آیا فرمول قیمت‌گذاری خودرو تغییر خواهد کرد؟

سخنگوی شورای‌رقابت، با بیان اینکه خودروسازان عقیده دارند که با این قیمت‌هایی که خودرو در بازار به فروش می‌رسد زیان‌ده هستند، گفت: با افزایش قیمت اخیر خودرو این سؤال پیش می‌آید که آیا این افزایش قیمت اخیر خودرو برای خودروسازان و قطعه سازان راضی‌کننده بوده است یا خیر. به گزارش مناقصه‌مزایده، سپهر دادجوی‌توکلی؛ ادامه داد: […]

سخنگوی شورای‌رقابت، با بیان اینکه خودروسازان عقیده دارند که با این قیمت‌هایی که خودرو در بازار به فروش می‌رسد زیانده هستند، گفت: با افزایش قیمت اخیر خودرو این سؤال پیش می‌آید که آیا این افزایش قیمت اخیر خودرو برای خودروسازان و قطعه سازان راضی‌کننده بوده است یا خیر. به گزارش مناقصه‌مزایده، سپهر دادجوی‌توکلی؛ ادامه داد: لازم به توضیح است که شورای‌رقابت مسئول رضایت یا نارضایتی کسی نیست و براساس مُر قانون ‌عمل ‌می‌کند. وی افزود: تشخیص بر این بوده که براساس فرمولی که در دستورالعمل آمده این افزایش قیمت به این میزان انجام شود که صورت گرفت. سخنگوی شورای‌رقابت، گفت: هر سه طرف یعنی سهامداران، خودروسازان و مردم در یک تناسب نسبت به قیمت خودرو دارای رفتاری، ویژه خود هستند. دادجوی‌توکلی؛ در ادامه گفت: شورای‌رقابت براساس وظایفی که دارد و به آن محول شده، رفتار بازار را اصلاح کرده است اما نمی‌تواند مشکلات چند دهه‌ای یک صنعت را حل کند. وی تأکید کرد: شورای‌رقابت همیشه سعی کرده تا مردم در همه ابعاد متحمل ضرر نشوند و اقتصاد در بازار خودرو دارای تعادل باشد. سخنگوی شورای‌رقابت، با اشاره به اینکه قیمت با فرمول کاست‌پلاست تعیین می‌شود یعنی فرمولی که می‌گوید هزینه تمام شده به علاوه سود، افزود: پس خودروساز از بهمن ۱۴۰۳ نمی‌تواند ادعای ضرر داشته باشد. توکلی؛ گفت: براساس تعیین قیمت براساس این فرمول اگر ادعای ضرر دارد پس باید در بخش فنی و تأمین‌کنندگان و همه ارکان این صنعت جستجو شود که آیا وظایف خود را صحیح و به درستی انجام می‌دهند؟ یا خیر. وی در ادامه، بیان داشت: طبق فرمول و دستورالعمل مصوب، تمام جوانب دیده شده و براساس آن تعیین قیمت انجام می‌شود. ضمن اینکه در شرح وظایف شورای‌رقابت نیز حل کردن مشکلات اصناف قید نشده است. توکلی؛ گفت: تلاش می‌شود تا رویه ضدرقابتی که از شرایط انحصار در بازار خودروی کشور ایجاد شده اصلاح شود.