ظهور ابزارهای هوشمصنوعی مولد این امکان را فراهم کرده است تا افراد تقریباً بدون تلاش چندانی بتوانند بررسیهای جدید و دقیقی را در فضای آنلاین تولید و منتشر کنند. این مسئله دردسرهایی را برای فروشندگان، ارائهدهندگان خدمات و مشتریان ایجاد کرده است. به گزارش پیوست، در جهان امروز که پلتفرمهای آنلاین بخش مهمی از حجم […]
ظهور ابزارهای هوشمصنوعی مولد این امکان را فراهم کرده است تا افراد تقریباً بدون تلاش چندانی بتوانند بررسیهای جدید و دقیقی را در فضای آنلاین تولید و منتشر کنند. این مسئله دردسرهایی را برای فروشندگان، ارائهدهندگان خدمات و مشتریان ایجاد کرده است. به گزارش پیوست، در جهان امروز که پلتفرمهای آنلاین بخش مهمی از حجم خرید و فروش محصولات را به خود اختصاص میدهند، بسیاری از مصرفکنندگان برای انتخاب محصول مورد نظر خود از شبکههای اجتماعی و یا نقد و بررسیهای موجود در وبسایتهای مختلف استفاده میکنند. همین موضوع انگیزهای را برای کلاهبرداران فراهم کرده است تا با تولید محتوای جعلی و گمراه کننده، بر رفتار مشتریان تأثیر بگذارند. مطالعه جدیدی روی پلتفرمهای ایالات متحده، بزرگترین بازار تجارت الکترونیک جهان و میزبان بزرگترین پلتفرمهای تجارت الکترونیک، که خبر آن در را فستکمپانی منتشر کرده است، نشان میدهد که هوشمصنوعی مولد به افزایش چشمگیر بررسیهای جعلی کمک کرده است و میلیونها بررسی جعلی با استفاده از این ابزارها تولید و منتشر شدهاند.
هوشمصنوعی مولد تولید بررسیهای جعلی را سادهتر کرده است
بررسی و نقدهای جعلی مدتهاست که یکی از دردسرهای محبوبترین وبسایتهای جهان از جمله آمازون محسوب میشوند. این بررسیهای جعلی معمولاً در گروههای شبکه اجتماعی بین ارائهدهنده و خریداری معامله میشوند و آغازگر چنین بررسیهایی معمولاً کسبوکارهایی هستند که تشویقهایی مثل کارت هدیه را برای بازخورد مثبت در نظر میگیرند. اما متخصصان صنعتی میگویند، تولید متن با ابزارهای هوشمصنوعی مولد که از زمان ارائه ChatGPT فراگیر شدهاند، این امکان را برای کلاهبرداران فراهم کرده است تا بررسیهای خود را سریعتر و در حجم بسیار گستردهتری تولید کنند. چنین فعالیت فریبکارانهای با وجود غیرقانونی بودن در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، به یکی از رویههای رایج جهان آنلاین تبدیل شدهاند و از آنجایی که بسیاری از کاربران برای خرید به بررسی و نقد دیگر کاربران اتکاء میکند، اطلاع از گستره آن شاید برای بسیاری مفید باشد.
