وضعیت فعلی بازار خودرو محصول آشفتگی عرضه و تقاضا

مهدی قره‌داغلی- در نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تأمین خودروسازی، نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، درخصوص واردات قطعه از کشورهای خارجی، بیان داشت: برای واردات یک قطعه، ما باید حداقل از سه ماه قبل، پول را واریز کنیم و دو، سه ماه هم طول می‌کشد تا قطعه‌ وارد شود. با وجود کمبودهای ارز و […]

مهدی قره‌داغلی- در نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تأمین خودروسازی، نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، درخصوص واردات قطعه از کشورهای خارجی، بیان داشت: برای واردات یک قطعه، ما باید حداقل از سه ماه قبل، پول را واریز کنیم و دو، سه ماه هم طول می‌کشد تا قطعه‌ وارد شود. با وجود کمبودهای ارز و منابع موجود، با یک حساب سرانگشتی، هزینه‌ها در اصطلاح سربه‌سر خواهد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تأمین، با حضور قطعه‌سازان بزرگ، فعالان صنعت قطعه، نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، دبیر انجمن خودروسازان برگزار شد. سیدجواد حسینی‌کیا؛ نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، در این نشست، در واکنش به این موضوع که بعضاً قیمت قطعات چینی از قیمت قطعات تولید داخل، ارزان‌تر تمام می‌شود و بسیاری از خودروسازان هم به این سمت حرکت می‌کنند که قطعات مورد نظر خود را از چین تأمین کنند و در حقیقت چینی‌زده شده‌اند، اظهار کرد: اینکه قطعات از کشورهایی همچون چین وارد می‌شود یا بعضاً برخی از همین قطعات تولید داخل با بسته‌بندی‌های دیگری وارد کشور می‌شوند، در شرایطی که ما به این فعالان داخلی که در تأمین زنجیره تلاش می‌کنند، دلمان قرص و محکم‌تر است. بنده ۴۵ درصدی که بعضاً قطعات داخلی گران‌تر از نمونه چینی خریداری می‌شود را نتوانستم هضم کنم؛ چراکه برای واردات یک قطعه، ما باید حداقل از سه ماه قبل، پول را واریز کنیم و دو، سه ماه هم طول می‌کشد تا قطعه‌ وارد شود؛ با وجود کمبودهای ارز و منابع موجود، با یک حساب سرانگشتی، هزینه‌ها در اصطلاح سربه‌سر خواهد شد و شاید قطعه‌ساز داخلی در واقع متحمل ضرر هم بشود. بر این اساس به نظر بنده، چنانچه به همان تأمین‌کننده داخلی دل ببندیم، می‌توان بهتر کار را پیش برد. وی افزود: نکته دیگری که پیشنهاد دارم برای فعالان صنعت قطعه‌سازی کشور این است که قریب به هفت هزارهزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه است که در واقع نقدینگی دو تا سه درصد، تورم ایجاد می‌کند؛ برای این نقدینگی باید شما فعالان صنعت قطعه‌سازی برنامه داشته باشید. مگر نمی‌گوییم بهشت سرمایه‌گذاری در سه بخش است؟! این نقدینگی مالی، ظرفیتی است که می‌توانید مدلی برایش پیدا کرده و این نقدینگی را از کف بازار جمع کنید؛ در این صورت تلاطم‌هایی که در بازار‌ها جود دارد کاهش پیدا خواهد کرد. این نقدینگی هم به سمت تولید و اشتغال در صنعت می‌رود. وی، خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در حقیقت نیاز است در عرصه صنعت خودرو فکری برای آن شود، بحث قانون هوای پاک است؛ براساس قوانین، برای صنعت خودرو، به‌طور مثال قانون هوای پاک مطرح است؛ در حال‌حاضر موضوع استانداردهای ۸۵گانه اجباری است که در آینده بسیار نزدیک، به ۱۲۰گانه تغییر پیدا خواهد کرد؛ اجرای این الزام نیازمند این است که از همین حالا، این آمادگی را داشته باشیم تا بعداً دچار چالش نشویم و بگوییم که نمی‌دانستیم و برایش برنامه‌ای نداشتیم. حسینی‌کیا؛ تأکید کرد: ما حتی باید جلوتر از برخی کشورهای توسعه‌یافته