محمد قرهداغلی -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، با بیان اینکه صنعت هوانوردی موتور پیشران توسعه کشور میباشد که اقتصاد آن نیازمند حمایت و مراقبت است، گفت: اگر از اقتصاد دولتی فاصله نگیریم محکوم به شکست هستیم. به گزارش مناقصهمزایده، حسین پورفرزانه؛ در نشست خبری، افزود: به دلیل تحریمها و فشارهای بینالمللی، از مدلهای اقتصادی که برای […]
محمد قرهداغلی -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، با بیان اینکه صنعت هوانوردی موتور پیشران توسعه کشور میباشد که اقتصاد آن نیازمند حمایت و مراقبت است، گفت: اگر از اقتصاد دولتی فاصله نگیریم محکوم به شکست هستیم. به گزارش مناقصهمزایده، حسین پورفرزانه؛ در نشست خبری، افزود: به دلیل تحریمها و فشارهای بینالمللی، از مدلهای اقتصادی که برای این صنعت در جهان فراهم است، محروم هستیم. معاون وزیر راهوشهرسازی، تأکید کرد: اگر از اقتصاد این صنعت و شرکتهای هواپیمایی و فناور حمایت نشود، دچار سقوط و چالش خواهد شد. وی گفت: در جهان سرمایهگذاران صنعت هوانوردی از منابع مالی لازم برای خرید هواپیما برخوردارند، فضای کسبوکارشان فراهم بوده و از خدمات بیمهای بهرهمندند، اما ما از این خدمات محروم هستیم. پورفرزانه؛ در عین حال، گفت: برخلاف آنچه تصور میشود، این صنعت به هیچ عنوان لوکس نیست. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، اظهار داشت: امروز شاهد برخورد خصمانه جهان با صنعت هوانوردی کشورمان هستیم، تحریمهایی که در اصل مردم کشورمان را هدف قرار داده است. وی با تأکید بر اینکه مطابق قوانین ایکائو و پیمان شیکاگو این صنعت به هیچ عنوان سیاسی نیست و موضوعات مرتبط با آن حقوق بشری است، گفت: تحریم ایرانایر منجر به دشورایهای زیادی برای تأمین دارو و مواد اولیه شده است. پورفرزانه؛ ادامه داد: تحریمها سبب شده از ۱۰ سال پیش هر موتور هواپیمایی که برای تعمیر به خارج فرستاده شده، توقیف شود و باید در داخل به انجام تعمیرات بپردازیم. معاون وزیر راهوشهرسازی، خاطرنشان کرد: امروز به دلیل تحریمها برای تعمیر هواپیماها از کمک دانشبنیانها استفاده میکنیم که بیش از ۴۴۰ شرکت دانشبنیان در حوزه تخصصی هوایی در زمینههای تعمیرات و نگهداری، چرخ و ارابه فرود هواپیما، طراحی و ساخت و… کار میکنند. وی تصریح کرد: تحریمها ما را به سمت هواپیماسازی و ساخت قطعات مهم برای رفع مشکلات هواپیماهای زمینگیر سوق میدهد در این زمینه باید به حمایت از توان داخلی بپردازیم و به این منظور برنامه داریم، بهطوری که از نظر پرسنل مجرب، تجهیزات کافی نرمافزاری و مغزافزاری وضعیت خوبی داریم. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، همچنین از ممنوعیت پرواز به سوریه و بهطور مشخص شهرهای دمشق و لاذقیه تا ۲۲ ژانویه ۲۰۲۵ خبر داد و گفت: برای برقراری مجدد پروازها به این کشور منتظر اعلام ورود از سوی سوریه هستیم. وی ادامه داد: پروازها به لبنان انجام میشود و مشکلی در این زمینه نداریم. پورفرزانه؛ همچنین درخصوص انجام پرواز به کشور مصر، خاطرنشان کرد: باید مسئولان ارشد دو کشور در این زمینه به تصمیمگیری بپردازند و علاوه بر آن باید زمینه لازم برای اخذ ویزای توریستی فراهم شود. وی در عین حال، اظهار داشت: هماکنون پروازها به صورت مأموریتهای خاص انجام میشود و تجار نیز میتوانند از دیگر طرق با اخذ ویزا به این کشور سفر کنند.
