چرخ ورود به بورس استارتآپها پس از گذشت دو سال بالاخره به حرکت درآمد. یکتانت، کافهبازار، مایکت، دیجیکالا، دیوار و صنایع ارتباطی آوا در صف ورود به بورس قرار گرفتند؛ برخی روی تابلوی نوآفرین برخی دیگر روی تابلوی فرابورس. بازار نوآفرین پس از گذشت بیش از یک سال سرانجام در تاریخ هشتم دیماه ۱۴۰۳ با […]
چرخ ورود به بورس استارتآپها پس از گذشت دو سال بالاخره به حرکت درآمد. یکتانت، کافهبازار، مایکت، دیجیکالا، دیوار و صنایع ارتباطی آوا در صف ورود به بورس قرار گرفتند؛ برخی روی تابلوی نوآفرین برخی دیگر روی تابلوی فرابورس. بازار نوآفرین پس از گذشت بیش از یک سال سرانجام در تاریخ هشتم دیماه ۱۴۰۳ با دو تابلو رشد و دانشبنیان به صورت رسمی آغاز به کار کرد و قرار است کافهبازار، یکتانت، مایکت و صنایع ارتباطی آوا روی تابلوی دانشبنیان قرار بگیرند. هرچند مدیران این شرکتها همه امیدوارند پس از گذشت یک دوره امکان ورود به تابلوی بورس برای این شرکتها فراهم باشد. دیجیکالا و دیوار، شرایط دیگری دارند، به نظر میرسد دیجیکالا در آستانه ورود به فرابورس قرار گرفته است و بهزودی خبر آن به صورت رسمی اعلام میشود. پس از سهامداری همراه اول در دیجیکالا به نظر میرسد موانع ورود به بورس این مارکتپلیس برداشته شده و دیگر همهچیز برای ورود به بورس دیجیکالا بهعنوان نماد نسل اول فروشگاههای اینترنتی فراهم شده است. در صورت ورود به بورس کافهبازار و دیجیکالا میتوان گفت نسل اول استارتآپهای ایرانی پس از طی مسیر پرپیچ و خم در نهایت در صف پذیرش بورس قرار گرفتند. مسیری که با تغییر در سهامداری هر کدام از این استارتآپها رخ داد؛ همراه اول وارد دیجیکالا شد و سرآوا از هلدینگ هزاردستان خارج شد. اما دیوار به نظر میرسد هنوز به نتیجه قطعی برای ورود به بورس نرسیده و ورود به بازارسرمایه را در مقطع زمانی کنونی، مستلزم بررسی شرایط پذیرش و اتخاذ تصمیم مبنی بر آن میداند.
نزدیک شدن به لمس یک آرزو
علیرضا کامرانیانفر؛ قائممقام مدیرعامل یکتانت، درباره ورود یکتانت به بازار نوآفرین، گفت: بازار نوآفرین مسیر اختصاصی برای استارتآپها به منظور ورود به بورس است و به همین خاطر برای گام ابتدایی با بازار نوآفرین شروع کردیم. او همچنین درباره امکان ورود پس از بازار نوآفرین به بازار اصلی هم، گفت: بازار نوآفرین قدم ابتدایی است. علاوه بر اینکه تفاوت خاصی در این زمینه وجود ندارد و بازار مناسب استارتآپها بازار نوآفرین است، چشمانداز ما بهطور حتم محدود به نوآفرین نخواهد بود. وحید رحیمیان؛ مدیرعامل مایکت، مهمترین نتیجه ورود استارتآپها به بازار نوآفرین را قرارگیری درست آنها در اقتصاد دیجیتال کشور عنوان کرد. او با اشاره به اینکه فرآیند بازدهی سرمایهگذاری در حوزه IT معمولاً درازمدت است، گفت: به نظر من ورود استارتآپها به این بازار میتواند گره اقتصاد دیجیتال و طولانی بودن روند سرمایهگذاری را برطرف و تسهیل کند. مدیرعامل مایکت همچنین، گفت که بازار فرابورس از دید استارتآپها همان بورس است. ورود به این بازار به منزله دسترسی و برخورداری از سرمایهگذاران حرفهای و آشنا با اصول و ضوابط بازارسرمایه و سبدهای متنوع سرمایهگذاری است. او نوپا و جدید بودن این بازار را عامل بروز و وجود ابهامات و پیچیدگیهایی دانست که به تبع مسیر ورود شرکتها را تحتتأثیر قرار میدهد. رحیمیان هدف از تشکیل و کلیت این بازار را امری مثبت قلمداد کرد که شکلگیری آن پیشزمینهای برای تسهیل مسیر دستیابی به بورس است. تأمین مالی شرکتهای نوپا، توسعه اکوسیستم نوآوری، افزایش شفافیت و حاکمیت شرکتی، ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری جدید، تسهیل تجاریسازی فناوری و برندسازی و معرفی برندها از اهداف اصلی تشکیل بازار نوآفرین به شمار رفته است. حسین افشین؛ معاون علمی و فناوری ریاستجمهوری، در روز افتتاح بازار نوآفرین تعداد شرکتهای پذیرششده در بازار نوآفرین فرابورس را ۱۵ شرکت اعلام کرد؛ از این تعداد شرکت، ۹ مجموعه دانشبنیان هستند که در تاریخ هشتم دیماه عرضه اولیه سهام در این بازار صورت گرفت. محمدعلی شیرازی؛ مدیرعامل فرابورس نیز، با اشاره بهخصوصیات شرکتهایی که در بازار نوآفرین پذیرش میشوند، توضیح داد: شرکتهای متقاضی پذیرش باید حداقل ۱۰ میلیارد و حداکثر ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه و چشمانداز روشن از سودآوری داشته باشند. در تابلو دانشبنیان نیز دارا بودن حداقل ۱۰ میلیارد تومان سرمایه و دریافت مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری ضروری است. مدیرعامل فرابورس، با اشاره به اینکه پذیرش در تابلوی رشد آسانتر از بازارهای اول و دوم فرابورس است، گفت: یکی از ویژگیهای بازار نوآفرین این است که در هیئت پذیرش این بازار نمایندهای از معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری حضور دارد تا ارزیابی شرکتهای دانشبنیان و استارتآپی به صورت کاملاً تخصصی انجام شود.
منبع: پیوست
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، جزییات خدمات صندوق به واحدهای تحقیق و توسعه را تشریح کرد. محمدصادق خیاطیان؛ در گفتگو با مهر، اظهار کرد: صندوق ۷ خدمت شامل همسرمایهگذاری، گرنت، خدمات آزمایشگاهی، تسهیلات نمونهسازی، خدمات مالکیت فکری، رویدادها و شبکهسازی، حمایت از خدمات شتابدهی را در دستور کار خود دارد. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، […]
عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی، گفت: صندوق توسعه ملی در نظر دارد طی دوره میانمدت سه تا پنج ساله، حدود ۱۰۰ میلیون دلار و در قالب ضوابط عاملیت بانکها و همچنین به صورت غیرمستقیم در استارتآپها و شرکتهای فعال در حوزه فینتک سرمایهگذاری کند. به گزارش تسنیم، غلامحسین نتاج؛ با تأکید بر اینکه دنیای […]
مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: در همکاری با ۲۷ شتابدهنده دانشبنیان، تاکنون ۹۱ میلیارد تومان تأمین سرمایه بذری انجام دادهایم. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، چهلوهفتمین نوبت از سلسله رویدادهای «دوشنبههای استارتآپی» با موضوع «هوشمصنوعی در حوزه بانکداری» به همت صندوق نوآوری و شکوفایی و با مشارکت […]
دیدگاه بسته شده است.