پرداخت وام ۱۶۰ میلیون تومانی به صنایع کوچک برای خرید پنل خورشیدی

مدیر اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته، با اشاره به رونمایی از بسته شش میلیارد دلاری تأمین برق صنایع کوچک، گفت: با اجرای این طرح، هر واحد صنفی می‌تواند، معادل ۱۶۰ میلیون تومان وام کم‌بهره خرید پنل خورشیدی دریافت کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی محمودیان؛ در همایش ملی شکوفایی سبز؛ نوآوری‌های انرژی و حمل‌ونقل […]

مدیر اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته، با اشاره به رونمایی از بسته شش میلیارد دلاری تأمین برق صنایع کوچک، گفت: با اجرای این طرح، هر واحد صنفی می‌تواند، معادل ۱۶۰ میلیون تومان وام کم‌بهره خرید پنل خورشیدی دریافت کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی محمودیان؛ در همایش ملی شکوفایی سبز؛ نوآوری‌های انرژی و حمل‌ونقل پاک، با بیان اینکه براساس گزارش‌های رسمی، قطعی‌های چند سال اخیر برق تا امروز، معادل ۱۱ میلیارد دلار به صنایع و واحدهای صنفی خسارت وارد کرده است، اظهار کرد: دولت برای جایگزینی، بهبود و بهینه کردن تأمین برق واحدهای صنعتی بزرگ براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، با استفاده از طرح‌های بزرگ چند مگاواتی خورشیدی، تدابیر لازم را اندیشیده، اما برای صنایع کوچک و متوسط و اصناف (SMES‌) تا امروز هیچ تدبیری اندیشیده نشده بود. وی با بیان اینکه با کمک بخش‌خصوصی و اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، طرحی برای حمایت از تأمین برق واحدهای کوچک و اصناف آماده شده گفت: قرار است برای واحدهای صنفی فعال در حوزه تولید و واحدهای خدماتی، صفحات خورشیدی پنج کیلوواتی نصب شود که با اجرایی شدن این طرح، ۱۳ هزار مگاوات به تأمین برق کشور کمک می‌شود. مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، گفت: مخاطب صفحات خورشیدی کوچک مقیاس (SMES‌)، واحدهای تولیدی و صنفی هستند که دولت برای تأمین برق آنها، تا امروز تدابیری نیندیشیده بود؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاری کاملاً از سوی بخش‌خصوصی انجام می‌شود. محمودیان؛ گفت: با اجرایی شدن این طرح، هر واحد صنفی می‌تواند، معادل ۱۶۰ میلیون تومان وام کم بهره برای دریافت و نصب صفحات خورشیدی دریافت کند. وی افزود: برای هر واحد صنفی، با توجه به ظرفیت آنها، به‌طور میانگین چهار کیلووات برق در نظر گرفته شده و با توجه به داشتن چهار میلیون واحد صنفی، پیش‌بینی می‌شود که این طرح، بتواند بخش عمده‌ای از چالش‌ها و مشکلات در حوزه برق کشور را مرتفع کند. رئیس همایش ملی شکوفایی سبز؛ نوآوری‌های انرژی و حمل‌ونقل پاک، گفت: در حال‌حاضر سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران، کمتر از یک درصد است اما این میزان به‌طور متوسط در سایر کشورها، حدود ۲۶ درصد است؛ به عبارتی فاصله ما با سبد انرژی خورشیدی در دنیا خیلی پایین است و ساختار فعلی کشور، با توجه به ظرفیت‌های بودجه بندی، مشارکت بخش‌خصوصی از اهمیت بالایی برخوردار است و عملاً باید سیاست‌ها و تصمیمات به گونه‌ای اتخاذ شود که منجر به ایجاد انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاران و فعالان واحدهای تولیدی و صنفی شود. محمودیان؛ با اشاره به ناترازی بنزین، گفت: ایران غنی در منابع اما فقیر در حکمرانی انرژی است، مگر می‌شود کشوری که بالا‌ترین توان تولید و منابع زیرزمینی‌اش انرژی بوده، امروز با این وضع مواجه شود. وی افزود: با ادامه روند فعلی، تا سال ۱۴۱۰ به‌طور متوسط روزانه ۱۵۰ میلیون لیتر کسری بنزین داریم. مدیر اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته، با بیان اینکه «اتفاق امروز هشدار نیست، بله سقوط آزاد است و اگر تدبیر نشود گریبان همه را می‌گیرد»، گفت: در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۴ بیش از ۷۰درصد بودجه کشور صرف مصارف جاری می‌شود، که عمدتاً ۵۰ درصد از بودجه پیش‌بینی شده کشور هم محقق نمی‌شود؛ درحالی که در کشورهایی چون سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن، بیش از ۷۰ درصد بودجه صرف آموزش، پژوهش و توسعه زیرساخت‌‌ها می‌شود و این‌گونه است که این کشور‌ها به‌طور مرتب درحال رشد هستند. وی ادامه داد: به‌تدریج در کشور ما سطح کیفیت زندگی در همه بخش‌‌ها کاهش می‌یابد و دلیل اصلی آن دخالت دولت در تمام امور است. محمودیان؛ با بیان اینکه ظرفیت جایگزینی ۵۰ میلیون لیتر مصرف بنزین با ۵۰ میلیون مترمکعب مصرف CNG را با زیرساخت‌های موجود داریم، گفت: ظرفیت خوبی که در قانون و ذیل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ایجاد شده بود تا سهم CNG در سبد مصرف سوخت افزایش یابد، از سال ۱۴۰۱ متوقف شد و مطالبات فعالان این عرصه هم پرداخت نشد تا این‌کار مفید به‌طور کامل متوقف شود. وی افزود: سهم CNG در حمل‌ونقل کشور از ۲۳ درصد به ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است؛ این درحالی است که هیچ کشوری مثل ایران نیست که ۲۵۰۰ جایگاه متصل به شبکه سراسری انتقال گاز داشته باشد و هیچ جای دنیا کشوری مثل ایران مراکز ارائه خدمات فنی و مهندسی در زمینه CNG را ندارد، اما از این ظرفیت استفاده بهینه نمی‌شود. مدیر اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های CNG می‌توان تا سه سال آینده، ۲۰ میلیون لیتر در مصرف روزانه بنزین صرفه‌جویی کرد.