مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غرب کشور را از اولویتهای اصلی دولت و وزارت راهوشهرسازی دانست و گفت: لازمه توسعه متوازن، فراگیر و عادلانه تکمیل قطعات باقیمانده یا کار نشده در کریدورهای ترانزیتی آزادراهی است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای […]
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غرب کشور را از اولویتهای اصلی دولت و وزارت راهوشهرسازی دانست و گفت: لازمه توسعه متوازن، فراگیر و عادلانه تکمیل قطعات باقیمانده یا کار نشده در کریدورهای ترانزیتی آزادراهی است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، هوشنگ بازوند؛ با اشاره به اولویت دولت در تکمیل کریدورهای ترانزیتی در بخش آزادراهی افزود: توسعه متوازن، فراگیر و عادلانه از شاخصهای گفتمان دولت وفاق ملی است که بیتردید یکی از اولویتهای مصداقی و عملیاتی این گفتمان ایجاد و تکمیل قطعات باقیمانده یا کار نشده در کریدورهای ترانزیتی آزادراهی است. معاون وزیر راهوشهرسازی، تکمیل کریدورهای آزادراهی را در قالب هفت طرح تشریح کرد و گفت: این کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غربی کشور در مجموع شش هزار و ۱۸۶ کیلومتر است که در حالحاضر دوهزار و ۸۳۶ کیلومتر از آنها به بهرهبرداری رسیده است، ۳۳۹ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد و برای تکمیل بخشهای باقیمانده بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است. وی کریدور شماره یک آزادراهی کشور را که از شمال تا جنوب کشور امتداد دارد یکی از مهمترین شریانهای ترانزیتی کشور اعلام کرد و گفت: این کریدور از تهران آغاز میشود و با عبور از قم، اراک، خرمآباد و اهواز به بندر امامخمینی(ره) در جنوب متصل میشود. بازوند؛ ادامه داد: این کریدور ۸۱۷ کیلومتر است که تاکنون ۴۵۰ کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده است و ۱۴۵کیلومتر آن در قالب آزادراه قم-سلفچگان و اراک-خرمآباد در دست اجرا قرار دارد و به منظور تکمیل بخشهای باقیمانده ۳۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، دومین کریدور آزادراهی کشور را تسهیلکننده ارتباط پایتخت با شمالغرب کشور دانست و اظهار داشت: این کریدور به طول ۹۱۴ کیلومتر از تهران تا مرز بازرگان در شمالغرب کشور طراحی شده است که در حالحاضر ۶۶۴ کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده است و عملیات اجرایی ۹۲ کیلومتر شامل قطعه۶ آزادراه ارومیه تبریز و آزادراه تبریز مرند در دست اجراست. بازوند؛ در تشریح سومین کریدور آزادراهی کشور از تهران تا ایلام در غرب کشور، اظهار کرد: این کریدور به طول ۶۰۷ کیلومتر از تهران آغاز و با عبور از ساوه، همدان، کرمانشاه و حمیل به ایلام در غرب کشور میرسد. ۲۸۸ کیلومتر آن در حالحاضر زیر عبور قرار دارد و ۸۵ کیلومتر نیز در دست احداث قرار دارد. معاون وزیر راهوشهرسازی، اتصال تهران به بندرعباس را چهارمین کریدور آزادراهی کشور اعلام کرد و گفت: این کریدور شمال-جنوبی یک هزار و ۲۹۷ کیلومتر است که محدوده تهران تا نطنز به طول ۳۱۲ کیلومتر به صورت آزادراه در دست بهرهبرداری قرار دارد و عملیات اجرایی ۹۸۵ کیلومتر دیگر هنوز آغاز نشده است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، تکمیل کریدور شماره ۵ با هدف اتصال آزادراهی تهران-قزوین-رشت- آستارا را یکی دیگر از اولویتهای دولت دانست و ادامه داد: این کریدور ۵۲۰ کیلومتر است که در حالحاضر تا رشت به صورت آزادراهی زیرعبور قرار دارد و عملیات اجرایی ۱۹۰ کیلومتر دیگر نیازمند ۳۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است. بازوند؛ در ادامه از تکمیل شدن ۷۰۷ کیلومتر از کریدور آزادراهی شماره شش خبر داد و گفت: این کریدور نیز در قالب اتصال تهران-قم-اصفهان-شیراز و بوشهر طراحی شده است و در حالحاضر حدود ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه مسیر تهران-چرمشهر-گرمسار-سمنان-مشهد-سرخس را هفتمین کریدور آزادراهی کشور اعلام کرد و توضیح داد: این کریدور ۹۵۴ کیلومتر است که ۸۵ کیلومتر آن در قالب آزادراه جنوبی تهران تکمیل شده است و به منظور اتصال آزادراهی پایتخت به شمال شرق کشور ۸۳۶ کیلومتر از آن باقیمانده است. وی در خاتمه یادآور شد: در حالحاضر سههزار و ۵۲ کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور به بهرهبرداری رسیده است، ۷۶۰ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد و یکهزار و ۸۸۲ کیلومتر نیز در دست مطالعه است و با توجه به تأکید وزیر راهوشهرسازی مبنی بر تکمیل هرچه سریعتر این اولویتهای آزادراهی به دنبال مشوقهای لازم برای حضور بخشخصوصی در کنار دولت در توسعه شبکه آزادراهی کشور و بهرهمندی از مزایای آن هستیم.
دیدگاه بسته شده است.