گروه راهوشهرسازی -ترکیه از هشتم دیماه، معافیت مالیات بر سوخت رانندگان کامیونهای ترانزیتی ایرانی را لغو کرد. با لغو این معافیت، کامیونهای ایرانی از این پس هنگام ورود به ترکیه باید مالیاتی معادل ظرفیت باک سوخت خود بپردازند. میزان این مالیات ۱۵۵ درصد مالیات ویژه مصرفکننده در ترکیه تعیین شده است. به گزارش مناقصهمزایده، با […]
گروه راهوشهرسازی -ترکیه از هشتم دیماه، معافیت مالیات بر سوخت رانندگان کامیونهای ترانزیتی ایرانی را لغو کرد. با لغو این معافیت، کامیونهای ایرانی از این پس هنگام ورود به ترکیه باید مالیاتی معادل ظرفیت باک سوخت خود بپردازند. میزان این مالیات ۱۵۵ درصد مالیات ویژه مصرفکننده در ترکیه تعیین شده است. به گزارش مناقصهمزایده، با توجه به قانون وضع شده، کامیونداران بهازای هر لیتر ظرفیت باک خود (اعم از اینکه پر یا خالی باشد) ۲۸ لیر یعنی معادل ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان مالیات باید پرداخت کنند. همزمان با تصمیم گمرک ترکیه در مرز بازرگان بیش از هزار کامیون در مرز بازرگان متوقف شدهاند. دولت ترکیه اعلام کرده این تصمیم را براساس اصل عمل متقابل اتخاذ کرده است. کامیونهای ترکیهای هنگام خروج از ایران، فارغ از اینکه باک سوختشان پُر یا خالی باشد، ملزم به پرداخت مالیات گمرکی به میزان ظرفیت باک خودرو هستند. البته این تصمیم ایران به علت پایین بودن قابلتوجه سوخت گازوئیل در ایران نسبت به ترکیه و برای جلوگیری از قاچاق سوخت اتخاذ شده بود. فاطمه مقیمی؛ رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران از توقف کامیونها پشت مرز بازرگان به دلیل تصمیم ترکیه مبنی بر دریافت مابهالتفاوت قیمت سوخت از رانندگان ایرانی خبر داد و گفت: با توجه به توقف ۱۰ روزه کامیونها در مرز، وزارت راه باید به صورت عاجل در این حوزه اقدام کند. مقیمی؛ اظهار کرد: ترکیه تصمیم گرفته مابهالتفاوت قیمت سوخت را از رانندگان ایرانی دریافت کند. دلیل این وضعیت این است که ایران سالها بود که مابهالتفاوت قیمت سوخت را از رانندگان خارجی که وارد ایران میشدند اخذ میکرد و الان ترکیه میخواهد عمل متقابل انجام دهد. وی با بیان اینکه در حالحاضر فقط به رانندگانی که مبلغ مابه التفاوت را پرداخت کنند اجازه ورود داده میشود، تصریح کرد: این مابهالتفاوت معادل ۲۷ لیر روی هر لیتر گازوئیلی است که رانندگان از ایران خارج میکنند. اما راننده فقط به اندازه هزینه سفر پول همراه خودش دارد و اگر این مبلغ را پرداخت کند دچار مشکل خواهد شد. شنیدهها حاکی از این است که در روزهای اخیر استاندار آذربایجانغربی نشستی برای حل مشکل رانندگان برگزار کردند که جزئیات آن باید از استانداری دریافت شود. مقیمی؛ با بیان اینکه این رانندگان فقط به ترکیه بار نمیبرند بلکه این مرز مسیر حرکت به سوی اروپا است، تصریح کرد: بهترین حالت این است که در مورد موافقتنامههای حملونقل جادهای که بین کشورها امضاء میشود، به قید فوریت بازنگری شود. این وضعیت اول از همه به رانندگان بهعنوان سرمایه انسانی آسیب میزند و مشکل بعدی این است که بارهای صادراتی یک هفته تا ۱۰ روز تأخیر در تحویل داشتهاند که این موضوع به صادرکنندگان آسیب میزند. وی با تأکید بر اینکه با توجه به توقف ۱۰ روزه کامیونها در مرز، وزارت راه باید به صورت عاجل در این حوزه اقدام کند، گفت: ما میدانیم که وزیر راه در این حوزه تلاش خواهند کرد، اما در حالحاضر زمان مهمترین فاکتور است. در این باره، سلمان ذاکر؛ نماینده مردم ارومیه در مجلس، گفت: مدت ۱۰ روز است که بیش از هزار کامیون و کشندهها در مرزهای خروجی ایران از جمله مرزهای بازرگان، آذربایجان، پلدشت، سرو متوقف شدهاند. وی با بیان اینکه رانندگان کامیونها در مرزهای خروجی ایران با کشور ترکیه و آذربایجان مجبور به پرداخت مبالغی تحت عنوان مالیات هستند، خواستار ورود وزرای راه، کشور و وزیر امور خارجه برای حل این موضوع شد. همچنین عمر علیپور؛ نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: کشور ترکیه طرحی به نام «باک پر» را برای کامیونداران ایرانی اعمال کرده است و برای هر لیتر سوخت، ۲۷ لیر جریمه دریافت میکند. این موضوع با وجود گذشت زمان، هنوز از سوی مسئولان ایرانی پیگیری و حل نشده است. نماینده مردم ماکو، پلدشت، چالدران و شوط در مجلس، با انتقاد از عملکرد ضعیف هیئت دولت در این زمینه، افزود: این مسئله هنوز بهطور شفاف برای مردم توضیح داده نشده و نگرانیهای زیادی ایجاد کرده است. بیش از ۵۰۰ کامیوندار در شرایط سخت زمستانی با بارهای معطل در مرز گرفتار شدهاند. انتظار داریم دولت هر چه سریعتر با کشور ترکیه وارد مذاکره شود و برای رفع این بحران تصمیمات جدی اتخاذ کند.
دیدگاه بسته شده است.