عضو کمیسیون عمران اعلام کرد احضار دو مقام هواپیمایی و فرودگاهی به مجلس برای توضیح درباره نابسامانیهای اخیر فرودگاه مشهد عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: وقوع اتفاقات اخیر در فرودگاه مشهد و سرگردانی مسافران، برای صنعت هوایی کشور زیبنده نیست، در این راستا رییس سازمان هواپیمایی و مدیرعامل شرکت فرودگاهها هفته آینده برای ارایه توضیحات […]
عضو کمیسیون عمران اعلام کرد
احضار دو مقام هواپیمایی و فرودگاهی به مجلس برای توضیح درباره نابسامانیهای اخیر فرودگاه مشهد
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: وقوع اتفاقات اخیر در فرودگاه مشهد و سرگردانی مسافران، برای صنعت هوایی کشور زیبنده نیست، در این راستا رییس سازمان هواپیمایی و مدیرعامل شرکت فرودگاهها هفته آینده برای ارایه توضیحات به مجلس دعوت میشوند.
به گزارش فارس، صدیفبدری با اشاره به سرگردانی بیسابقه مسافران در فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد در روزهای ۲۸ و ۲۹ بهمن، بیان کرد: اینکه با بارش برف، دو روز مسافران در فرودگاه سرگردان شوند، پروازها باطل شود، مسافران ساعتها در هواپیما منتظر بمانند و کسی پاسخگو نباشد، معمول نیست.
وی اظهار داشت: این اتفاقات زیبنده صنعت حمل و نقل هوایی ما نیست و باید متولیان امر رسیدگی کنند.
بدری اظهار داشت: در این راستا کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هفته آینده در حاشیه برسی بودجه ۹۶، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و رییس سازمان هواپیمایی کشوری را بابت ارایه توضیحات به مجلس دعوت میکند.
رییس کمیسیون اصل ۹۰ هم از پیگیری اتفاقات اخیر فرودگاه مشهد خبر داده و گفته است: تیمی از سوی این کمیسیون برای تهیه گزارش درباره اتفاقات اخیر فرودگاه هاشمینژاد مشهد، اعزام شده است.
بنا بر این گزارش، از روز ۲۹ بهمنماه، به دلیل بارش فراوان برف در استان خراسانرضوی و شهر مشهد باند فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد در ساعاتی بسته شد و تعدادی از پروازها در آن روز لغو و یا با تأخیر انجام شد.
روز ۳۰ بهمنماه باند فرودگاه مشهد مجدداً برای ساعاتی باز شد اما به دلیل ادامه بارش برف، باند بسته شد و تعدادی از پروازها (حدود ۵۰ پرواز) کنسل و یا مقرر شد در ساعاتی دیگر انجام شود.
در این مدت مسافران در فرودگاه سرگردان شدند و هیچگونه خدمات رفاهی حتی در کمترین سطح برای مسافران در راه مانده، در فرودگاه وجود نداشت. ایرلاینها هم که مسؤولیتپذیری را این روزها به پایینترین حد خود کاهش دادند و هیچگونه تلاشی برای پذیرایی از مسافران خود نداشتند در حالی که طبق آییننامه حقوق مسافر، ایرلاین باید از مسافر خود حمایت کند آن هم در شرایطی که قطعاً از بروز چنین تأخیراتی به دلیل شرایط جوی آگاه بودند.
عدم پیشبینی امکانات رفاهی در فرودگاهها به هنگام بروز شرایط جوی نامناسب و همچنین بیتوجهی ایرلاینها به خدماتدهی پس از بروز تأخیر در پروازها در نبود نظارت سازمان هواپیمایی کشوری موجب بروز مشکلات فراوانی شد که با بارش چنین برفی حدود ۵۰ پرواز یک فرودگاه لغو شود و هیچ متولی پاسخگویی وجود نداشته باشد.
از سویی پیگیری فارس از مسؤولان مربوطه فقط به گزینه «تبرئه خود» انجامید و همه مدعی هستند که کار خود را به خوبی انجام دادهاند. در حالی که نبود مدیریت دقیق بحران در چنین مواقعی کاملاً مبرهن و واضح است.
در این میان به راه افتادن بازار سیاه بلیت و خالی کردن جیب مسافران در راه مانده رخداد تلخ دیگری بود که در این فضا بر مصیبتهای زائران امام هشتم افزود.
این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری هم که به عنوان حاکمیت صنعت، وظیفه نظارت بر ایرلاینها را دارد، توجیهاتی نه چندان قابل قبول داشت.
طبق اعلام این سازمان در فرودگاه مشهد بارش برف حرکت هواپیماها را هم مشکل کرده است، به همین دلیل عملیات یخ زدایی باید بعد از مسافرگیری انجام شود، طبیعی است به دلیل شرایط آب و هوایی انجام عملیات یخزدایی قبل از شروع پرواز ممکن است زمانبر باشد که این شرایط برای پروازهای فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد رخ داد و الحمدا… مشکل برطرف شد! شرکتها نمیتوانند ابتدا به گروه پروازی بگویند، عملیات یخزدایی انجام بده و بعد مسافر سوارکن، چون روال کار این است که بعد از مسافرگیری عملیات یخ زدایی انجام میشود، هرگونه تأخیر در پرواز به برنامه زمانبندی شرکتهای هواپیمایی زیان وارد میکند و از سویی وقت مسافران هم ارزشمند است، با این حال اولویت همیشه پرواز ایمن است.
با این حال یکی از کارشناسان صنعت هوایی میگوید: قطع به یقین مسؤولان فرودگاه مشهد و رؤسای ایستگاههای شرکتهای هواپیمایی و هندلینگ در این برف غافلگیر نشدند، زیرا خوشبختانه سازمان هواشناسی از چند روز قبل نسبت به وقوع بارشها هشدار داده بود.
بنا به گفته این کارشناس هوایی یکی از وظایف رؤسای ایستگاه شرکتهای هواپیمایی در چنین شرایطی اطلاع از نوبت de ice (یخزدایی) پروازها قبل از سوار کردن مسافران است، بدیهی است که با یک هماهنگی بسیار ساده و ابتدایی با مسؤولان فرودگاه و سایر شرکتها بهراحتی میشد این مورد را مدیریت کرد.
طبق گفته وی با توجه به اینکه عمل یخزدایی هواپیما چند دقیقه بیشتر طول نمیکشد باید مشخص شود که چند فروند هواپیما در نوبت de ice بودن که مسافرین بیش از ۷ ساعت در هواپیما محبوس شدند و یا اینکه درصورتیکه مشکل دیگری بروز کرده است؛ چرا مسافران را به سالن انتظار برنگرداندند؟ متأسفانه برخی مسؤولین نمیدانند که درگیری بین مسافران و خدمه محترم پرواز تا چه حد میتواند بر ایمنی پرواز اثر نامطلوب بگذارد.
به هر حال بیتوجهی ایرلاینها به حقوق مسافر، عدم نظارت سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد ناظر اجرای این آییننامه در کنار عدم توانایی مسؤولان در مدیریت بحران و کمبود امکانات فرودگاهی همه دست به دست هم داد، تا زائران امام رضا در فرودگاه مشهد سرگردان شوند و هیچ مسؤولی خدماتدهی به آنها را در حیطه مسؤولیت خود نداند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.