گروه خودرو- با توجه به موضوع خصوصیسازی خودروسازان دولتی که سالهاست قرار است سهم دولت از آنها واگذار شود، اما این اتفاق تاکنون رقم نخورده است و همین مسئله باعث شده که خودروسازان با دخالتهای بیمورد و بیجای دولت به یک بنگاه اقتصادی زیانده در طی سالهای اخیر تبدیل شود. بهطوری که شاید زیانهای انباشته […]
گروه خودرو- با توجه به موضوع خصوصیسازی خودروسازان دولتی که سالهاست قرار است سهم دولت از آنها واگذار شود، اما این اتفاق تاکنون رقم نخورده است و همین مسئله باعث شده که خودروسازان با دخالتهای بیمورد و بیجای دولت به یک بنگاه اقتصادی زیانده در طی سالهای اخیر تبدیل شود. بهطوری که شاید زیانهای انباشته آنها به بیش از ارزش ذاتی این خودروسازیها برسد و منجر به ایجاد یک فاجعه در اقتصاد شود. اما با همه این اوصاف قرار بر این شده است که سهام این خودروسازیها پس از قیمتگذاری به بخشخصوصی واگذار شود. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، زهره عالیپور؛ رئیس سازمان خصوصیسازی، با اشاره به اینکه، این سازمان در حال بررسی نحوه واگذاری مانده سهام دولت در ایرانخودرو و سایپاست، گفت: ارزشگذاری بلوکهای سهام خودروسازان در جریان است اما هنوز قیمت مشخص نشده است. عالیپور؛ با تأکید بر پایان نیافتن روند ارزشگذاری بلوکهای سهام دو شرکت «ایرانخودرو و سایپا»، گفت: هنوز قیمتگذاری بلوکهای سهام خودروسازها نهایی نشده است. براساس اعلام سازمان بورس، وی گفت: سازمان خصوصیسازی در حال بررسی نحوه واگذاری مانده سهام دولت در دو شرکت خودروسازی «ایرانخودرو و سایپا» است، اما هنوز تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ نشده است. همچنین امیرحسین قناتی؛ معاون توسعه صنایع حملونقل سازمان گسترش و نوسازی، گفت: با اشاره به اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یکی از سهامداران شرکتهای ایرانخودرو و سایپاست، افزود: سهم این سازمان در ایرانخودرو ۵٫۷ درصد و در سایپا ۱۶٫۸ درصد است که در صورت موافقت دولت، سهام خود را در بورس عرضه میکند. وی افزود: دولت درصدد واگذاری سهام ایرانخودرو و سایپاست، اما در حالحاضر با قیمتهای حداقلی تمایلی به عرضه ندارد، زیرا سهام خودروسازان قابلیت افزایش ارزش چهار برابری در بورس را دارد. قنانی؛ با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار مالی شرکتهای خودروسازی برای افزایش ارزش سهام و سپس واگذاری با قیمت مناسب، افزود: دولت بهعنوان سهامدار عمده این دو خودروساز که به صورت سهام تودلی در اختیار شرکتهای زیرمجموعه آن قرار دارد، نقش تعیینکنندهای درباره واگذاری سهام خودروسازان دارد، اما واگذاری با ارزش پایین، جذابیت چندانی برای سهامداران ندارد. معاون توسعه صنایع حملونقل سازمان گسترش و نوسازی، با اشاره به تأکید واگذاری سهام دولتی در قانون برنامه هفتم پیشرفت، گفت: شرکتهایی که برای واگذاری سهام دولتی خود اقدام نکنند، مشمول جریمه خواهند شد از طرفی سهام تودلی طبق تصمیم هیئت مدیره خرید و فروش میشود، اما در حالحاضر هیئت مدیره به دلیل ارزش پایین سهام حاضر به واگذاری نیست. وی با تأکید بر اینکه دولت بهعنوان سهامدار عمده، حافظ منافع ملی است، افزود: تصمیم هیئت مدیره شرکتهای ایرانخودرو و سایپا برای عرضه سهام، ابتدا اصلاح ساختار مالی و افزایش ارزش سهام و سپس واگذاری در بورس است. قناتی؛ در ادامه، حفظ ارزش سهام تودلی را یکی از چالشهای اصلی در واگذاری سهام خودروسازان برشمرد و تصریح کرد: دولت به دنبال اصلاح ساختار مالی خودروسازان برای افزایش ارزش سهام است تا با قیمت مناسب واگذار شود، زیرا شائبه تضییع اموال عمومی در صورت واگذاری زودهنگام و با قیمت پایین بوجود میآید. وی با اشاره به اینکه میتوان با اصلاح ساختار، سهام خودروسازان را با چهار برابر قیمت کنونی عرضه کرد، افزود: میزان اصلاحات ساختاری، نحوه واگذاری سهام و زمانبندی آن به شرایط بازار بستگی دارد و تصمیمگیرنده نهایی، دولت است، زیرا براساس ماده ۱۴۱ قانون، دولت میتواند در شرایط خاصی سهام را با قیمتی بالاتر از ارزش روز آن واگذار کند، اما این اقدام به اصلاحات ساختاری در ایرانخودرو و سایپا و افزایش شفافیت در مراحل واگذاری سهام آنها نیاز دارد.
دیدگاه بسته شده است.