هم فکر کنیم؛ خوشبختانه نیروی انسانی ماهر، متخصص و آگاه در این کشور فراوان است که بخشی از آن‌‌ها را شما فعالان صنعت قطعه‌سازی، به کار گرفته‌اید. نائب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس، تصریح کرد: صحبت‌های عالمانه می‌شود، اما چرا صنعت خودروسازی دولتی ما امروز نتوانسته از برخی خودروسازان بخش‌خصوصی پیشی بگیرد. نگاه دولت نسبت به عرصه صنعت و مخصوصاً خودرو باید نگاه سیاست‌گذاری باشد؛ نگاه سیاست‌گذاری با تعرفه واردات اعمال می‌شود و هر کجا که دیده شد تولیدکننده به نفع مردم تولید می‌کند، تعرفه واردات را بالا ببرد و هر کجا که به نفع مردم نبود و رقابت‌پذیری کنار رفت، مسائل آلایندگی دچار چالش شد و…، موضوعات تعرفه واردات به میان‌ ‌آید. اکنون به جایی رسیدیم که به واردات خودرو کارکرده تن داده‌ایم؛ نباید در واقع این اتفاق می‌افتاد اما شرایطی در کشور حاکم شد که به این سمت رفتیم؛ به نظر بنده نیازمند این هستیم که خودروسازان و قطعه‌سازانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، با افزایش تولید و ظرفیت، نیاز داخل را تأمین کنند. حسینی‌کیا؛ ادامه داد: در سال حدود یکمیلیون و ٧٠٠ هزار دستگاه نیاز داخل و تقاضاست، اما عرضه‌ای که به بازار صورت می‌گیرد، نهایتاً یک‌میلیون و ۱۰۰ تا ٢٠٠ هزار دستگاه است؛ بنابراین متناسب با تقاضا، عرضه انجام نمی‌شود؛ بحث قیمت خودرو یک موضوع جدی است، اما باید کف جامعه را هم لحاظ کنیم. متأسفانه اکنون خودروهای در بخش‌خصوصی فقط برای یک قشر مرفه تولید می‌شود؛ این مهم یکی از موضوعاتی است که بایستی خودروسازان خصوصی در نظر داشته باشند و نسبت به یکدیگر در تولید خودروهای اقتصادی در کنار خودروهایی که نیاز روز جامعه است، پیشتاز باشند. در حقیقت این مهم یک مجموعه‌ خودروسازی را ممتاز از مجموعه‌های دیگر خواهد کرد.  وی تصریح کرد: کار خوبی که برخی شرکت‌های خودروساز انجام داده‌اند، بحث تحقیق و توسعه (R&D) است که گفته شد در این حوزه توسعه حدود سه درصدی وجود دارد که به نظر بنده، بسیار کار ارزشمندی است؛ چراکه در کشورهای پیشرفته و در حوزه تولید خودرو، شرکتی همچون بنز و… تا سه درصد در این حوزه تمرکز می‌کنند. ما تاکنون به ۰٫۵ درصد هم نرسیدیم؛ اما اینکه این تحقیق و توسعه به سه درصد برسد، بسیار کار ارزشمندی است. در ادامه این همایش، رضا رضایی؛ یکی از تولیدکنندگان در حوزه قطعه‌سازی نیز، گفت: در شرایط فعلی و با مدیریت درست می‌توانیم کشور را از چالش‌های مختلف نجات دهیم و تحول اساسی را در کشور و صنعت خودرو ایجاد کنیم. وی گردش مالی صنعت خودروسازی جهان را ۳۵۰۰ میلیارد دلار دانست و گفت: تحقیق و توسعه در این صنعت با هزینه کرد سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار در کنار صنایعی همچون ‌آی‌تی و داروسازی قرار می‌گیرد. به گفته رضایی؛ صنعت خودروسازی سالانه ۱۹۰۰ میلیارد دلار صادرات دارد و جالب است بدانید کشور ترکیه در سال گذشته موفق به ۲۵ میلیارد دلار صادرات در صنعت خودرو به ۵۶ کشور جهان شده است که این رقم برابر با ۵۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور ماست. وی در ادامه از افزایش ۵۰ درصدی تولید خودروهای شاسی بلند، رشد هفت درصدی خودروهای اتومات، افزایش ۳۰ درصدی خودروهای برقی و هیبریدی، و رشد حدود ۳۰ درصدی افزایش برندهای چینی در جهان خبر داد و متذکر شد: در پنج سال گذشته شاهد افزایش ۵۴ درصدی خودرو سواری، رشد ارزی از پنج به ۲۶ درصد، تعداد قطعه‌سازان خصوصی از ۲۳ به ۵۴ قطعه‌ساز، رشد خودروهای اتومات از ۸ به ۲۰ درصد و افزایش خودروهای چینی از ۶ به ۲۷ درصد بودیم.