بررسیهای ساخته هوشمصنوعی در کجا مشاهده میشوند؟
بررسیهای جعلی را در صنایع مختلفی از تجارت الکترونیک گرفته تا رستورانها و حتی بخش آنلاین خدمات منزل و خدمات درمان نیز مشاهده میکنیم. شرکت Transparency Company، یک شرکت فناوری از گروههای نظارتی که از نرمافزار برای ردیابی بررسیهای جعلی استفاده میکند، میگوید بررسیها و نقدهای ساخته هوشمصنوعی از اواسط سال ۲۰۲۳ به تعداد بالا مشاهده شدهاند و از آن زمان تعداد آنها به چند برابر افزایش یافته است. این شرکت در گزارشی که ماه گذشته منتشر کرده است به بررسی ۷۳ میلیون بررسی و نقد در سه بخش پرداخته است: خدمت منزل، حقوقی و درمان. این بررسی نشان میدهد که ۱۴ درصد از تمام بررسیها احتمالا جعلی هستند و به گفته این شرکت با «اطمینان بالایی» میتوان گفت که ۲٫۳ میلیون بررسی و نقد بهطور کامل یا تا حدی توسط هوشمصنوعی تولید شدهاند. ماری بلکمن؛ سرمایهگذار و مشاور استارتآپهای فناوری، که مطالعه The Transparency Company را بررسی کرده و قرار است از ابتدای ژانویه این سازمان را رهبری کند، میگوید: «[هوشمصنوعی مولد] ابزار خیلی خیلی خوبی برای این جاعلان بررسی است.» شرکت نرمافزاری DoubleVerify در ماه آگوست گفت شاهد «افزایش قابلتوجه» بررسیهای ساخته هوشمصنوعی در اپلیکیشنهای موبایلی و تلویزیون هوشمند است. این بررسیها معمولاً با هدف ترغیب به نصیب اپلیکیشنهایی استفاده میشوند که میتوانند دستگاه را تحت کنترل بگیرند یا دایم تبلیغاتی را به نمایش بگذارند. یک ماه پس از این بیانیه، کمیسیون تجارت فدرال (FTC) از یک شرکت ارائه دهنده ابزار نویسندگی هوشمصنوعی و تولید محتوا به نام Rytr به اتهام ارائه خدماتی برای آلوده کردن بازار با بررسیهای جعلی، شکایت کرد. کمیسیون تجارت فدرال که در سالجاری فروش یا خرید بررسیهای جعلی را ممنوع کرده است میگوید مشترکان Rytr از این ابزار برای تولید صدها و شاید هزاران بررسی برای شرکتهای تعمیر در گاراژ، فروشندگان کیف و دیگر کسبوکارها استفاده کردهاند.
معاون پژوهشی وزیر علوم، از ابلاغ شیوهنامه استفاده از هوشمصنوعی در اوایل سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: این شیوهنامه به نشریات علمی ابلاغ خواهد شد. پیمان صالحی؛ در گفتگو با ایرنا، در مورد ورود هوشمصنوعی به عرصه تحقیق و پژوهش، گفت: بهطور کل ورود هوشمصنوعی قطعاً اثرات خیلی مهمی در زندگی همه افراد داشته […]
هوشمصنوعی هر روز باهوشتر میشود، اما آیا واقعاً میفهمد؟ وقتی ماشینها در آزمونهای اخلاقی مردد میمانند، آیا باید نگران باشیم؟ شاید AI فقط یک توهم از دانش باشد، نه چیزی بیشتر! در سال ۲۰۲۳، محققان گوگل دیپمایند مدل هوشمصنوعی Gemini را معرفی کردند که تواناییهای استدلالی آن به حدی پیچیده بود که برخی آن را […]
در جلسه «شورایعالی راهبری برنامه هفتم توسعه» در دفتر معاون اول رئیسجمهور برگزار شد، موضوعات «برنامه مقابله با فقر» و «برنامه ملی توسعه هوشمصنوعی در دولت» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گزارش مهر، در جلسه «شورایعالی راهبری برنامه هفتم توسعه» که در دفتر محمدرضا عارف؛ معاون اول رئیسجمهور برگزار شد، «برنامه عملیاتی محرومیتزدایی […]
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: «نبود بانک اطلاعاتی»، نخستین چالش بهکارگیری هوشمصنوعی در صنعت ساختمان ایران است. به گزارش مناقصهمزایده، غزال راهب؛ در همایش «نقش هوشمصنوعی در رشد فناوری ساختمان» با رویکرد توسعه پایدار در اصفهان، افزود: اگر بهدنبال استفاده مؤثر از هوشمصنوعی هستیم باید این همت در مقیاس حکمرانی وجود داشته […]
دیدگاه بسته شده است.