آیا بازار وارداتی‌‌ها به انحصار خودروهای چین درآمده است؟

​در دور پیشین عرضه خودروهای وارداتی بیش از ۸۰۰۰ خودرو عرضه شد که سهم بیشتر این خودرو در دست خودروهای غیرچینی و بااصالتی بود که مردم در انتظار آن بودند. حال پس از گذشت کمتر از یک ماه، اخبار دور جدید وارداتی‌‌‌ها منتشر شده و به گفته مدیر واردات خودرو، در این دوره تنها ۸۰۰۰ […]

​در دور پیشین عرضه خودروهای وارداتی بیش از ۸۰۰۰ خودرو عرضه شد که سهم بیشتر این خودرو در دست خودروهای غیرچینی و بااصالتی بود که مردم در انتظار آن بودند. حال پس از گذشت کمتر از یک ماه، اخبار دور جدید وارداتی‌‌‌ها منتشر شده و به گفته مدیر واردات خودرو، در این دوره تنها ۸۰۰۰ خودروی چانگان به بازار عرضه می‌شود.  به گزارش تجارت‌نیوز، پنج سال ممنوعیت واردات خودرو و حضور عمده خودروهای چینی در قالب خودروهای مونتاژی، تقاضای انباشته برای خودروهای با اصالت اروپایی، کره‌ای، ژاپنی، آمریکایی و حتی فرانسوی را بالا برده است. به حدی که در دوره پیشین ثبت‌نام خودروهای وارداتی استقبال‌ مردم بیشتر به سمت خودروهای غیرچینی بود و تجربه دور پیشین عرضه خودروهای وارداتی، انتظار مردم را نسبت به عرضه محصولات بااصالت بالاتر برده است.

چرا خودروهای چینی محبوبیت ندارند؟

خودروهای چینی به دلیل کیفیت پایین‌تر نسبت به خودروهای بااصالت و کپی‌برداری‌های ناموفقی که در ظاهر و باطن خود به کار برده‌اند همیشه مورد انتقاد مردم قرار گرفته‌اند و تنها دلیل انتخاب این خودروها، انحصار چینی‌‌‌ها در طول مدت ممنوعیت واردات بوده است. به گفته کارشناسان، خودروهای چینی کیفیت و دوام پایین‌تری نسبت به خودروهای غیرچینی دارند و هزینه نگهداری آن‌‌ها نیز بالاتر است. این مهم‌‌‌ترین علتی است که مردم را به سمت انتخاب خودروهای غیرچینی سوق داده است. حال در شرایطی که مردم در انتظار خودروهایی غیرچینی هستند و طبعاً گرایش آن‌‌‌ها به سمت خودروهای ژاپنی، آلمانی و کره‌ای متمایل‌تر است، در دور جدید ثبت‌نام خودروهای وارداتی، مانند دوره پیشین، ۸۰۰۰ خودرو عرضه شده، اما به گفته مدیر طرح واردات، این خودرو‌‌ها از برند چینی چانگان هستند. خودروهای چینی وارداتی، آزمون خود را هم در سامانه و هم در بازار آزاد خودرو پس داده‌‌اند. نمونه آن برند هونگچی است. این خودرو‌‌ها به‌رغم استقبال در مبادی ثبت‌نامی، با اقبال بدی در بازار آزاد روبه‌رو شده‌اند، تنها مواردی استثنا برای خودروهایی با مزیت و امکانات رقابتی وجود دارد.

دور جدید ثبت‌نام خودروهای وارداتی؛ ایرادات قبلی همچنان پابرجاست

مشکلات زیرساختی سامانه یکپارچه همچنان باقی است و پس از گذشت دو روز از آغاز ثبت‌نام، این سایت مشکلاتی را در روند ثبت‌نام ایجاد کرده است. فقدان شفافیت در اطلاع‌رسانی و مغایرت اخبار اعلامی از سوی مدیر طرح واردات با اجرای طرح از دیگر مشکلاتی است که همچنان برسر راه واردات است. تقاضای انباشته‌ای که تأثیر ممنوعیت پنج ساله واردات خودرو است همچنان پابرجاست است و دلالانی که با خارج شدن حدودی بازار از انحصار، خود را در خطر ورشکستگی دیده‌اند، همچنان در خط مقدم ثبت سفارشات هستند. مشکلات رسوب و ترخیص خودرو‌‌ها از گمرک‌ هم مسئله دیگری است که به رغم تسهیل شدن همچنان جای بحث زیادی دارد.