بنابر اعلام شرکت راهآهن، سهم ریل در جابجایی مسافر در حدود ۱۰ درصد است و دو عامل مهم قیمتگذاری دستوری و عدم جذابیت سرمایهگذاری برای بخشخصوصی سبب شده تا اقدامات کمتری در بخش توسعه واگنهای مسافری رخ دهد. بنابر آخرین آمار ارائه شده از راهآهن تعداد سالنهای مسافری از ۲۲۰۰ دستگاه در سال ۱۳۸۹ به […]
بنابر اعلام شرکت راهآهن، سهم ریل در جابجایی مسافر در حدود ۱۰ درصد است و دو عامل مهم قیمتگذاری دستوری و عدم جذابیت سرمایهگذاری برای بخشخصوصی سبب شده تا اقدامات کمتری در بخش توسعه واگنهای مسافری رخ دهد. بنابر آخرین آمار ارائه شده از راهآهن تعداد سالنهای مسافری از ۲۲۰۰ دستگاه در سال ۱۳۸۹ به ۹۳۰ دستگاه در سال ۱۴۰۳ رسیده و متوسط سن واگنهای مسافری نیز به ۳۰ سال رسیده است. این رقم نشان از وضعیت نامطلوب حملونقل ریلی در بخش مسافری دارد که نیازمند توجه به دو عامل مهم قیمتگذاری آزاد و جذب سرمایهگذار بخشخصوصی است. به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان؛ کارشناس حملونقل ریلی با تأکید بر اینکه زمان آن است که قیمت بلیت مسافری آزاد شود، گفت: قیمتگذاری دستوری باعث میشود که سرمایهگذاری در حملونقل مسافری ریلی خشکیده شود. گرچه شاید این قیمتگذاری دستوری در حمایت از مسافر به نفع وی تلقی شود اما در پایان آنکه از این مسیر متضرر خواهد شد مسافر است چرا که خدمات مناسبی را دریافت نخواهد کرد. وی با تأکید بر اینکه قیمتگذاری دستوری باعث میشود شرکت حملونقل ریلی مسافربری زیانده متضرر شوند؛ ادامه داد: زیاندهی شرکتهای حملونقل ریلی مسافری در پی قیمتگذاری دستوری نهتنها کاهش کیفیت خدمات به مسافران ریلی را در پی خواهد داشت و هیچ صندلی به ناوگان ریلی اضافه نخواهد کرد، بلکه باعث کاهش فعالیت شرکتهای مسافربری در بخش ریلی شده است. این کارشناس حملونقل ریلی در ادامه، متذکر شد: در حالحاضر از ۱۰ شرکت مسافربری دو شرکت از گردونه رقابت خارج شده و هشت شرکت مسافربری ریلی در کشور به فعالیت مشغول هستند. قصابیان؛ افزود: آزادسازی بلیت قطار به معنای افزایش بیرویه قیمت بلیت قطار نخواهد بود. سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، شورایرقابت و دولت باید بدانند که اگر قیمت بلیت آزاد شود به این معنا نیست که شرکتهای حملونقل ریلی مسافری خواهند توانست به هر قیمتی بلیتفروشی کنند. این کارشناس حملونقل ریلی، با تأکید بر آزادسازی بلیت قطار به منظور ایجاد جذابیت سرمایهگذاری در بخش ریلی مسافری برای بخشخصوصی، تصریح کرد: شرکتهای مسافربری ریلی در صورت آزادسازی بلیت قطار قیمتها را نمیتوانند غیرکارشناسانه و خودسرانه بالا ببرند؛ چرا که در برابر ریل رقیبی به نام جاده وجود دارد. بهطور مثال بلیت قطار در مسیر تهران- اصفهان نمیتواند از یک حدی فراتر رود چرا که در غیر اینصورت مسافر به جای استفاده از مسیر ریلی به جاده متوسل خواهد شد. بنابراین آزادسازی به معنای افزایش سرسامآور قیمت بلیت قطار نخواهد بود. وی در پایان با اشاره به رویکرد مدیریتی جدید راهآهن، تأکید کرد: زمان آن رسیده که قیمتگذاری بلیت قطار آزاد شود و من قول میدهم که در پی این آزادسازی اتفاق ناخوشایندی رخ نخواهد داد.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه