آسفالت گوگردی فرآوری شده برای نخستینبار در کشور و بهعنوان پایلوت(نمونه) در جاده کاظمآباد – زنگیآباد کرمان با حضور مسئولان ملی و استانی در حالی رونمایی شد که به گفته مسئولان اجرای این محصول فناورپایه علاوه بر ارتقای کیفیت و بهرهوری، کاهش هزینهها را برای راهها به همراه خواهد داشت. به گزارش مناقصهمزایده، غزل راهب؛ […]
آسفالت گوگردی فرآوری شده برای نخستینبار در کشور و بهعنوان پایلوت(نمونه) در جاده کاظمآباد – زنگیآباد کرمان با حضور مسئولان ملی و استانی در حالی رونمایی شد که به گفته مسئولان اجرای این محصول فناورپایه علاوه بر ارتقای کیفیت و بهرهوری، کاهش هزینهها را برای راهها به همراه خواهد داشت. به گزارش مناقصهمزایده، غزل راهب؛ سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راهوشهرسازی، در این آیین با اشاره به اجرای پروژه اجرای آسفالت با افزودنی گوگرد فرآوری شده، گفت: متخصصان معتمد مزیتهای بسیاری برای این نوع فناوری قائل هستند، از جمله اینکه این طرح، میزان درصد قیر مصرفی را ۳۰ درصد و از نظر اقتصادی تا ۱۵ درصد هزینهها را کاهش داده است. راهب؛ افزود: در حال بررسی هستیم که در توسعه این طرح، جایگزینی گوگرد به جای قیر افزایش یابد، این پروژه مزیتهای زیادی دارد ازجمله اینکه در چرخه تولید محصولات نفتی سالانه ۱٫۶ میلیون تن محصول گوگرد داریم که یک مشکل محیطزیستی است و اگر بتوانیم از آن در فناوری استفاده کنیم؛ میتواند بسیار مؤثر باشد. وی ادامه داد: علاوه بر آن، اجرای این طرح دوام و کیفیت آسفالت را افزایش میدهد و تأثیرات زیستمحیطی مطلوبی هم خواهد داشت؛ به خصوص ایمنی کارگاه را بهینه و میزان تولید گازهای آلاینده همچون SO2 و H2S را کمتر از میزان مجاز در کارگاهها میکند و آن را به میزان قابل توجه کاهش میدهد؛ امیدواریم استفاده از این فرآیند افزایش پیدا کند زیرا در صنعت حملونقل میتواند اثرگذاری خوبی داشته باشد. این مسئول، گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راهوشهرسازی در کنار سازمان راهداری و شرکتهای خصوصی بهعنوان بانیان اصلی توسعه راهها کشور قرار دارد و امیدواریم بتوانیم فناوریهای نوین همچون استفاده از پودر لاستیک و فناوریهای قیرهای اصلاح شده را توسعه دهیم تا نقش مؤثری در بهبود راههای کشور ایفا کنیم.
پروژه آسفالت گوگردی کرمان قابل تسری به کشور
مهران قربانی؛ سرپرست معاونت راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور نیز، گفت: این طرح در گذشته در استان یزد اجرا شده اما نوع گوگرد و فرآیند فرآوری بهگونهای دیگر بوده اما وضعیت اجرای این پروژه در کرمان به صورت کوتاهمدت و بلندمدت بررسی میشود که مطالعات تاکنون نشان میدهد عملکرد مثبتی خواهد داشت. قربانی؛ افزود: این پروژه به صورت خاص در کرمان اجرا شده و در صورتی که براساس آزمایشها، نتیجه بهبود عملکرد حاصل شود، قابل تسری به سایر مناطق کشور است.
اصلاح آسفالت گوگردی
فیروز قیاسی؛ مدیرکل دفتر نگهداری راههای فرعی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور نیز، گفت: استفاده از این نوع آسفالت با توجه به مقاومت بالاتر، وضعیت سیاهشدگی و انعطافپذیری در اولویت مناطق پرترافیک کشور است و این پروژه در کرمان به صورت پایلوت کشور اجرا میشود که پس از آزمایشهای عملکردی و بررسی نتیجه کار، آن را توسعه میدهیم و فراگیر میکنیم. قیاسی؛ افزود: گوگرد جایگزین بسیار خوبی برای قیر است و این طرح به لحاظ عملکردی فوقالعاده بوده، مقداری نگران مسائل زیستمحیطی بودیم که خوشبختانه با حمایت مرکز تحقیقات وزارت راهوشهرسازی از این طرح به سرانجام میرسد. وی بیان کرد: در پروژه قبلی از گوگرد معمولی استفاده کردیم و در آنجا پس از یک تا دو ماه مسئله بوی آن را داشتیم اما این پروژه با وجود عملیات فناوری توسط شرکتهای دانشبنیان، خوشبختانه این مسئله وجود ندارد. علی عبداللهی؛ مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان، با اشاره به صرفهجویی در قیر مصرفی با استفاده از این نوع آسفالت، گفت: در این روش آسفالت گوگردی جایگزین آسفالت انعطافپذیر با قیر میشود و در این زمینه از گوگرد بهجای قسمتی از قیر افزودنی استفاده میکنیم. عبداللهی؛ افزود: بر این اساس ۳۰ درصد از قیر مصرفی کاهش مییابد و جایگزین آن گوگرد اضافه میشود که این فرآیند ۱۰ درصد هزینهها را کاهش میدهد. وی با اشاره به رونمایی از طرح آسفالت گوگردی در جاده زنگیآباد-کاظمآباد در حوالی شهر کرمان، تصریح کرد: سه کیلومتر در این مسیر اجرا میکنیم و سپس وضعیت ترافیک آن پس از یک سال بررسی و ارزیابی میشود تا اگر این روش نسبت به شرایط آب و هوایی پاسخگو باشد، این پروژه را به تمام جادههای استان کرمان تعمیم دهیم. این مسئول، اضافه کرد: این طرح برای نخستینبار در ۵۳ کیلومتر از راههای غیرشریانی استان کرمان با اعتبار ۱۱۲ میلیارد تومان عملیاتی خواهد شد.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه