازی و صنعت هوش‌مصنوعی در کشور روبه نابودی می‌‌رود و نیاز است که این‌گونه فعالیت‌‌ها و این رگولاتوری‌‌ها در حیطه کاری سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مرتبط قرار گیرد و لایه حاکمیتی فقط نقش ناظر را داشته باشند نه نقش قانون‌گذار و مجری قانون. این یک واقعیت است که در تمام دنیا استاندارد‌ها و رگولاتوری‌‌ها توسط تشکل‌‌ها ایجاد می‌شود. بابازاده؛ همچنین گفت: نظام فناوری و نوآوری در سطح حاکمیتی هم نیاز به بازسازی و ترمیم دارد. سند الزامات اینترنت‌اشیاء در سال ۱۳۹۷ تصویب شده است و این سند ایراداتی دارد و اینطور می‌توان برداشت کرد که تمام الزامات و تمام کار‌ها بر عهده بخش‌خصوصی است و لایه حاکمیتی اصلاً هیچ تمایلی به اجرای اسناد خود نیز ندارد. وی همچنین به موارد ذیل اشاره نمود: استاندارد‌ها در مرحله تعیین بودجه آخرین مرحله هستند و به اهمیت استاندارد در بودجه‌گذاری هیچ توجهی نمی‌شود. در حوزه استارت‌آپ‌‌ها و کسب‌وکارهایی که نوجوانان و جوانان شکل می‌دهند و همچنین صادرات، مشکلات عدیده‌ای وجود دارد و پیشنهاد می‌شود سازوکار مربوط به خانه نوآوری و فناوری ایران مورد بازبینی اساسی قرار گیرد، این روال موجود اثر چشمگیری برای صنعت ما نداشته و ما باید به دنبال ایجاد راهکارهای واقعی برای صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات باشیم. در کشور باید توجه داشته باشیم که انقلاب چهارم صنعتی دنباله رو انقلاب‌های قبلی است و یک‌شبه به وجود نیامده است، بنابراین برای داشتن دانش انقلاب چهارم صنعتی باید دانش کافی درخصوص انقلاب‌های قبلی داشته باشیم که مهم‌ترین آن‌ها انقلاب سوم صنعتی است و در صورت نداشتن دانش کافی در مورد انقلاب صنعتی سوم نمی‌توانیم صنایع را به سمت انقلاب چهارم صنعتی هدایت کنیم. در بحث آموزش هوشمندسازی و بحث ترویج هم موارد مشابه بسیار زیاد است و بودجه‌هایی هزینه گردیده که خروجی آن کاملاً نامشخص است و می‌بایست این بودجه‌ها با رویکرد درستی برنامه‌ریزی شود.