رئیس پلیس راهور فراجا عنوان کرد

عبور ۶۵ درصد از ناوگان مسافری کشور از سن فرسودگی

رئیس پلیس راهور فراجا، با انتقاد از اینکه سن ۶۵ درصد ناوگان مسافری کشور از فرسودگی گذشته، گفت: ۹۳ درصد جابه‌جایی مسافر از طریق حمل‌ونقل زمینی انجام می‌شود. سیدتیمور حسینی؛ در گفتگو با خانه‌ملت، با بیان اینکه تصادفات جاده‌ای نتیجه یک عامل خاص نیست، بلکه نتیجه‌ مجموعه‌ای از عوامل مختلف است، گفت: سوانح رانندگی اغلب […]

رئیس پلیس راهور فراجا، با انتقاد از اینکه سن ۶۵ درصد ناوگان مسافری کشور از فرسودگی گذشته، گفت: ۹۳ درصد جابه‌جایی مسافر از طریق حمل‌ونقل زمینی انجام می‌شود. سیدتیمور حسینی؛ در گفتگو با خانه‌ملت، با بیان اینکه تصادفات جاده‌ای نتیجه یک عامل خاص نیست، بلکه نتیجه‌ مجموعه‌ای از عوامل مختلف است، گفت: سوانح رانندگی اغلب به دلیل ترکیبی از عوامل انسانی مانند وضعیت وسیله نقلیه، شرایط راه، قوانین و مقررات، مسائل فرهنگی و آموزشی و عوامل اقتصادی رخ می‌دهد و هر یک از این عوامل به نوعی در وقوع تصادفات نقش دارد و مشکلات در هر بخش می‌تواند زمینه‌ساز بروز تصادف شود. وی ادامه داد: به‌عنوان مثال شرایط جاده و راه در وقوع تصادف اتوبوسی که مشمولان وظیفه را از شهر محل سکونت به پادگان مرکز آموزش جابه‌جا می‌کرد، نقش کلیدی داشت و پلیس دو یا سه مرتبه در گزارشی خواستار اصلاح آن نقطه از جاده و رفع مشکلات شد و این موضوع نشان می‌دهد کیفیت زیرساخت‌های جاده‌ای و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه می‌تواند تأثیر مستقیمی بر کاهش تصادفات داشته باشد. حسینی؛ با اشاره به نقش مؤثر مسائل اقتصادی در سوانح جاده‌ای، افزود: رانندگان حمل‌ونقل عمومی به‌ صورت کارکردی دستمزد دریافت می‌کنند یعنی فشارهای اقتصادی باعث می‌شود رانندگان ساعات استراحت خود را کاهش دهند و به‌طور مداوم در جاده باشند تا درآمد بیشتری کسب کنند و هرچند ابزارهای کنترلی برای نظارت بر عملکرد رانندگان وجود دارد اما بسیاری از رانندگان به دلیل عدم برخورداری از سیستم‌های حمایتی و قانونی کافی تنها به فکر افزایش کارکرد برای دریافت درآمد بیشتر هستند و در این راستا جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند. رئیس پلیس راهور فراجا، فرسوده بودن ناوگان حمل‌ونقل عمومی را از دیگر عوامل بروز تصادفات دانست و گفت: متأسفانه حدود ۶۵ درصد از ناوگان مسافری کشور از سن فرسودگی گذشته‌اند و نیاز به نوسازی دارند و این مهم یکی از ضروریات جدی کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی با بیان اینکه در مورد تمامی مؤلفه‌های تأثیرگذار در تصادفات باید اقدامات جامعی صورت گیرد تا بتوان نسبت به کاهش فوتی‌های ناشی از سوانح خوشبین بود، ادامه داد: به‌طور کلی، آمار تصادفات در کشور نگران‌کننده است و در این رابطه در سال ۱۴۰۲، در مجموع ۲۰۴۵ نفر در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند و با وجود کاهش شش درصدی در تعداد فوتی‌ها در ۹‌ماهه اول سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته، هنوز این آمار‌ها بسیار بالا است زیرا در نهایت عدد فوتی‌ها در پایان سال به ۱۹ هزار نفر می‌رسد که همچنان رقمی بسیار نگران‌کننده است. حسینی؛ یادآور شد: باید با برنامه‌ریزی مناسب توسط دولت و اختصاص بودجه مناسب برای کاهش تصادفات و بهبود ایمنی حمل‌ونقل زمینی گام برداشت، حمل‌ونقل ما زمین پایه است به‌گونه‌ای که بیش از ۹۳ درصد جابه‌جایی‌‌ها در کشور از طریق حمل‌ونقل زمینی انجام می‌شود. بنابراین باید بودجه کافی به این مهم اختصاص یابد تا بتوان به کاهش چشمگیر تصادفات امیدوار بود و از جان انسان‌‌ها محافظت کرد.