معاون بیمهمرکزی، با تأکید بر اینکه اجرای مصوبه افت قیمت خودرو بدون دریافت حق بیمه بار مالی ۳۰ همتی برای شرکتهای بیمه خواهد داشت، گفت: لایحهای به منظور اصلاح افت قیمت خودرو و خودروهای متعارف تدوین و به دولت ارسال میشود. به گزارش تسنیم، بهروز بستگانی؛ سرپرست مرکز مدیریت ریسک و تدوین مقررات بیمهمرکزی، درباره […]
معاون بیمهمرکزی، با تأکید بر اینکه اجرای مصوبه افت قیمت خودرو بدون دریافت حق بیمه بار مالی ۳۰ همتی برای شرکتهای بیمه خواهد داشت، گفت: لایحهای به منظور اصلاح افت قیمت خودرو و خودروهای متعارف تدوین و به دولت ارسال میشود. به گزارش تسنیم، بهروز بستگانی؛ سرپرست مرکز مدیریت ریسک و تدوین مقررات بیمهمرکزی، درباره دستورالعمل افت قیمت خودرو، اظهار داشت: دستورالعمل افت قیمت خودرو طبق تصویبنامه هیئت وزیران به تصویب شورایعالی بیمه رسید؛ در این تصویبنامه قید شده است که نه تنها امسال، بلکه در سالهای آتی هم حق بیمهای برای پرداخت خسارت افت قیمت خودرو در صنعت بیمه دریافت نشود. وی با بیان اینکه شرکتهای بیمه از حق بیمههای دریافتی برای پرداخت خسارتها استفاده میکنند، گفت: هماکنون با توجه به اجرایی شدن این مصوبه در شرکتهای بیمه، مردم میتوانند برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو با مراجعه به بیمهها نسبت به دریافت خسارت اقدام کنند؛ قبلاً باید شکایت میکردند و با رأی دادگاه خسارت را دریافت میکردند. او گفت: با مراجعه مستقیم به شرکتهای بیمه و طرح مطالبه برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو، شاهد افزایش میزان خسارتهای مالی پرداختی بیمهها در بخش شخص ثالث خواهیم بود. این مقام مسئول در بیمهمرکزی، با بیان اینکه افزایش خسارتهای مالی پرداختی در صنعت بیمه از محل افت قیمت خودرو، هزینههای سنگینی به شرکتهای بیمه تحمیل خواهد کرد، گفت: بار مالی ناشی از اجرای این مصوبه ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بستگانی؛ تأکید کرد: از آنجایی که خسارت پرداختی باید از محل حق بیمه باشد و حق بیمهای برای افت قیمت خودرو دریافت نمیشود، خسارتهای پرداختی افزایش خواهد یافت ولی حق بیمه رشدی نمیکند و این موجب ناترازی در شرکتهای بیمه خواهد شد. او درباره اینکه آیا هماکنون شرکتهای بیمه بدون مشکل درحال پرداخت خسارت افت قیمت خودرو به مردم هستند یا خیر؟ گفت: بررسیها نشان میدهد این دستورالعمل بدون اشکال در بیمهها در حال انجام است. شعب خسارات را ارزیابی میکنند و خسارات را طبق دستورالعمل پرداخت میکنند. سرپرست مرکز مدیریت ریسک و تدوین مقررات بیمهمرکزی درباره اینکه از ابتدای دی ماه (آغاز زمان پرداخت افت قیمت خودرو) تا کنون چه میزان خسارت توسط شرکتهای بیمه در افت قیمت خودرو پرداخت شده است؟ گفت: هنوز جمعبندی آماری نداریم که دقیقا چقدر خسارت پرداخت شده است. وی با اشاره به درخواست بیمهمرکزی و بیمهها از دولت برای اصلاح مصوبه افت قیمت خودرو، تصریح کرد: در جلسات دولت نیز تأکید بسیار زیادی انجام شده تا تصویبنامه هیئت وزیران اصلاح شود و تعدیلی در حق بیمه این موضوع صورت گیرد. او ضمن تأکید بر اینکه در صورت اصلاح مصوبه افت قیمت خودرو، دامنه خسارت پرداختی به سایر وسایل نقلیه نیز افزایش مییابد، درباره پاسخ دولت به نامه وزیر اقتصاد برای اصلاح این مصوبه گفت: این موضوع هماکنون در کمیسیونهای تخصصی دولت درحال بررسی است. بستگانی؛ درباره اینکه در صورت اصلاح مصوبه، پیشنهاد بیمهمرکزی چه نرخی برای حق بیمه افت قیمت خودرو است؟ اظهار داشت: در بیمه نامه شخص ثالث فرایند مربوطه تعیین شده است و بستگی به میزان خسارت حق بیمه تعیین میشود. هرچند در تعیین نرخ سالانه حق بیمه شخص ثالث نیز ملاحظات اجتماعی لحاظ میشود و امکان افزایش نرخ مطابق با میزان خسارتها وجود ندارد. سرپرست مرکز مدیریت ریسک و تدوین مقررات بیمهمرکزی درباره سرانجام اصلاح آییننامه خودروهای متعارف و غیرمتعارف هم گفت: درخصوص ورژنهای قبلی، اصلاحیههایی مطرح شده بود ولی به سرانجام نرسید. الان هم پیشنهادهایی برای اصلاح ان هست ولی هنوز مطرح نکردیم. باید تمام موضوعات را در کنار هم ببینیم. هم افت قیمت خودرو هم متعارف و غیرمتعارف باید در قالب طرح مشخصی به دولت پیشنهاد داده شود. او با بیان اینکه مصوبه خودروهای متعارف و غیرمتعارف باید اصلاح شود، گفت: هماکنون برای خودرو متعارف، قیمتی تعیین شده که حتی قیمت خودروهای داخلی هم بالاتر از آن است، باید افزایشی در ملاک خودروهای متعارف و غیرمتعارف داشته باشیم. وی با تأکید بر ضرورت اصلاح سقف قیمتی خودرو متعارف و غیرمتعارف تصریح کرد: خودروی متعارف در قانون بیمه شخص ثالث آمده است؛ در قوانین قبلی حدی برای خودرو متعارف وجود نداشت؛ این موضوع به خاطر اینکه مشکل مردم در تصادفات رانندگی حل شود، در قانون تعریف شد ولی الان با افزایش قیمت خودروها باید بازنگری برای تعریف قیمت متعارف و غیرمتعارف صورت گیرد. بستگانی؛ ضمن اشاره به تدوین لایحهای در بیمهمرکزی برای اصلاح ملاک خودرو متعارف و افت قیمت خودرو گفت: باید لایحه را نهایی کنیم و به دولت بدهیم، در نهایت بعد از تصویب دولت، لایحه به مجلس خواهد رفت. مجلس هم برای اصلاح قانون بیمه شخص ثالث باید همکاری کند. چون این موضوعات باهم ارتباط دارند باید طوری تنظیم شوند که به نفع مردم باشد. دستورالعمل پرداخت خسارت افت قیمت خودرو از اول دی ماه در شرکتهای بیمه دولتی و خصوصی اجرا شده و بیمهها مکلف هستند بدون دریافت حق بیمه اضافی به بیمه گذاران این خسارات را بپردازند. در سنوات گذشته بحث افت قیمت بهشکل موردی و پس از شکایت بیمهشده به مراجع قضایی، توسط شرکتهای بیمه پرداخت میشد. اما طبق قانون جدید ابلاغی از سوی بیمهمرکزی، خسارت افت قیمت خودرو، براساس دستورالعمل و فرمول مشخص میزان آسیبدیدگیها و مواردی از جمله ارزش وسیله نقلیه محاسبه میشود. مطابق فرمول محاسبه افت قیمت خودرو، خودروهای تا سن ۱۰ سال مشمول این قانون میشوند و این رقم حداکثر معادلگرانترین خودرو متعارف است و درخصوص وسایل نقلیهای که ارزش آنها کمتر از مبلغ مذکور است، ارزش معاملاتی بلافاصله قبل از وقوع حادثه با نظر موسسه بیمه، ارزیاب مستقل خسارت بیمه، کارشناسان رسمی دادگستری و قوه قضاییه لحاظ میشود. در دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه توسط بیمهمرکزی، برخی از قطعات خودرو مانند چراغها، جلو پنجره، آیینهها، شیشهها و… که پیش از این نیز محاسبه نمیشدند از پرداخت افت قیمت خودرو مستثنی شدهاند. در دستورالعمل افت قیمت خودرو ضمن تعیین انواع خسارتهای افت قیمت خودرو براساس شدت و ضعف خسارت و قطعات آسیبدیده، نحوه تعیین میزان خسارت براساس سه عامل سن و ارزش وسیله نقلیه و شدت صدمه وارده به آن فرمولبندی شده و میزان خسارت بهوسیله نقلیه زیاندیده از بابت افت قیمت مشخص شده است. در فلسفه حاکم بر بازار خرید و فروش خودرو، اصطلاح «افت قیمت خودرو» بیشتر زمانی بهکار میرود که خودرو تصادف شدیدی داشته باشد و آسیب جدی دیده باشد. بنابراین، افت قیمت در خسارت باید براساس ضربه شدید به خودرو باشد و اینطور نیست که خسارت جزئی به خودرو وارد شود و بیمه افت قیمت، شامل این خودرو شود، ضمن اینکه دارندگان خودرو باید بدانند که افت قیمت فقط یکبار شامل وسایل نقلیه میشود.
قائممقام رئیس کل بیمهمرکزی، درخصوص آخرین جزئیات ابلاغ دستورالعمل نحوه محاسبه و پرداخت خسارت افت قیمت خودرو توسط شرکتهای بیمه نکاتی را مطرح کرد. به گزارش مناقصهمزایده، مجید مشعلچی؛ قائممقام رئیسکل بیمهمرکزی، گفت: موضوع محاسبه افت قیمت خودرو از همان ابتدای قانون بیمه شخص ثالث دارای اختلافنظرات مختلفی میان صاحبنظران بود. بر این اساس در […]
بنابر گفته مسئولان، دستورالعمل نحوه محاسبه افت قیمت خودرو در تصادفات تقریباً از منظر بیمه مرکزی نهایی شده است، اما در برخی موارد اختلافنظراتی میان فراجا و مجموعه کانون وکلای دادگستری وجود دارد. به گزارش باشگاه خبرنگارانجوان، یکی از معضلاتی که هنگام تصادفات معمولاً در کنار سایر هزینهها، رانندگان با آن مواجه هستند بحث پرداخت […]
دیدگاه بسته شده است.