رقابتی نبودن محصولات باعث رکود شده است

کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران رقابتی نبودن محصولات باعث رکود شده است پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با بیان این‌که بنگاه‌های صنعتی بزرگ کشور با تورم نیروی انسانی مواجهند و گاهی تا چند برابر بنگاه‌های مشابه‌شان در خارج از کشور نیروی انسانی دارند، گفت: با این شرایط مشخص است بنگاه‌های صنعتی […]

کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران

رقابتی نبودن محصولات باعث رکود شده است

پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با بیان این‌که بنگاه‌های صنعتی بزرگ کشور با تورم نیروی انسانی مواجهند و گاهی تا چند برابر بنگاه‌های مشابه‌شان در خارج از کشور نیروی انسانی دارند، گفت: با این شرایط مشخص است بنگاه‌های صنعتی نمی‌توانند بهره‌وری درستی داشته باشند و با این تسهیلات هم مشکلاتشان حل نمی‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق تهران؛ مهدی‌پورقاضی تصریح ‌کرد: براساس صحبت‌های مسؤولان، «بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به ۲۰ هزار واحد صنعتی و کشاورزی پرداخت شده است.» البته ما مکانیزم این پرداخت‌ها و این‌که چقدر به هر واحد داده شده را نمی‌دانیم.

وی افزود: ولی آنچه مشخص است، این است که تمام متقاضیان تا به الان نتوانسته‌اند از این تسهیلات دریافت کنند. اما مسأله مهم‌تر این است که به نظر نمی‌رسد از بابت گرفتن این تسهیلات گشایشی در خروج از رکود بنگاه‌های تولیدی رخ دهد. البته شاید بعد از چند ماه این تسهیلات اثر خودش با بگذارد، اما آنچه مشخص است این است که تا الان اثر خاصی دیده نشده است.

پور‌قاضی ادامه‌ داد: براساس آنچه که مسؤولان هم اعلام کرده‌اند، نیمی از واحدهایی که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند در حوزه کشاورزی بوده‌اند و بخشی از آنها در حوزه صنعت ‌و معدن فعالیت می‌کرده‌اند. به اعتقاد من باید چند ماه صبر کرد و مشاهده کرد که این تسهیلات اثری در خروج رکود ایجاد خواهد کرد یا خیر.

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: از طرفی درست است که واحدهای اقتصادی و تولیدی اعلام می‌کنند تأمین منابع مالی و گردش نقدینگی از مشکلات اصلی آنها است، اما این موضوع مهم‌ترین مشکل نبوده است. آنچه در بررسی‌ها مشخص است، رقابتی نبودن محصولات است که باعث رکود شده است. این رقابتی نبودن محصولات هم با پرداخت تسهیلات حل نخواهد شد. البته ممکن است مشکلات بعضی از بنگاه‌ها حل شود اما اکثریت آنها با گرفتن این تسهیلات رقابتی نبودنشان حل نمی‌شود.

وی ادامه ‌داد: بنابراین برای تأثیر این تسهیلات و خروج از رکود باید تحلیل و آسیب‌شناسی کرد. البته که مشکل بنگاه با بنگاه و صنعت با صنعت متفاوت است، اما باید تحلیل‌های کارشناسانه‌تر و دقیق‌تری ارایه داد. چرا که بخشی از مشکلات بنگاه‌ها به ساختار اقتصادی برمی‌گردد. زمانی که در اقتصاد امتیاز و رانت تعریف می‌شود و معافیت مالیاتی و ارز ارزان داده می‌شود، باعث می‌شود که صنعت تبدیل به موجودی شود که بیش‌تر دنبال گرفتن رانت جدید است تا افزایش بهره‌وری در بنگاه‌ها و بهبود رقابت‌پذیری.

 

پورقاضی گفت: الان بنگاه‌های صنعتی بزرگ کشور با تورم نیروی انسانی مواجهند و گاهی تا چند برابر بنگاه‌های مشابه‌شان در خارج از کشور نیروی انسانی دارند که مشخص است نمی‌توانند بهره‌وری درستی داشته باشند و با این تسهیلات هم مشکلاتشان حل نمی‌شود.