با دستور وزیر راه صورت گرفت

آغاز مجدد ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار- زاهدان پس از ۲ سال وقفه

راه‌آهن چابهار – زاهدان خط ریلی‌ای است که بندر اقیانوسی چابهار را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند. این مسیر ریلی به طول ۶۳۴ کیلومتر از بندر چابهار آغاز و پس از عبور از نیکشهر و ایرانشهر و خاش به زاهدان می‌رسد. این خط ریلی پس از دو سال تعطیلی با پیگیری‌های صورت‌ گرفته و […]

راه‌آهن چابهار – زاهدان خط ریلی‌ای است که بندر اقیانوسی چابهار را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند. این مسیر ریلی به طول ۶۳۴ کیلومتر از بندر چابهار آغاز و پس از عبور از نیکشهر و ایرانشهر و خاش به زاهدان می‌رسد. این خط ریلی پس از دو سال تعطیلی با پیگیری‌های صورت‌ گرفته و پس از اولین سفر وزیر راه‌وشهرسازی به خاش، مجدد فعالیت خود را از سرگرفت. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت راه‌وشهرسازی، عباس خطیبی؛ معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، با اشاره به آغاز مجدد عملیات ریل‌گذاری در پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان، اظهار کرد: راه‌آهن چابهار-زاهدان، به‌عنوان یکی از ابرپروژه‌های زیربنایی کشور در جریان انجام عملیات ساخت و توسعه به دلیل کمبود منابع مالی و برخی موانع با مشکل تأمین ریل مواجه بود، به همین دلیل اگرچه سایر بخش‌ها مانند زیرسازی و ساخت ایستگاه‌ها تحت عملیات اجرایی قرار داشت، اما عملیات ریل‌گذاری با وقفه دو ساله مواجه بود. وی افزود: با روی کار آمدن دولت چهاردهم و تخصیص منابع مالی به راه‌آهن چابهار-زاهدان، عملیات ریل‌گذاری این مسیر شروع شد به‌طوری که از سفر قبل وزیر راه‌وشهرسازی به استان سیستان و بلوچستان، تاکنون حدود ۲۵ کیلومتر از خاش به ایرانشهر و سه کیلومتر نیز در مسیر برگشت عملیات بالاست ریزی و ریل‌گذاری انجام شده است که در مجموع به ۲۸ کیلومتر می‌رسد. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، ادامه داد: به‌طورکلی حدود ۴۵ کیلومتر عملیات بالاست‌ریزی در این محدوده انجام شده است. خطیبی؛ یادآور شد: حدفاصل سفر قبلی وزیر راه‌وشهرسازی تاکنون علاوه بر انجام عملیات مذکور، از چابهار به سمت نیکشهر نیز حدود ۱۶ کیلومتر عملیات تراورس چینی هم انجام شده است. وی با اشاره به علل توقف ریل‌گذاری طی دو سال گذشته، تصریح کرد: ما در دو سال گذشته به‌خاطر محدودیت منابع مالی چاره‌ای به‌جز انجام عملیات زیرسازی و سایر بخش‌ها نداشتیم تا تکلیف تمرکز منابع بر روی راه‌آهن چابهار-زاهدان و خرید ریل و تأمین تراورس مشخص شود. وی افزود: تکمیل این خط ریلی به ۲۰ همت نیاز است و بلافاصله پس از تصویب آن، دستور آغاز عملیات ریل‌گذاری توسط وزیر راه صادر شد و سازمان برنامه و بودجه نیز کمک‌های خوبی در این مدت انجام داد. معاون شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور، خاطرنشان کرد: مجموع اقدامات فوق پایداری تأمین منابع را برای ما رقم زد تا به تکمیل بخش‌های روسازی که نسبت به سایر بخش‌ها از پیشرفت کمتری برخوردار بود بپردازیم.