مدیرکل سرمایهگذاری، نظارت بر بهرهبرداری و امور آزادراههای سازمان راهداری، با اشاره به پیشبینی درآمد پنج هزار میلیارد تومانی از پنج آزادراه دولتی با تعدیل نرخ عوارض، گفت: با تعهد ریاست سازمان، تمام درآمد در آزادراهها هزینه میشود. به گزارش تسنیم، غلامحسین دغاغله؛ با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد در رابطه با افزایش نرخ عوارض […]
مدیرکل سرمایهگذاری، نظارت بر بهرهبرداری و امور آزادراههای سازمان راهداری، با اشاره به پیشبینی درآمد پنج هزار میلیارد تومانی از پنج آزادراه دولتی با تعدیل نرخ عوارض، گفت: با تعهد ریاست سازمان، تمام درآمد در آزادراهها هزینه میشود. به گزارش تسنیم، غلامحسین دغاغله؛ با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد در رابطه با افزایش نرخ عوارض پنج آزادراه دولتی، اظهار کرد: در زمان حاضر، کشور ما دارای پنج آزادراه دولتی با مجموع طول ۸۲۶ کیلومتر است. وی با بیان اینکه همچنین ۲۳ آزادراه مشارکتی به طول ۲,۲۲۷ کیلومتر در کشور وجود دارد، ادامه داد: بنابراین، مجموع طول آزادراههای کشور به ۳۰۳۵ کیلومتر میرسد که از این میزان، ۲۹ درصد دولتی و ۷۱ درصد مشارکتی است. وی با یادآوری اینکه درآمد سال گذشته از پنج آزادراه دولتی تنها ۴۰۰ میلیارد تومان بود، افزود: این در حالی است که فقط طی دو سال اخیر، برای نگهداری این آزادراهها حدود سه هزار میلیارد تومان هزینه شده است. مدیرکل سرمایهگذاری، نظارت بر بهرهبرداری و امور آزادراههای سازمان راهداری، تأکید کرد: برای بهبود ایمنی و نگهداری این آزادراهها، بستهای تحت عنوان «پکیج ایمنی» طراحی شده که شامل اقدامات ضروری مانند خطکشی، نصب حفاظهای میانی و کناری، تأمین روشنایی و سایر اقدامات ایمنی است. هزینه پیشبینیشده برای اجرای این بسته، پنج هزار میلیارد تومان است. دغاغله؛ با بیان اینکه یکی از چالشهای اساسی ما عدم بهروزرسانی منظم نرخ عوارض آزادراههاست، گفت: طی ۲۰ سال گذشته، تنها پنج بار نرخ عوارض آزادراهها توسط شورای اقتصاد تعدیل شده، در حالی که این اقدام باید سالانه انجام میشد. همچنین، ارقام مصوب شورای اقتصاد برای عوارض، بهمراتب کمتر از هزینههای واقعی نگهداری این آزادراههاست و مبالغ مورد نیاز برای نگهداری آزادراهها با ارقام مصوب فعلی تفاوت زیادی دارد. وی با اشاره به اینکه تعهد ریاست سازمان راهداری بر این است که تمامی درآمدهای حاصل از عوارض، بهطور کامل در خود آزادراهها هزینه شود، افزود: از اول بهمن ۱۴۰۳، طبق تصمیمات شورای اقتصاد، نرخ عوارض پنج آزادراه دولتی بهروزرسانی و درآمد حاصل از این عوارض صرف هزینههای مربوط به بهبود ایمنی و سلامت مردم عزیزمان خواهد شد. وی در ادامه با بیان «هزینههای مربوط به آزادراهها به دو دسته تقسیم میشوند» اضافه کرد: هزینههای آشکار یا مستقیم که همان عوارض دریافتی از رانندگان است و هزینههای پنهان یا غیرمستقیم که به مشکلاتی اشاره دارد که بهطور غیرمستقیم به مردم تحمیل میشود، مانند آسیب به خودروها و تلفات جادهای. وی با تأکید بر اینکه هدف سازمان راهداری رعایت عدالت در اخذ عوارض آزادراه است، اظهار کرد: در اجرای سیستم جدید عوارض بهصورت پیمایشی، هزینهها بهطور دقیق براساس مسافت طیشده محاسبه خواهد شد. به عنوان مثال، در حالحاضر، نرخ ثابت برای عبور از آزادراه تهران-قم ۱۲۰۰ تومان است، اما در سیستم جدید، هر فرد به ازای هر کیلومتر طیشده هزینه خود را پرداخت خواهد کرد. به گفته مدیرکل سرمایهگذاری، نظارت بر بهرهبرداری و امور آزادراههای سازمان راهداری، مناطق و شهرهای نزدیک آزادراهها نیز در این تغییرات لحاظ شدهاند تا افزایش هزینهها برای ساکنین نواحی حومه آزادراهها به حداقل برسد. برای افرادی که تردد مکرر دارند، تخفیفهای ویژهای در نظر گرفته شده است. دغاغله؛ بیان کرد: با اجرای سیستم جدید، تفاوت عوارض فعلی با عوارض جدید به حداقل خواهد رسید و تخفیفات مناسبی برای کاربران پرتردد در نظر گرفته شده است. این تغییرات بهگونهای طراحی شده است که عوارض جدید از اول بهمنماه برای بسیاری از کاربران تفاوت زیادی با عوارض قبلی نداشته باشد. وی یادآور شد: با توجه به اقدامات انجام شده، برای شهرکهای صنعتی و ساکنین اطراف آزادراهها، به گونهای عمل شده است که محاسبات به شکل پیمایشی صورت گیرد و همچنین تخفیفاتی که پیشتر ذکر شد، در نظر گرفته شود. این دو عامل موجب شده که تفاوت میان عوارض جدید و عوارض قبلی به حداقل برسد. در نتیجه، برای ساکنین این مناطق، تفاوت قابلتوجهی در میزان عوارض برای افرادی که قبلاً تردد داشتهاند، مشاهده نخواهد شد. وی همچنین گفت: برای ارتقای کیفیت خدمات و بهسازی آزادراهها، ۵۰۰۰ میلیارد تومان هزینه پیشبینی شده است که از درآمد سیستم پیمایشی برای پوشش این هزینهها استفاده خواهد شد. متأسفانه، مبلغ پیشبینیشده برای بهسازی آزادراهها کمتر از نیاز واقعی است و این مسئله نیازمند بازنگری در محاسبات مالی و اجرایی برای تأمین هزینههای واقعی نگهداری و بهسازی آزادراههاست.
دیدگاه بسته شده است.