نماینده مردم کرمانشاه، معتقد است؛ گلایههای مردم درخصوص کیفیت و قیمت خودروهای داخلی بجاست. موضوعی که میتواند با نظارت صحیح بر کیفیت و افزایش واردات خودرو برطرف و راهحلی بر مسئله ناترازی مصرف بنزین در کشور باشد. به گزارش پرشینخودرو، صدای زنگ هشدار مصرف انرژی از بنزین گرفته تا گاز و برق در کشور، این […]
نماینده مردم کرمانشاه، معتقد است؛ گلایههای مردم درخصوص کیفیت و قیمت خودروهای داخلی بجاست. موضوعی که میتواند با نظارت صحیح بر کیفیت و افزایش واردات خودرو برطرف و راهحلی بر مسئله ناترازی مصرف بنزین در کشور باشد. به گزارش پرشینخودرو، صدای زنگ هشدار مصرف انرژی از بنزین گرفته تا گاز و برق در کشور، این روزها بسیار شنیده میشود؛ دغدغهای که بیش از همه توجهها را به سوی دلایل این موضوع جلب میکند. مسائلی که با جدیتر شدن موضوع ناترازی مصرف بنزین، بیش از همه انگشت اتهام آن به سمت خودروسازان نشانه میرود. اما بهراستی سهم خودروسازان در این ناترازی چیست و متهم اصلی مصرف بالای سوخت در کشور کیست؟ آمارها نشان میدهد در ماههای اخیر بیشترین مصرف بنزین در کشور رقم خورده است و رکورد بیسابقه ۱۳۰ میلیون لیتر در روز شکسته شده است. شرایطی که به دلیل مصرف بیرویه بنزین و ناترازیاش، فشار اقتصادی بالایی را بر دولت وارد کرده است چنان چه این روزها مرتب خبرهایی درخصوص تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین به گوش میرسد. درخصوص هشدار مصرف بالای بنزین در کشور، رئیس فراکسیون امنیت انرژی مجلس معتقد است «اگر روند فعلی رشد مصرف بنزین ادامه یابد، ناترازی بنزین تا سال ۱۴۰۷ بیش از ۱۶ میلیارد دلار در سال ارزبری خواهد داشت.» از سویی کارشناسان بر این باورند در شرایطی که کیفیت تولیدات داخلی افزایش نیافته و از سویی همزمان همچنان با فرسوده شدن خودروها روبهرو هستیم نباید انتظار کاهش مصرف بنزین در کشورمان را داشته باشیم. با این وجود بسیاری از متخصصان معتقدند ارتقای کیفیت خودرو مهمترین گزینه برای رفع ناترازی بنزین در کشور است در واقع از نگاه آنها تا زمانی که خودروسازان خودروهای بیکیفیت خود را با قیمت سرسامآور روانه بازارهای مصرف کنند و واردات خودرو نیز آنگونه که انتظار میرود به پیش نمیرود این روند ناترازی ادامه خواهد داشت. در این ارتباط نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، میگوید: باید خودروسازان و واردکنندگان خودرو را ملزم کنیم تا استانداردهایشان را افزایش دهند، تا بتوانیم خودروهای با مصرف سوخت کمتر را تولید و یا به کشور وارد کنیم. سیدجواد حسینیکیا؛ افزود: بدون شک یکی از پیامدهای خوب واردات خودرو به تکاپو افتادن خودروسازان داخلی برای تولید باکیفیت، ارزانقیمت و رقابتی است. وی با اشاره به ثمرات واردات خودرو بر ایجاد رقابتپذیری در بازار و کیفیت محصولات داخلی، تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم این روزهای کشور موضوع ناترازی انرژی و آمار بالای روزانه مصرف بنزین در کشور است. بنابراین باید روند تولید خودروهای پرمصرف داخلی اصلاح شود و دروازه واردات خودروهای کم مصرف به کشور باز شود که هر کدام تأثیر پررنگی در اصلاح الگوی مصرف بنزین و رفع ناترازی در این بخش در کشور خواهد داشت. نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر خودروها با استاندارد بینالمللی در کشور تولید میشد، مصرف بنزین به جای ۱۲۰ میلیون لیتر در روز، حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز بود و میتوانستیم ۵۴ میلیون لیتر در روز صادرات داشته باشیم از سویی بحث اسقاط خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده، یک بحث مهم در راهبردهای میان مدت برای کاهش مصرف بنزین است که برای برنام ریزی و آغاز اسقاط آن وسایل فرسوده باید از همین امروز کار را آغاز کرد. حسینیکیا؛ ادامه داد: البته برای رهایی از معضل ناترازی بنزین باید به سمت توسعه خودروهای برقی نیز حرکت کرده و سوخت CNG را نیز در کشور توسعه دهیم و همچنین به سوخت LPG نیز باید توجه کرده و جایگاههای مورد نظر برای این دو سوخت را در کشور توسعه دهیم.وی همچنین به تأثیر استانداردهای تولید خودروسازان و سوخت مصرفی اشاره و تأکید کرد: باید خودروسازان و واردکنندگان خودرو را ملزم کنیم تا استانداردهایشان را افزایش دهند، تا بتوانیم خودروهای با مصرف سوخت کمتر را تولید و یا به کشور وارد کنیم. نماینده مردم سنقر و کلیایی، با اشاره به گلایههای مردم درخصوص وضعیت خودروهای داخلی، یادآور شد: ما اگر بتوانیم خودروهای با کیفیتتر را در داخل کشور تولید کنیم، که مصرف بنزین آنها پایینتر باشد، در واقع میتوانیم بخش زیادی از ناترازی بنزین را با این راهکار حل کنیم در حالی که مصرف بنزین در خودروهای خارجی بسیار کمتر است. حسینیکیا؛ همچنین به آلایندگی تولیدات داخلی اشاره کرد و افزود: متأسفانه آمارها نشان میدهد که خودروهای تولید داخلی نسبت به محصولات وارداتی آلایندگی بیشتری دارند که البته بخشی از آن به عدم تطابق استاندارد سوخت با تولیدات داخلی باز میگردد بنابراین در چنین شرایطی ضمن ارتقای استانداردهای سوخت بر کاهش آلایندگی، واردات محصولات خارجی در کلانشهرها نیز میتواند میزان آلودگی هوا را کاهش دهد و این به نفع سلامت مردم و ساکنین شهرهای بزرگ است. به گفته وی؛ سالانه دولت اعتبار زیادی را صرف واردات بنزین میکند که با واردات خودرو این جریان مصرف کاهش پیدا کرده و بنابر این واردات منطقی نه تنها به نفع کشور و دولت است، بلکه در صورت اجرای درست، این اقدام هزینه مردم را کاهش میدهد.
دیدگاه بسته شده است.