افزایش اثرگذاری لیزینگ‌‌‌‌‌ها با واقعی کردن نرخ سود بانکی

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران طرح ‌کرد افزایش اثرگذاری لیزینگ‌‌‌‌‌ها با واقعی کردن نرخ سود بانکی آرگون، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که بخشی از منابع لیزینگ‌‌‌‌‌ها توسط بانک‌ها تأمین می‌شود، گفت: نرخ غیرواقعی سود بانکی از اثرگذاری لیزینگ کم می‌کند. عباس آرگون، در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران اظهار کرد: یکی […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران طرح ‌کرد

افزایش اثرگذاری لیزینگ‌‌‌‌‌ها با واقعی کردن نرخ سود بانکی

آرگون، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که بخشی از منابع لیزینگ‌‌‌‌‌ها توسط بانک‌ها تأمین می‌شود، گفت: نرخ غیرواقعی سود بانکی از اثرگذاری لیزینگ کم می‌کند.

عباس آرگون، در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران اظهار کرد: یکی از روش‌های تحریک تقاضا استفاده از لیزینگ است. لیزینگ‌‌‌‌‌ها با تقویت خریداران به رونق بازار کمک می‌کنند. در حال حاضر لیزینگ‌‌‌‌‌ها برای حضور در بازار مسکن فعال شدند اما سؤال این است که این ابزار مالی چقدر می‌تواند در رونق بازار راکد مسکن مؤثر عمل کند؟

وی افزود: استفاده از ابزار لیزینگ برای تحریک تقاضا به‌طورقطع در رونق اقتصادی مؤثر است. لیزینگ‌‌‌‌‌ها می‌توانند در توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی ایفا کنند و در افزایش تولید ناخالص داخلی و ثروت‌آفرینی در کشور اثرگذار باشند.

آرگون با اشاره به این‌که لیزینگ از ابزارهای رایج در بازار مسکن و خودروست، گفت: لیزینگ با ارایه تسهیلات می‌تواند مصرف‌کننده را ترغیب به خرید کرده و چرخه تولید را به حرکت دربیاورد. لیزینگ کار آیی متنوعی در توسعه اقتصادی دارد و استفاده از آن در شرایط فعلی کمک‌کننده است.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اشاره به این‌که با مدیریت درست می‌توان آسیب‌های هر ابزار مالی را به حداقل رساند، افزود: استفاده درست از این ابزار می‌تواند به کاهش رکود و تحریک تقاضا آن منجر شود و در ادامه ماحصل این کنش‌‌‌‌‌ها اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی کشور است.

آرگون گفت: باید به اقدامات مالی در بازار برای رونق اقتصادی به شکل یک مجموعه نگاه کرد. هیچ ابزار مالی به‌تنهایی نمی‌تواند مسأله رکود در بازار را حل کند و لیزینگ هم از این قاعده مستثنا نیست.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران ادامه ‌داد: مجموعه اقدامات در تعامل باهم می‌تواند به توسعه اقتصادی منجر شود. در زمینه تأمین مالی به‌طور عمده باید به منابع بانکی رجوع کنیم اما تأمین مالی از بانک‌ها با نرخ‌های بالا انجام می‌شود و این مسأله بحث استفاده از ابزار لیزینگ را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

آرگون با اشاره به این‌که بخش عمده‌ای از منابع لیزینگ‌‌‌‌‌ها از شبکه بانکی تأمین می‌شود، گفت: با توجه به نرخ سپرده و تسهیلات در بانک‌ها در این زمینه امکان به مشکل خوردن لیزینگ‌‌‌‌‌ها وجود دارد. نرخ بانکی باید اصلاح شود و با نرخ‌های واقعی در اقتصاد تأمین مالی انجام شود. با چنین نرخ‌های بالایی در عمل به هیچ بازدهی در اقتصاد نمی‌رسیم و ابزارهای مالی اثرگذاری لازم را نخواهند داشت.