رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت(استصنا)، گفت: اکنون که با ناترازی انرژی روبهرو هستیم، به پدیده مذموم قاچاق پی بردهایم، زیرا وقتی به آمار و ارقام میزان قاچاق سوخت نگاه میکنیم، میبینیم که این پدیده مربوط به امسال یا سال گذشته نیست و سالها این پدیده وجود دارد اما آنچه که سبب شده […]
رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت(استصنا)، گفت: اکنون که با ناترازی انرژی روبهرو هستیم، به پدیده مذموم قاچاق پی بردهایم، زیرا وقتی به آمار و ارقام میزان قاچاق سوخت نگاه میکنیم، میبینیم که این پدیده مربوط به امسال یا سال گذشته نیست و سالها این پدیده وجود دارد اما آنچه که سبب شده این روزها بیشتر به قاچاق توجه شود، ناترازی انرژی است. به گزارش ایرنا، احسان ثقفی؛ با طرح این پرسش که چرا قاچاق ایجاد میشود، اظهار داشت: قاچاق ناشی از ناترازی است؛ ناترازی اقتصادی، ناترازی در تولید، ناترازی در قیمت ارز، ناترازی در تدوین آییننامهها و قوانین و ناترازی در اجرای قوانین سبب میشود عدهای به دنبال راههای خلاف برای به دست آوردن درآمد هستند، در این مسیر قدم بردارند. ثقفی؛ با بیان اینکه پدیده قاچاق بهتدریج شکل گرفته و اکنون عارضه خود را نشان داده است، افزود: حال باید پرسید چرا از همان روزهای نخست شکل گیری پدیده قاچاق به آن توجه نشده و اکنون که تبدیل به بحرانی جدی شده توجهها را به خود جلب کرده است؟ رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت(استصنا)، ادامه داد: میزان قاچاق در این سه سال اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته است که این افزایش ۵۰ درصدی دلیل اصلی آن مطابقت دارد با افزایش قیمت ارز پس برای قاچاق چی شیرین شده که این کار را انجام دهد باید جلوی این کار را گرفت. ثقفی؛ گفت: برای مقابله با قاچاق سوخت باید فراتر از یک سازمان و دستگاه عمل کرد و بایستی آن را ریشهای دید؛ اینکه چه چیزی باعث میشود برخی به قاچاق از هر نوع از جمله سوخت روی بیاورند، عامل اصلی است و در مرحله بعد باید راههای حل این معضل را بررسی کرد. وی به سیاست نرخ دستوری ارز اشاره کرد و آن را یکی از عوامل بروز ناترازی در اقتصاد ایران از جمله حوزه انرژی برشمرد و گفت: رفع معضل قاچاق به اقدامات وسیعی از بازنگری در قیمت دستوری ارز تا آمادهسازی زیرساختها نیاز دارد. رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت (استصنا)، یکی از راهکارهایی که مطرح میشود را نزدیک کردن قیمت داخلی سوخت به قیمت جهانی دانست و ادامه داد: اما اینکه آیا این راهکار شدنی است یا نه، جای بحث دارد و برای این کار باید تمام تمهیدات را همزمان دید. ثقفی؛ با تأکید بر اینکه افزایش قیمت سوخت به تنهایی راهحل نیست، خاطرنشان کرد: باید پیشبینی کنیم که چگونه شرایط را برای رساندن قیمتهای سوخت و انرژی به قیمتهای جهانی یا حداقل فوب خلیجفارس مهیا کنیم اگر توانستیم همه زنجیره را آماده کنیم میتوانیم قیمت سوخت را افزایش دهیم. وی خاطرنشان کرد: وقتی قاچاق سوخت منافع زیادی برای قاچاقچی به همراه دارد، ما هر کاری کنیم این امر ادامه خواهد داشت؛ لذا بایستی قیمت را تعدیل کرد ولی برای تعدیل قیمت بایستی بقیه پارامترها را هم مدنظر قرار داد.
معاون برنامهریزی، نوآوری و هوشمندسازی وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: سال گذشته و نیمه نخست امسال، بخش صنعت و معدن با ناترازی شدید انرژی مواجه بود که بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان هزینه تحمیلی به این بخش وارد کرد. به گزارش مناقصهمزایده، سعید شجاعی؛ افزود: این ناترازی، همراه با سایه جنگ اقتصادی موجب […]
محمد قرهداغلی- رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت، گفت: صنعتگران در ماه، ۱۷ روز کار میکنند و بقیه، ۱۴ روز بهخاطر ناترازی انرژی تعطیل هستند. به گزارش مناقصهمزایده، عبدالوهاب سهلآبادی؛ در نشست خبری، با تأکید بر اینکه اکنون مهمترین مشکل صنعتگران در بنگاهها، قطعی برق و گاز است، اظهار داشت: ۱۰۰ هزار واحد صنعتی در […]
دبیر انجمن انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با اشاره به اینکه، خاموشیهایی که امروز صنعت فولاد متحمل میشود، باورکردنی نیست هشدار داد؛ صنعت فولاد کشور، با درآمد سالانه ۱۸ میلیارد دلار که یکسوم صادرات غیرنفتی را شامل میشود، به دلیل ناترازی شدید انرژی و عدم حمایتهای لازم، در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است. این وضعیت نهتنها […]
بسیاری از معادن و صنایعمعدنی به دلیل کمبود انرژی و قیمتهای بالای آن، با مشکلات جدی در تولید مواجه هستند، این موضوع نهتنها هزینههای تولید را افزایش داده، بلکه رقابتپذیری محصولات معدنی ایران در بازارهای جهانی را کاهش داده است. به گزارش اقتصادآنلاین، حقوق دولتی و مالیاتهای سنگین چالش دیگری است که بر دوش معدنداران […]
دیدگاه بسته شده است.