مردودی ۶۰ درصد خودروهای جدید تولید داخل در آزمون معاینه فنی

 مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، گفت: طبق داده‌های موجود ۶۰ درصد خودروهای جدید تولید داخل در شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در آزمون معاینه فنی مردود می‌شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی؛ در گفتگویی با اشاره به اینکه برخی از خودروهای داخلی که به سن معاینه فنی نرسیده‌اند به مراکز معاینه فنی مراجعه دارند، اظهار […]

 مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، گفت: طبق داده‌های موجود ۶۰ درصد خودروهای جدید تولید داخل در شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در آزمون معاینه فنی مردود می‌شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی؛ در گفتگویی با اشاره به اینکه برخی از خودروهای داخلی که به سن معاینه فنی نرسیده‌اند به مراکز معاینه فنی مراجعه دارند، اظهار کرد: امسال ۱۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودروی غیرمشمول مراجعه کردند که ۲۰ درصد نقص فنی داشتند. به گفته وی، اگر چه خودروهای زیر چهار سال ساخت مشمول دریافت معاینه فنی نیست اما این تعداد پس از مراجعه در آزمون‌های معاینه فنی رد شدند. وی ادامه داد: در شش ماهه اول سال‌جاری در این دو کارخانه عمده خودروسازی کشور، براساس محصولات تولیدی این کارخانه‌ها حدود ۴۰ درصد محصولات سایپا در مراجعه نخست به معاینه فنی و ۲۰ درصد از محصولات ایران‌خودرو در مراجعه اول مردود شده و اقدام به رفع نقص کردند. میرزایی‌قمی؛ اضافه کرد: عمده خودروهای تولیدی در کشور محصول این دو شرکت است. لذا باید سؤال شود که چرا روی کیفیت خودروهای تولیدی نظارتی نیست و مدیریت نمی‌شود. میرزایی‌قمی؛ افزود: در ۹ ماه گذشته از سال‌جاری حدود یک میلیون و ۱۰۴ هزار دستگاه به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که ۸۵۸ هزار دستگاه مراجعه نخست بوده که ۱۲ درصد از این خودرو‌ها به دلیل داشتن نقص آلایندگی مردود شدند. وی یادآور شد: اکنون حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو مشمول معاینه فنی در تهران هستند که حدود یک میلیون خودرو دارای نقص فنی بوده و از این تعداد ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو شامل نقص آلایندگی است، این آمار شامل خودروهای زیر چهار سال ساخت و خودروهای فرسوده نیست. میرزایی‌قمی؛ گفت: از عوامل آلاینده در تهران می‌توان به تردد موتورسیکلت‌های قدیمی و فرسوده اشاره کرد. اگر چه موتورسواران باید برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند اما تعداد مراجعه در سال گذشته تنها ۸۲۳ دستگاه بوده و با توجه به حجم تردد موتورسیکلت‌‌ها به نوعی مراجعه آن‌ها صفر است. وی ادامه داد: در فرآیند معاینه فنی دو موضوع آلایندگی و ایمنی با هم بررسی می‌شود، از آنجا که موتورسیکلت‌‌ها در موضوعاتی همچون تصادفات و آلایندگی هوا مؤثرند باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا وضعیت آن‌ها مشخص شود. البته اکنون بانک داده کاملی از وضعیت این موتورسیکلت‌‌ها وجود ندارد. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، گفت: طرح ارشادی موتورسیکلت‌‌ها برای دریافت معاینه فنی رایگان در سه مرکز سیار و در محدوده منطقه ۱۲ پایتخت با بیش‌ترین تردد و همکاری پلیس و شهرداری تهران در حال انجام است. میرزایی‌قمی؛ تأکید کرد: در همین راستا دستگاه‌های مجهز با استانداردهای روز دنیا برای معاینه فنی موتورسیکلت‌‌ها خریداری شده تا در این طرح از ۱۰ آذرماه تا ۱۰ بهمن ماه به صورت رایگان نسبت به انجام معاینه فنی موتورسیکلت‌‌ها اقدام شود.  وی یادآور شد: پس از دو ماه دیگر طرح استفاده از معاینه فنی برای موتورسیکلت‌‌ها به صورت ارشادی و رایگان نیست و از ۱۰ بهمن ماه اگر موتورسیکلتی معاینه فنی نداشته باشد، توسط پلیس اعمال قانون می‌شود. وی میزان مراجعه موتورسیکلت‌‌ها برای اجرای طرح رایگان معاینه فنی را از ۱۰ آذر تا سوم دی ماه حدود ۲ هزار و ۴۰۰ موتورسیکلت عنوان کرد و گفت: در این مدت یکهزار و ۵۹۲ دستگاه موتورسیکلت معاینه فنی دریافت کردند ولی ۸۰۰ مورد دارای عیب بوده و معاینه فنی نگرفتند. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، در مورد فرآیند معاینه فنی وانت‌ها در پایتخت با اشاره به اینکه آمار‌ها در این زمینه بدتر است، افزود: اگر چه باید ایمنی آن‌ها باید بیشتر از دیگر خودرو‌ها باشد اما ۵۰ درصد وانت‌های مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی در تهران در مراجعه نخست مردود می‌شوند. وی ادامه داد: ۶۲ درصد از وانت‌های آریسان در مراجعه نخست مردود می‌شوند، برای خودروهای دو شرکت تولیدی در تهران، پراید در رتبه نخست با ۴۵ درصد، ساینا ۴۰ درصد و پژو ۴۰۵ با ۳۰ درصد مردودی در مراجعه نخست بیش‌ترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند. به گفته وی، آمارهای مربوط به خودروهای خارجی و وارداتی هم داریم که سهم محصولات مشابه در مردودی سه‌دهم درصد بوده است. وی اظهار کرد: تهران در بخش تجهیزات مرتبط با معاینه فنی اقداماتی را در حوزه نوسازی انجام داده و اکنون شرایط خوبی در مراکز داریم. میرزایی‌قمی؛ افزود: اکنون ۶۴ خط معاینه فنی، ۱۷ مرکز ثابت، ۱۵ مرکز سیار، ۱۱ خط موتورسیکلت و سه خط معاینه خودروی سنگین در تهران فعالیت دارد. بنابراین همه وسایل نقلیه سبک و سنگین و موتورسیکلت‌‌ها باید مشکل خودرو در زمینه نقص فنی و آلایندگی را رفع نقص کنند. وی به موضوع معاینه فنی خودروهای سنگین هم اشاره کرد و گفت: در بخش اتوبوس‌های شرکت واحد و اتوبوس‌های ملکی شهرداری تهران علاوه بر داشتن معاینه، به صورت مستمر به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند. به گفته وی، عمده بحث ما در زمینه تاکسی‌‌ها است و اگر چه معاینه فنی آن‌ها رایگان است اما تعداد مراجعه آن‌ها به مراکز پایتخت پایین بوده و به‌دلیل شرایط آسان بیشتر برای گرفتن معاینه فنی به مراکز خارج از شهر تهران مراجعه می‌کنند. میرزایی‌قمی؛ اضافه کرد: با توجه به اینکه در بحث معاینه فنی، سن معافیت از معاینه فنی چهار سال و سن گارانتی دو سال است، این‌ها با هم نمی‌خواند و لازم است قانونگذار این موضوع را بازنگری کند تا این دو بازه زمانی به هم نزدیک شود.