آمار رسمی نیمه نخست سالجاری نشان میدهد که واردات خودرو و قطعات به کشور به ۴٫۷ میلیارد دلار رسیده، در حالی که صادرات این صنعت تنها ۱۱۸ میلیون دلار بوده است. این ارقام نشاندهنده یک ناهماهنگی جدی در تراز تجاری صنعت خودرو و قطعات ایران است و نگرانیهای زیادی را در میان فعالان این حوزه […]
آمار رسمی نیمه نخست سالجاری نشان میدهد که واردات خودرو و قطعات به کشور به ۴٫۷ میلیارد دلار رسیده، در حالی که صادرات این صنعت تنها ۱۱۸ میلیون دلار بوده است. این ارقام نشاندهنده یک ناهماهنگی جدی در تراز تجاری صنعت خودرو و قطعات ایران است و نگرانیهای زیادی را در میان فعالان این حوزه ایجاد کرده است. با وجود فرصتهای ایجاد شده و قراردادهای منعقد شده با کشورهایی مانند روسیه، صادرات خودرو و قطعه ایران به شدت ناچیز است و با اهداف تعیین شده فاصله زیادی دارد. این در حالی است که انتظار میرفت با امضای این قراردادها، صنعت خودروی ایران بتواند به بازارهای جدید دسترسی پیدا کند و صادرات خود را افزایش دهد. به گزارش ایلنا، کارشناسان؛ یکی از چالشهای اصلی در ناترازی موجود در صنعت قطعهسازی را، عدم شفافیت اطلاعات و موانع موجود در مسیر صادرات میدانند. بسیاری از تولیدکنندگان و قطعهسازان ایرانی به دلیل نبود اطلاعات کافی و عدم حمایتهای لازم از سوی دولت، نتوانستهاند به بازارهای خارجی راه یابند. این وضعیت نهتنها به کاهش صادرات منجر شده، بلکه به رقابتی شدن صنعت خودرو نیز آسیب زده است. در این میان، شرکتهای قطعهسازان برجسته کشور، تلاشهای زیادی برای افزایش کیفیت محصولات خود و ورود به بازارهای بینالمللی انجام دادهاند. اما با وجود، عدم حمایتهای دولتی و موانع صادراتی، این شرکتها را با چالشهای جدی مواجه کرده است. برای افزایش صادرات و رقابتی کردن صنعت خودرو، نیاز به شفافیت اطلاعات، رفع موانع و حمایت دولت احساس میشود. دولت باید با ایجاد زیرساختهای لازم و تسهیل فرآیندهای صادراتی، به تولیدکنندگان و قطعهسازان کمک کند تا بتوانند به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنند. همچنین، برقراری ارتباطات مؤثر با کشورهای هدف و استفاده از تجربیات موفق در این زمینه میتواند به بهبود وضعیت صادرات خودرو و قطعات ایران کمک کند. در نهایت، اگرچه چالشهای زیادی در مسیر صادرات خودرو و قطعات وجود دارد، اما با همکاری و همفکری بین دولت و بخشخصوصی، میتوان به بهبود وضعیت این صنعت و افزایش صادرات امیدوار بود. حضور فعال شرکتهای برجسته تولید قطعات خودرو نشاندهنده پتانسیلهای بالای صنعت خودروی ایران است و میتواند بهعنوان الگویی برای سایر تولیدکنندگان مورد توجه قرار گیرد. برای افزایش سهم بخشخصوصی در صنعت خودرو و قطعات ایران، نیاز به انجام اقداماتی چندجانبه و مؤثر است. برای تقویت حضور بخشخصوصی توانمند، تسهیل فرآیندهای صادراتی مهم تلقی میشود، از این رو دولت باید با کاهش بروکراسیهای اداری و تسهیل فرآیندهای صادراتی، به تولیدکنندگان و قطعهسازان کمک کند. این شامل ایجاد پنجره واحد صادراتی و کاهش زمان و هزینههای مربوط به صادرات است. ایجاد تسهیلات مالی و اعتباری برای شرکتهای خصوصی میتواند به آنها کمک کند تا سرمایهگذاریهای لازم را انجام دهند. این تسهیلات میتواند شامل وامهای با بهره پایین یا حمایتهای مالی برای تحقیق و توسعه باشد. دولت باید زیرساختهای لازم برای تولید و صادرات خودرو و قطعات را فراهم کند. این شامل بهبود حملونقل، انبارداری و تأسیسات صادراتی است که میتواند به تسهیل فرآیند صادرات کمک کند. همچنین برقراری ارتباطات مؤثر با کشورهای هدف و ایجاد توافقات تجاری میتواند به افزایش صادرات کمک کند. دولت باید به دنبال ایجاد روابط تجاری با کشورهای مختلف باشد و به شرکتهای خصوصی کمک کند تا در این زمینه فعال شوند. به علاوه توسعه فناوری و نوآوریها از جمله دیگر پارامترهای مهم در این عرصه به شمار میآید، حمایت از تحقیق و توسعه در صنعت خودرو و قطعات میتواند به افزایش کیفیت و رقابتپذیری محصولات کمک کند. دولت باید به شرکتهای خصوصی کمک کند تا به فناوریهای نوین دسترسی پیدا کنند و محصولات خود را بهروز کنند. صاحبنظران معتقدند؛ سرمایهگذاری در آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی میتواند به بهبود کیفیت تولید و افزایش بهرهوری کمک کند. برگزاری دورههای آموزشی و کارگاههای تخصصی میتواند به ارتقای مهارتهای کارکنان کمک کند. دولت باید با ایجاد سیستمهای شفاف اطلاعاتی، به تولیدکنندگان کمک کند تا از وضعیت بازار، نیازهای مشتریان و فرصتهای صادراتی آگاه باشند، این اطلاعات میتواند به تصمیمگیری بهتر و افزایش سهم بخشخصوصی کمک کند. همچنین، تشویق مصرفکنندگان به خرید محصولات داخلی و ایجاد کمپینهای تبلیغاتی برای معرفی برندهای ایرانی میتواند به افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش سهم بخشخصوصی در بازار کمک کند. شناسایی و توسعه بازارهای جدید برای صادرات محصولات ایرانی میتواند به افزایش سهم بخشخصوصی کمک کند. دولت و بخشخصوصی باید به دنبال شناسایی نیازهای بازارهای هدف و تطبیق محصولات با این نیازها باشند. با انجام این اقدامات، میتوان به افزایش سهم بخشخصوصی در صنعت خودرو و قطعات ایران امیدوار بود و به توسعه پایدار این صنعت کمک کرد. این موضوع نهتنها به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک میکند، بلکه به افزایش کیفیت و رقابتپذیری محصولات ایرانی در بازارهای جهانی نیز منجر خواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.