لزوم بازنگری در حدود مجاز معاینه فنی خودرو‌های تولید داخل و وارداتی

گروه خودرو- رئیس مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط‌زیست، گفت: متأسفانه برخی خودرو‌ها با اجاره یک کاتالیست در کشور به صورت موقت، تست معاینه فنی را پشت سر گذاشته و بعد کاتالیست را از روی ماشین برمی‌دارند. به گزارش مناقصه‌مزایده، احمد طاهری؛ رئیس مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط‌زیست، پیرامون موضوع بررسی اصلاح […]

گروه خودرو- رئیس مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط‌زیست، گفت: متأسفانه برخی خودرو‌ها با اجاره یک کاتالیست در کشور به صورت موقت، تست معاینه فنی را پشت سر گذاشته و بعد کاتالیست را از روی ماشین برمی‌دارند. به گزارش مناقصه‌مزایده، احمد طاهری؛ رئیس مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط‌زیست، پیرامون موضوع بررسی اصلاح حدود مجاز معاینه فنی خودرو‌ها، گفت: یکی از مهم‌ترین ابزارهای ما برای نظارت بر انتشار آلایندگی از ناوگان حمل‌ونقل موضوع معاینه فنی است. وی افزود: آخرین باری که حدود مجاز معاینه فنی اصلاح شده سال ۱۳۹۷ بوده و هفت سال زمان گذشته است که طی این مدت تغییرات شدیدی در ناوگان حمل‌ونقل اتفاق افتاده است. طاهری؛ با بیان اینکه حدود استاندارد تولید خودرو در کشور و تعداد ناوگان به شکل قابل‌ملاحظه‌ای تغییر پیدا کرده است، تصریح کرد: در نتیجه اگر ما بخواهیم میان وضعیت معاینه فنی و تغییرات ناوگان حمل‌ونقل انطباق داشته باشیم باید حدود مجاز معاینه فنی را به‌روزرسانی کرده و با استانداردهای تولید خودرو و واردات خودرو در کشور متناسب‌سازی کنیم. رئیس مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط‌زیست، اظهار کرد: یکی از موارد، استاندارد تولید خودرو است. معاینه فنی کارآمد‌ترین راه برای تعیین حدود استاندارد‌ها است. برای خودروهایی که با استانداردهای متفاوت تولید شده‌اند باید معاینه فنی متناسب با تولید آن‌ها در نظر گرفته شود. طاهری؛ ادامه داد: تعداد مراجعه به مراکز معاینه فنی ما با آنچه که باید وجود داشته باشد فاصله دارد. بهترین بخش مراجعه ما در بخش خودروهای سواری است و کنترل بیشتری برای آن‌ها وجود دارد. در بخش موتورسیکلت فاصله زیاد است ما حدود ۱۰ میلیون ناوگان موتورسیکلت در کشور داریم که فقط شش هزار به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که حدود پنج هزار توانسته‌اند تأییدیه معاینه فنی را بگیرند. وی با اشاره به اینکه ما سازوکارهای افزایش نظارت بر اجرای معاینه فنی را دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: صحت انجام معاینه فنی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. نظارت عالیه باید به شکل عملیاتی پیاده شود و امکان نظارت مستقیم و کنترل تجهیزات در حال پیاده‌سازی است. طاهری؛ با بیان اینکه سازمان محیط‌زیست به‌عنوان یک نهاد نظارتی و حاکمیتی نقش مهمی در این خصوص دارد، گفت: نواقص موجود در اجرای قانون نیز باید اصلاح شود. یکی از موارد، بحث کاتالیست اجاره‌ای در کشور است. خودرو‌ها می‌توانند با اجاره یک کاتالیست در کشور به صورت موقت تست معاینه فنی را پشت سر گذاشته و بعد کاتالیست را از روی ماشین ‌بردارند یا برخی از رانندگان به اشتباه برای افزایش شتاب خودرو به برداشتن کاتالیست خودرو اقدام می‌کنند و ما پیگیر این موارد هستیم. اختصاص کد شناسایی واحد به کاتالیست‌های موجود در کشور اجباری می‌شود. وی در پایان، خاطرنشان کرد: در کنار کیفیت سوخت نوع وسیله نقلیه نیز اهمیت دارد. ما فرآیند اصلاحات را از دو ماه پیش آغاز کرده‌ایم و امیدواریم در سال جدید بتوانیم این اقدامات را سامان دهی کنیم. بحث معاینه فنی در موتور خانه‌ها را نیز پیگیری می‌کنیم که هم در مصرف بهینه و هم کاهش آلودگی هوا مؤثر خواهد بود.