گروه خودرو- با در نظر گرفتن این موضوع که وضعیت تاکسیهای پایتخت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و عملاً فرسودگی ناوگان به این بخش رسیده است، باید هرچه زودتر و با سرعت به نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت پرداخته شود. به گزارش مناقصهمزایده، در این راستا، شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر […]
گروه خودرو- با در نظر گرفتن این موضوع که وضعیت تاکسیهای پایتخت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و عملاً فرسودگی ناوگان به این بخش رسیده است، باید هرچه زودتر و با سرعت به نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت پرداخته شود. به گزارش مناقصهمزایده، در این راستا، شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، گفت: فرسودگی تاکسیها بهعنوان ناوگان حملونقل عمومی منجر به آلودگی هوا و به نوعی به عاملی برای به خطر افتادن ایمنی مسافر در خودرو محسوب میشود. مالکی؛ ادامه داد: از سوی دیگر وجود تاکسیهای فرسوده، هزینه مضاعفی را روی دست راننده میگذارد چرا که میزان مصرف سوخت در تاکسی فرسوده بسیار بیشتر از یک خودروی جدید است. به گفته وی، در حوزه نوسازی که از اولویتهای اول حوزه حملونقل بهشمار میرود، چندین اتفاق در سالجاری رقم خورد؛ یکی اینکه از ابتدای سال مبلغ وامها و تسهیلاتی را که به متقاضیان در واقع نوسازی اختصاص داده شد، تقریباً دو برابر شده است. وی ادامه داد: در حوزه غیربرقی این اتفاق افتاد که یکهزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی از ابتدای سال تا به امروز به دست متقاضیان رسیده و یک نرخ رشد ۱۸ درصدی را نسبت به همین بازهزمانی در سال گذشته داشته است. وی یادآور شد: امسال تعداد خودروهایی که در سبد نوسازی قرار گرفته از یک خودرو به چهار خودرو افزایش پیدا کرد؛ یعنی راننده تاکسی برای نوسازی خودروی خود امکان انتخاب دارد. مالکی؛ گفت: در کنار استفاده از ظرفیت و پتانسیل شرکتهای خودروساز داخلی امروز ۱۷۲ دستگاه تاکسی برقی در شهر تهران فعالیت میکند؛ از ظرفیت یکی از شرکتهای خودروساز داخلی استفاده شد و به غیر از توافقنامههای بین شهرداری و وزارت صمت، خود شهرداری تهران هم نسبت به واردات خودرو اقدام کرد و ۲۷ هزار تاکسی برقی قرار است در عرصه خدمتی وارد ناوگان حملونقل عمومی تهران شوند. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، گفت: تا به امروز یکهزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شده و مراحل ترخیص آنها انجام و در مرحله تعیین مدل مالی هستیم. مالکی؛ اضافه کرد: اولویت نوسازی برقی با واگذاری به رانندگان تاکسی فرسوده است؛ در واگذاری تاکسیهای برقی پس از ۱۷۲ دستگاه هم ایجاد زیرساختهای شارژ بود که تاکنون در ۱۷ جایگاه ۷۴ نازل شارژ فعال شده است. وی ادامه داد: ۵۹ پایانه در سطح شهر تهران فعالیت دارد که ۴۴ پایانه مسقفسازی انجام شده و شرایط استفاده و زمان انتظار مسافر در پایانه بهگونهای در نظر گرفته شده که شرایط بسیار سخت نباشد. وی افزود: بازنگری خطوط در سازمان تاکسیرانی شهر تهران از ابتدای سال شروع شده بهگونهای که ۲۴ خط بازنگری شد. بعضی از خطوط حذف و برخی تغییر مسیر برای آنها داده شد. به گفته مالکی؛ در کنار این موضوع یکسری از تاکسیهای غیرفعال را که تقریباً تعداد آنها به بیش از شش هزار دستگاه میرسید در کمتر از چهار تا پنج ماه گذشته به عرصه خدمتی برگردانده شد و این اتفاق بسیار خوبی در حوزه حملونقل عمومی پایتخت بود. وی ادامه داد: همچنین بخشی از کمبودها در خطوط تاکسیرانی از این طریق جبران شد و این تاکسیها دوباره وارد ناوگان شده و در واقع تمدید پروانه برای آنها اتفاق افتاد و اکنون در خطوط تاکسیرانی در تهران در حال فعالیت هستند. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، گفت: ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در تهران فعالیت دارد که بیش از نیمی از آنها فرسوده و تعدادی دیگر هم در مرز فرسودگی است. البته این وضعیت در کل کشور قابل رؤیت است یعنی از حدود ۳۰۰ هزار دستگاه تاکسی که در شهرهای مختلف کشور فعالیت میکنند بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه وضعیت مناسبی ندارند یا دچار فرسودگی هستند. مالکی؛ به سهم ۱۸ درصدی تاکسیها در حملونقل عمومی پایتخت اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای موجود سهمیلیون و ۵۰۰ هزار سفر در این کلانشهر انجام میشود. وی در پاسخ به این سؤال که تاکسیها چه میزان در آلودگی هوای تهران تأثیرگذار است، اظهار کرد: آلودگی هوا در پایتخت به عوامل مختلفی بستگی دارد اما با توجه به آمار و ارقام باید گفت که منابع متحرک سهم بسزایی در آلودگی هوا دارند، البته در پژوهشها در انتشار کربن و گازهای گلخانهای، تاکسیها نیز نقش دارند. وی با اشاره به روند برقیسازی خودروهای تاکسی برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانهای، افزود: یکی از شاخصهای توسعهیافتگی در کشورهای پیشرفته وضعیت حملونقل است و این حوزه تأثیر بالایی در میزان آلودگی هوا دارد بهطوری که متخصصان محیطزیست معتقد هستند باید به سمت حملونقل پایدار رفت و با برقیسازی نیز این مشکل حل شده است. مالکی؛ ادامه داد: حملونقل پایدار شاخصهایی مانند استفاده ناوگان با سوخت پاک، ایمن و فراهم بودن زیرساخت و برقیسازی است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، با اشاره به اقدامات این سازمان، یادآور شد: بازنگری خطوط تاکسیرانی براساس میزان سفر در دستور کار قرار گرفته است و بسیاری از خطوط پُر سفر شناسایی شده و در حال تغییر برخی از خطوط تاکسیرانی در تهران هستیم. مالکی؛ این را هم گفت که با حمایت دولت مدلهای مالی برای نوسازی تاکسیها ارایه شد که تسهیلات قابلتوجهی بابت خرید خودرو برقی با کارمزد صفردرصد و بدون سود به تاکسیرانان اعطا میشود و دوره پرداخت پنج سال در نظر گرفته شده که این مدل مالی در مراحل انتهای نهایی شدن است و ظرف کمتر از یک تا دو هفته آینده و بعد از ابلاغ شهرداری تهران براساس این مدل مالی فراخوان واگذاریها شروع میشود. وی اضافه کرد: در همین راستا تسهیلات ۶۰۰ میلیونی توسط شرکت خودروساز با کارمزد هشتدرصد و ۳۰۰ میلیون توسط شهرداری از طریق صندوق کارآفرینی امید در واقع به تاکسیرانان اهدا شد و مبلغ اقساط تقریباً حدود ۱۸ میلیون تومان با توجه به اینکه در واقع دو نوع تسهیلات با کارمزدهای هشت درصد اعطا شده بود و این مرحله این کارمزد در واقع صفر خواهد بود بهطور یقین شامل تفاوت قابلملاحظهای خواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.