تکمیل کریدور ساحلی جنوب سکوی توسعه سواحل مَکُران

مَکُران، با موقعیت استراتژیک خود در جنوب‌شرق ایران، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق اقتصادی و تجاری کشور شناخته می‌شود. این منطقه با سواحل طولانی، بندر چابهار و ذخایر طبیعی فراوان، ظرفیت بالایی برای توسعه دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در این راستا، رئیس‌جمهور دولت چهاردهم، با اتخاذ چندین گام اساسی و مؤثر، تلاش دارد تا مَکُران […]

مَکُران، با موقعیت استراتژیک خود در جنوب‌شرق ایران، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق اقتصادی و تجاری کشور شناخته می‌شود. این منطقه با سواحل طولانی، بندر چابهار و ذخایر طبیعی فراوان، ظرفیت بالایی برای توسعه دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در این راستا، رئیس‌جمهور دولت چهاردهم، با اتخاذ چندین گام اساسی و مؤثر، تلاش دارد تا مَکُران را به یکی از قطب‌های اقتصادی و توسعه‌ای ایران تبدیل کند. یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها برای توسعه مَکُران، توجه ویژه به زیرساخت‌های حمل‌‌ونقل است، این پروژه‌ها به‌عنوان حلقه‌های ارتباطی مهم، می‌توانند نقش بسزایی در تسهیل حمل‌ونقل کالا و مسافر و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایفا کنند. سواحل مَکُران دارای ظرفیت ترانزیتی قابل‌توجهی برای هند و چین جهت تجارت دریایی با روسیه و کشورهای اروپایی است. براساس اطلاعات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، طول کریدور ساحلی جنوب یک‌هزار و ۸۵۰ کیلومتر است که ۳۱۲ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان، ۸۳۸ کیلومتر در هرمزگان، ۳۹۰ کیلومتر در بوشهر و ۳۱۰ کیلومتر در خوزستان قرار دارد. تاکنون از طول کل این کریدور یک‌هزار و ۲۸۹ کیلومتر بهره‌برداری شده که ۱۰۰ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان، ۶۲۷ کیلومتر در هرمزگان، ۳۳۸ کیلومتر در بوشهر و ۲۲۴ کیلومتر در خوزستان است. از مسیرهای باقیمانده در این مسیر ۱۸۹ کیلومتر در سیستان و بلوچستان، ۲۱۱ کیلومتر در هرمزگان، ۴۰ کیلومتر در بوشهر و ۸۶ کیلومتر در خوزستان در حال اجراست. در این راستا ۳۱۲ کیلومتر کریدور مذکور در سیستان و بلوچستان حدفاصل پل کاروان در غرب استان و مرز گواتر در شرق استان قریب به اتفاق آن تا پایان سال ۱۳۹۹ فاقد راه اصلی بوده که در چهار سال گذشته تاکنون حدود ۱۰۰ کیلومتر راه فرعی در این کریدور به راه اصلی و بعضاً چهار خطه تبدیل شده و در حال‌حاضر حدود ۴۵ کیلومتر از آن نیز در منطقه مَکُران با هزینه‌کرد ۱۳۰۰ میلیارد تومان و ارزش به‌روز ۲۵۰۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری شده است. محمدرضا کدخدازاده؛ معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، گفت: تلاش کردیم تا راه‌هایی در کشور اجرایی و به ساخت برسند که به‌عنوان راهگذر و کریدور شناخته می‌شوند، هم‌اکنون ۱۱ راهگذر (بزرگراه) در قالب ۱۵۳ طرح در دست اجراست که شش طرح از ۱۱ طرح بزرگراهی شمالی-جنوبی و پنج طرح نیز شرقی-غربی است. کدخدازاده؛ با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین کریدور‌ها و راهگذرهایی که در حال ساخت است کریدور ساحلی جنوب است، توضیح داد: کریدور ساحلی جنوب به طول یک‌هزار و ۸۵۰ کیلومتر از شلمچه در استان خوزستان شروع می‌شود و در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان امتداد می‌یابد و در نهایت به مرز گواتر در مرز ایران و پاکستان می‌رسد. در حال‌حاضر قسمت‌هایی از آن به شکل چهارخطه در حال اجراست. وی ادامه داد: محور میناب تا گواتر که مورد تأکید مجموعه دولت بوده در حال ارتقاء به راه اصلی و در برنامه است تا بعد‌ها به شکل چهارخطه تبدیل شود، این مسیر حدود ۶۸۰ کیلومتر بوده که تمامی مسیر‌ها پیمان‌سپاری شده است. معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا این محور را با توافقاتی که با سازمان برنامه و بودجه داریم و با پیگیری‌های رئیس‌جمهور و وزیر راه‌وشهرسازی این محور را تکمیل کرده و به بهره‌برداری برسانیم. وی شاخص‌‌ترین پروژه را پروژه چابهار به پسابندر به طول ۹۵ کیلومتر عنوان کرد و افزود: این مسیر حدود ۱۹ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بقیه این مسیر نیز در سال‌جاری به اتمام برسد. کدخدازاده؛ گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم تا ۳۱۲ کیلومتر کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب در سیستان و بلوچستان تا دولت چهاردهم تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد. وی از دیگر محورهای حائزاهمیت را در این مسیر محور چابهار به زاهدان برشمرد و افزود: این مسیر حدود ۶۴۰ کیلومتر است در آن مسیر نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در اولین فرصت پیمان‌سپاری‌ها انجام شود. تاکنون نزدیک به ۴۰ کیلومتر از این مسیر پیمان‌سپاری شده است و ۱۷ کیلومتر آن به اتمام رسیده است و تا پایان سال تکمیل این مسیر به ۲۰ کیلومتر می‌رسد. معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، از تکمیل بزرگراه چابهار-زاهدان تا دو سال آینده خبر داد و گفت: در این محور خاش-ایرانشهر صعب‌العبور است. وی از احداث مسیر ریلی در کنار بزرگراه چابهار-زاهدان سخن گفت و افزود: این مسیر ریلی نیز جزء کریدور است که طول آن ۲۰۰ کیلومتر است و ۵۰ درصد آن در سه سال گذشته انجام شد و ۲۴ کیلومتر آن نیز در حال اجراست.