رشد نرخ ارز در صنعت و بازار خودرو، منجر به کاهش توان خرید مشتریان و رشد قیمت محصولات شده است. این رشد نرخ نیز تأثیراتی در بازار تایر خودرو داشته است. لاستیک خودرو بهعنوان یک کالای استراتژیک در حملونقل شناخته میشود که هزینه آن درصد قابلتوجهی در گردش مالی این صنعت دارد. با توجه به […]
رشد نرخ ارز در صنعت و بازار خودرو، منجر به کاهش توان خرید مشتریان و رشد قیمت محصولات شده است. این رشد نرخ نیز تأثیراتی در بازار تایر خودرو داشته است. لاستیک خودرو بهعنوان یک کالای استراتژیک در حملونقل شناخته میشود که هزینه آن درصد قابلتوجهی در گردش مالی این صنعت دارد. با توجه به اینکه بخشی از نیاز بازار تایر در کشور به وسیله واردات لاستیک خودرو تأمین میشود، احتمالاً این بخش با رشد نرخ ارز دچار تغییراتی در عرضه شود. از سوی عدم توجه به تأمین ارز واردکنندگان تایر میتواند بازار لاستیک خودرو در ماههای پایانی سالجاری با چالش مواجه کند. به گزارش بازار، در همین راستا، سیدمحمد میرعابدینی؛ دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو، افزود: با توجه به اینکه در وزارت صمت تغییراتی انجام شده است، هنوز درخصوص زمان تأمین و تخصیص ارز بلاتکلیفی وجود دارد. وزارت صمت دولت سیزدهم از ابتدای سالجاری برنامهریزی انجام داد که تأمین ارز تایر خودرو به دلیل اینکه کالای استراتژیک است از ۹۰ روز به ۷۰ روز کاهش یابد، این وضعیت تا یک ماه پیش وجود داشت. اما طی ۳۰ روز اخیر این وضعیت تغییر و چهارشنبه هفته گذشته به بازرگانان اعلام شد که تخصیصهای بالای ۹۰ روز تأمین میشوند. وی ادامه داد: پیشبینیها حاکی از آن است که از اوایل اسفندماه سالجاری تایر خودرو مانند سایر کالاها رشد نرخ ۴۰ درصدی را تجربه کند. هنوز کالاهای موجود در بازار با نرخ ارز ۵۴ هزار تومان به دست مشتریان نرسیده است. اثر این افزایش قیمت ارز را میتوان در روزهای ابتدای ماه پایانی سالجاری تجربه کرد. حدود شش ماه پیش ارز نیمایی با قیمت ۴۲ هزار تومان دریافت میکردیم که طی بازه سه ماهه نرخ آن به ۵۴ هزار تومان رسید. اما طی سه هفته اخیر براساس اطلاعیه بانک مرکزی اعلام کرد ارز نیمایی ندارد. دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو، درخصوص احتمال رشد تایرهای قاچاق، افزود: معتقدم حاکمیت باید بهگونهای سیاستگذاری انجام دهد که کالا رسمی ارزشآفرینی بیشتری نسبت به کالا غیررسمی داشته باشد. اگر مبنا استفاده از ارز با نرخ ۷۰ هزار تومانی و قرار به تشکیل صف باشد، از سوی مالیات، تعرفه گمرکی و هزینههای سنگین استاندارد به بازرگانان تحمیل شود، تایرهای قاچاق تقویت میشوند. لاستیک خودرو برای ورود به بازار باید استانداردهای اجباری مانند اس دبلیوآر و ایمارک را دریافت و بررسی شوند. متأسفانه در شرایط فعلی درصد بسیار اندک تایر قاچاق آن هم در سایزهای خاص لاستیک در بازار وجود دارد. عدم حمایت وزارت صمت بهعنوان سیاستگذار صنعتی و متولی بازار از بازرگانان تایر میتواند بستر را برای فعالیت بیشتر سودجویان در عرضه تایر قاچاق فراهم کند. وجود تایر قاچاق در بازار میتواند ایمنی خودروها را به ویژه در حملونقل عمومی تحتتأثیر قرار دهد. وی درباره تغییر وضعیت تعرفهها نیز، افزود: شنیدهها حاکی از آن است که سال آینده محاسبات گمرکات کشور از ارز مبنای ۲۸ هزار تومان به ۵۸ هزار تومان برای واردات تغییر خواهد کرد. ایجاد ارز تکنرخی در بازار سیاست بسیار مثبت و اثرگذاری است، اما انجام این مهم باید با رعایت تمام جوانب باشد، با توجه به اینکه اغلب محصولات قاچاق از کشورهای همسایه وارد بازار میشود، باید از بازرگانان در هر صنف و صنعت یا حتی تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه و… حمایت شود. وی درباره برگزاری جلسه با وزیر صمت درخصوص وضعیت بازار تایر نیز، گفت: تاکنون موفق به برگزاری جلسه میان واردکنندگان تایر با وزیر صمت نشدیم، این درحالی است که در دولت سیزدهم جلسه گفتگو درخصوص وضعیت واردات تایر و پیگیری هفتگی درخصوص این مهم با حضور وزیر صمت سابق وجود داشت.
دیدگاه بسته شده است.