تکلیف قانونی واردکنندگان و تولیدکنندگان خودرو درخصوص تأمین قطعات چیست؟

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، اظهار داشت: ماده ۴ قانون حمایت از مصرف‌کننده علاوه بر تأمین قطعات یدکی، آموزش نیرو‌های متخصص و احداث تعمیرگاه‌های تخصصی را جزء تکالیف تولیدکنندگان و وارد کنندگان خودرو منظور کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیداحمد حسینی؛ درباره امکان تأمین قطعات یدکی خودرو‌های وارداتی با […]

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، اظهار داشت: ماده ۴ قانون حمایت از مصرف‌کننده علاوه بر تأمین قطعات یدکی، آموزش نیرو‌های متخصص و احداث تعمیرگاه‌های تخصصی را جزء تکالیف تولیدکنندگان و وارد کنندگان خودرو منظور کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیداحمد حسینی؛ درباره امکان تأمین قطعات یدکی خودرو‌های وارداتی با توجه به برنامه‌ریزی وزارت صمت مبنی بر افزایش عرضه خودرو‌های وارداتی به بازار، عنوان کرد: براساس ماده ۴ قانون حمایت از مصرف‌کننده، بخشی از تأمین قطعات به‌عهده بازرگانان و تولیدکنندگان است که متأسفانه امروز شاهد هستیم برخی شرکت‌های مونتاژکار به تعهدات خود در رابطه با تأمین قطعات خودرو‌های مونتاژی پایبند نبوده و به تکلیف قانونی خود عمل نکرده‌اند. وی با اشاره به اینکه قطعاتی که نیاز بازار است و صرفه اقتصادی برای تولیدکننده و واردکننده دارد توسط بازار افترمارکت تأمین می‌شود، بیان کرد: اگر قطعات خودرو را به سه دسته پرمصرف مانند لنت‌ترمز و روغن فیلتر، قطعات با مصرف متوسط مانند کلاچ و قطعات کم‌مصرف تقسیم کنیم، قطعات پرمصرف و با مصرف متوسط متناسب با نیاز بازار و به سرعت از سوی فعالان بخش‌خصوصی تأمین شده، اما تأمین قطعات کم‌مصرف، چون صرفه اقتصادی تولید نداشته و واردات آن به‌روز اتفاق می‌افتد چالشی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد خواهد کرد. رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، افزود: از اینرو ماده ۴ قانون حمایت از مصرف‌کننده علاوه بر تأمین قطعات یدکی، آموزش نیرو‌های متخصص در حوزه فنی و احداث تعمیرگاه‌های تخصصی را جزء تکالیف تولیدکنندگان و وارد کنندگان خودرو منظور کرده است. حسینی؛ تصریح کرد: به‌رغم اینکه به کرات بر ضرورت استفاده از ظرفیت کارشناسان صنفی به منظور تأمین هر چه بهتر قطعات در بازار تأکید کرده‌ایم، اما متأسفانه گوش شنوایی وجود نداشته و تا امروز از کارشناسان حاذق حوزه قطعات یدکی به درستی استفاده نشده است. رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، در پایان تأکید کرد: هر قدر از ظرفیت بخش‌خصوصی و کارشناسان خبره صنفی در حوزه‌های تخصصی استفاده کنیم، قطعاً شاهد نتایج ثمربخش آن در سطح بازار خواهیم بود.