رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت(استصنا)، گفت: اکنون که با ناترازی انرژی روبهرو هستیم، به پدیده مذموم قاچاق پی بردهایم، زیرا وقتی به آمار و ارقام میزان قاچاق سوخت نگاه میکنیم، میبینیم که این پدیده مربوط به امسال یا سال گذشته نیست و سالها این پدیده وجود دارد اما آنچه که سبب شده […]
رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت(استصنا)، گفت: اکنون که با ناترازی انرژی روبهرو هستیم، به پدیده مذموم قاچاق پی بردهایم، زیرا وقتی به آمار و ارقام میزان قاچاق سوخت نگاه میکنیم، میبینیم که این پدیده مربوط به امسال یا سال گذشته نیست و سالها این پدیده وجود دارد اما آنچه که سبب شده این روزها بیشتر به قاچاق توجه شود، ناترازی انرژی است. به گزارش ایرنا، احسان ثقفی؛ با طرح این پرسش که چرا قاچاق ایجاد میشود، اظهار داشت: قاچاق ناشی از ناترازی است؛ ناترازی اقتصادی، ناترازی در تولید، ناترازی در قیمت ارز، ناترازی در تدوین آییننامهها و قوانین و ناترازی در اجرای قوانین سبب میشود عدهای به دنبال راههای خلاف برای به دست آوردن درآمد هستند، در این مسیر قدم بردارند. ثقفی؛ با بیان اینکه پدیده قاچاق بهتدریج شکل گرفته و اکنون عارضه خود را نشان داده است، افزود: حال باید پرسید چرا از همان روزهای نخست شکل گیری پدیده قاچاق به آن توجه نشده و اکنون که تبدیل به بحرانی جدی شده توجهها را به خود جلب کرده است؟ رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت(استصنا)، ادامه داد: میزان قاچاق در این سه سال اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته است که این افزایش ۵۰ درصدی دلیل اصلی آن مطابقت دارد با افزایش قیمت ارز پس برای قاچاق چی شیرین شده که این کار را انجام دهد باید جلوی این کار را گرفت. ثقفی؛ گفت: برای مقابله با قاچاق سوخت باید فراتر از یک سازمان و دستگاه عمل کرد و بایستی آن را ریشهای دید؛ اینکه چه چیزی باعث میشود برخی به قاچاق از هر نوع از جمله سوخت روی بیاورند، عامل اصلی است و در مرحله بعد باید راههای حل این معضل را بررسی کرد. وی به سیاست نرخ دستوری ارز اشاره کرد و آن را یکی از عوامل بروز ناترازی در اقتصاد ایران از جمله حوزه انرژی برشمرد و گفت: رفع معضل قاچاق به اقدامات وسیعی از بازنگری در قیمت دستوری ارز تا آمادهسازی زیرساختها نیاز دارد. رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت (استصنا)، یکی از راهکارهایی که مطرح میشود را نزدیک کردن قیمت داخلی سوخت به قیمت جهانی دانست و ادامه داد: اما اینکه آیا این راهکار شدنی است یا نه، جای بحث دارد و برای این کار باید تمام تمهیدات را همزمان دید. ثقفی؛ با تأکید بر اینکه افزایش قیمت سوخت به تنهایی راهحل نیست، خاطرنشان کرد: باید پیشبینی کنیم که چگونه شرایط را برای رساندن قیمتهای سوخت و انرژی به قیمتهای جهانی یا حداقل فوب خلیجفارس مهیا کنیم اگر توانستیم همه زنجیره را آماده کنیم میتوانیم قیمت سوخت را افزایش دهیم. وی خاطرنشان کرد: وقتی قاچاق سوخت منافع زیادی برای قاچاقچی به همراه دارد، ما هر کاری کنیم این امر ادامه خواهد داشت؛ لذا بایستی قیمت را تعدیل کرد ولی برای تعدیل قیمت بایستی بقیه پارامترها را هم مدنظر قرار داد.
معاون برنامهریزی، نوآوری و هوشمندسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: حدود دو هزار میلیارد ریال (۲۰۰ همت) از محل ناترازی انرژی و قطع برق و گاز در نیمه نخست امسال به بخش صنعت کشور خسارت وارد شد. به گزارش مناقصهمزایده، سعید شجاعی؛ در نخستین گردهمایی معاونان برنامهریزی و سرمایهگذاری ادارات کل صنعت، معدن و […]
رئیس هیئت مدیره انجمن فولاد آلیاژی، گفت: براساس محاسبات انجام شده، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان سهماهه نخست ۱۴۰۴، صنایع فولادی، حدود ۱۴ میلیارد دلار زیان ناشی از ناترازی انرژی متحمل شدهاند. به گزارش مهر، مهدی محمدی؛ درباره چالشهای موجود در صنعت فولاد، اظهار کرد: چالشهای صنعت فولاد و صنایع مرتبط، به اندازهای گسترده […]
ناترازی در بخشهای حیاتی آب و انرژی، امروز به یکی از مهمترین چالشهای توسعه کشور تبدیل شده است. رشد سریع تقاضا، فرسودگی زیرساختها، اتلاف گسترده در شبکهها و مصرف غیربهینه، موجب شده اختلاف میان عرضه و تقاضا هر سال عمیقتر شود. نتیجه این روند نهتنها کاهش ظرفیت تولید صنایع مادر و افت صادرات غیرنفتی است، […]
معاون برنامهریزی، نوآوری و هوشمندسازی وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: سال گذشته و نیمه نخست امسال، بخش صنعت و معدن با ناترازی شدید انرژی مواجه بود که بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان هزینه تحمیلی به این بخش وارد کرد. به گزارش مناقصهمزایده، سعید شجاعی؛ افزود: این ناترازی، همراه با سایه جنگ اقتصادی موجب […]
دیدگاه بسته شده است.