گردش مالی ۸۰ همتی صنعت هوایی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، با اشاره به حضور ایرلاینهای متعدد در کشورمان، خاطرنشان کرد: امروز صنعت هوایی کشورمان از حالت بزرگ مالکی خارج شده و به خردهمالکی نزدیک شده است و در حالی که گردش مالی بالای ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال دارد، اما اقتصاد صنعت هوانوردی ما نادیده گرفته شده است. وی گفت: اگر از اقتصاد دولتی فاصله نگیریم محکوم به شکست هستیم. پورفرزانه؛ یادآور شد در جهان شرکتهای هوایی در راستای جلوگیری از ورشکسته شدن با هم ادغام میشوند، ما نیز باید بتوانیم مسئله اقتصادنوردی را حل و فصل کنیم. وی ادامه داد: در این راستا یکی از برنامههای اصلی ما ایجاد «صندوقهای توسعه حملونقل هوایی به صورت خصوصی» است، همچنین در تلاشیم از کمک و حمایت صندوق توسعه ملی، وزارت گردشگری و حتی سازمان حج و زیارت استفاده کنیم. این مقام مسئول، بیان داشت: چنانچه مالک از بهرهبردار جدا باشد، تعداد شرکتهای هواپیمایی کاهش خواهد یافت. پورفرزانه؛ اظهار داشت: در سالهای گذشته به ترانزیت هوایی بیتوجه شده و کارگو را رها کردیم، امروز به دنبال توجه ویژه به ترانزیت مسافر و بار هستیم که آورده اقتصادی بالایی برای کشور به دنبال دارد. وی در ادامه، با اشاره به تحریم پروازهای ایرانایر به مقاصد اروپایی، گفت: اکنون دو ایرلاین دیگر در مدار پروازهای خارجی آورده شدهاند که موانع بر سر راه یکی از آنها حلوفصل شده و منتظر اعلام نظر اروپا برای برقراری پروازها هستیم. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ابراز امیدواری کرد که با برقراری این پروازها، مسافران بتوانند با همان نرخهای کنترل شده ایرانایر به پرواز بپردازند و فشار هزینهای برای مردم نداشته باشد. وی در عین حال با اشاره به افزایش نرخ ارز، گفت: بسیاری از هزینههای ایرلاینها وابسته به نرخ ارز است و بهطور قطع در نرخ بلیت پروازهای خارجی و حتی پروازهای حج تأثیرگذار خواهد شد. این مقام مسئول، در ادامه تحریمها را عامل اصلی بالا بودن سن ناوگان هوایی اعلام کرد و گفت: به دلیل تحریمها به ناچار تأمین کنندگان هواپیما به سمت ناوگان سه تا پنج میلیون دلاری میروند که طی مدت دو تا دوسالونیم قابلیت بازگشت سرمایه دارد و در حقیقت این زمان بازگشت سرمایه است که ما را به سمت ناوگان بالای ۲۰ سال هدایت میکنند. پورفرزانه؛ اظهار داشت: به دلیل فشار تحریمها امکان استفاده از خدمات لیزینگکنندههایی که میتوانند وامهای چهار تا شش درصدی به خریداران هواپیما بدهند وجود ندارد. معاون وزیر راهوشهرسازی، در ادامه تصریح کرد: برای نرخ بلیت پروازها در حال شفافسازی هستیم و حتی نرمافزاری به این منظور تدارک دیده شده است. وی گفت: بیش از ۷۰ پارامتر از جمله هزینههای سوخت، سن هواپیما، کترینگ و… برای تعیین نرخ پروازها در هر مسیر تأثیرگذار خواهد بود. پورفرزانه؛ همچنین با بیان اینکه وجود مافیا در صنعت هوانوردی را قبول ندارم، ادامه داد: ایرلاینها همه سرمایه و وجودشان را برای این کار گذاشتهاند و اطلاق مافیا به آنها درست نیست. وی افزود: در صنعت هوانوردی ضمن اصلاح اقتصاد آن، نیازمند «نظام مهندسی هوایی» هستیم با بتوانیم بهعنوان رگولاتور، موارد را به آن منتقل کنیم و کار بخواهیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: در صنعت هوانوردی با وجود تشدید تحریمها از نظر تکنولوژیکی به مشکل بر نمیخوریم اما باید مسائل اقتصادی آن را حل کنیم که نیازمند بازمعماری است. به گزارش مناقصهمزایده، حسین پورفرزانه؛ در هشتمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به اینکه امروز آوردن هواپیما قطعات یا متخصصان […]
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، از تدوین الگوی متناسب با تحریم برای تسهیلگری و رفع موانع پیشروی تأمینکنندگان قطعات صنعت هوانوردی خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، حسین پورفرزانه؛ پیشران بودن صنعت حملونقل هوایی، توسعه همهجانبه کشورها را مستلزم نگاه ویژه به این صنعت دانست و گفت: توسعه صنعت حملونقل هوایی دارای ابعاد مختلفی است و توسعه […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه