اجرای ۱۲۰۰ پروژه میان دانش‌بنیان‌ها و وزارت دفاع

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خبر داد اجرای ۱۲۰۰ پروژه میان دانش‌بنیان‌ها و وزارت دفاع معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ارزش افزوده ایجاد شده توسط پارک‌های فناوری با جهشی قابل توجه به ۲۰ هزار میلیارد رسیده و این در حالیست که سرمایه‌گذاری دولت در این زمینه تنها هزار و […]

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خبر داد

اجرای ۱۲۰۰ پروژه میان دانش‌بنیان‌ها و وزارت دفاع

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ارزش افزوده ایجاد شده توسط پارک‌های فناوری با جهشی قابل توجه به ۲۰ هزار میلیارد رسیده و این در حالیست که سرمایه‌گذاری دولت در این زمینه تنها هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.

به گزارش ایسنا، وحید احمدی در نشست خبری پانزدهمین همایش ملی رؤسای پارک‌ها و مراکز رشد سراسر کشور اظهار کرد: در ۳ سال اخیر، روند توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، سیر صعودی به خود گرفته و هم اینک دو هزار و ۹۰۰ شرکت در کشور به ثبت رسیده است.

وی با بیان این‌که ۳۹ پارک علم و فناوری و ۱۸۰ مرکز رشد در کشور وجود دارد، افزود: هم‌اکنون ۴هزار شرکت و هسته‌های فناور و ۳۰ هزار فناور داریم که با ۴۰۰ میلیون ریال اشتغال ایجاد می‌کنند و این رقم، حدود یک‌پنجم تا یک ششم هزینه اشتغال‌زایی در کشور است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر مسیر درست و اثرگذار پارک‌ها و مراکز رشد در کشور اضافه کرد: هم‌اکنون ۱۳ صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور تقویت این بخش‌ها در کشور تشکیل شده است.

وی افزایش ارتباط بین شرکت‌های ایرانی و خارجی را از نیازهای ورود تکنولوژی‌های نوین و ایده‌گیری جوانان از این تکنولوژی‌‌‌ها دانست و افزود: دفتر مبادلات علمی در چین، قزاقستان و امارات متحده عربی تشکیل شده است.

احمدی، شناخته شدن ایران به عنوان مرکزیت iris (توسعه مراکز رشد) را از نشانه‌های وجود ظرفیت‌های بالا در این بخش دانست و گفت: امیدوارم در سال‌های آینده از این ظرفیت جوانان و نخبگان کشور، در راستای توسعه علم استفاده بیش‌تری شود.

ایران سرآمد حوزه‌های IT و گیاهان دارویی

وی همچنین حوزه‌هایIT و گیاهان دارویی را از جمله مهم‌ترین بخش‌های فعال مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری دانست و اظهار کرد: در برخی بخش‌ها از جمله کشاورزی، فناوری‌هایی به کشورهای صاحب فن از جمله ترکیه صادر کرده‌ایم.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در بخش‌هایی همچون صنایع نفت، انرژی، بایو و علوم انسانی و هنر در حال تولید محصولات دانش‌بنیان هستیم و تولیدات ما به کشورهایی همچون آلمان، استرالیا، کانادا و فرانسه صادر می‌شود.

وی با بیان این‌که تفاوت شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌هایی که در شهرک‌های صنعتی وجود دارند، نو بودن طرح و ایده و انحصاری بودن آنها است و ادامه داد: بر همین اساس و با توجه به وجود داروهای مختلف گیاهی، با ورود به این حوزه، هم اینک محصولات مختلف گیاهی به صورت فرآوری شده به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود.

احمدی گفت: در سال ۹۲، فروش محصولات و دانش فنی شرکت‌های دانش‌بنیان، حدود ۵۰ میلیارد ریال بود که این مقدار هم اینک به ۷۷۰ میلیارد ریال رسیده است.

وی همچنین از برگزاری سالانه یک المپیاد طرح‌های کسب و کار دانشجویی و دو جشنواره به نام‌های جشنواره شناسایی و توانمندسازی ایده‌های برتر و جشنواره شیخ بهایی با هدف شناخت استعداد‌‌ها و ظهور و بروز خلاقیت‌ها خبر داد.

 

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از درخواست افزایش ۲۰ درصدی بودجه پژوهشی وزارت علوم خبر داد و گفت: هم‌اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان در حال اجرای هزار و ۲۰۰ پروژه با وزارت دفاع هستند و در حوزه نفت نیز از سال ۹۳ تا پایان امسال، ۱۷ هزار میلیارد ریال قرارداد همکاری برای میدان‌های نفتی و صنایع پایین‌دستی در حال انجام است.