تعرفه‌های حق‌الوکاله تغییر می‌کند

تعرفه‌های حق‌الوکاله تغییر می‌کند رییس کانون وکلای دادگستری از تغییر تعرفه‌های حق‌الوکاله خبر داد و گفت: به‌زودی این تغییرات نهایی و به رییس قوه قضاییه ارسال می‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران، امیرحسین‌آبادی در نشست خبری به مناسبت روز وکیل ضمن گرامیداشت این روز به تشکیل کمپین حذف ظرفیت آزمون وکلا اشاره کرد و افزود: فعلاً […]

تعرفه‌های حق‌الوکاله تغییر می‌کند

رییس کانون وکلای دادگستری از تغییر تعرفه‌های حق‌الوکاله خبر داد و گفت: به‌زودی این تغییرات نهایی و به رییس قوه قضاییه ارسال می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، امیرحسین‌آبادی در نشست خبری به مناسبت روز وکیل ضمن گرامیداشت این روز به تشکیل کمپین حذف ظرفیت آزمون وکلا اشاره کرد و افزود: فعلاً قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت که قانون خاص وکالت به شمار می‌رود، پیش‌بینی کرده تعداد مورد نیاز کارآموز وکالت برای هر کانون در کمیسیونی با حضور رییس دادگستری استان، رییس دادگاه انقلاب و رییس کانون مربوطه مشخص شود.

وی به کمبود امکانات در دادگاه‌ها برای کارآموزان وکالت اشاره کرد و ادامه‌داد: متأسفانه امروز کارآموزان ما جلسات علنی دادگاه را اکثراً نمی‌توانند ببینند زیرا امکانات نیست و پرونده‌ها را مطالعه می‌کنند تا از سیر جلسه آگاه شوند.

حسین آبادی تصریح‌کرد: این‌که یک تعدادی بیایند همین‌طور اعتراض و قانون را تفسیر به رای کنند، درست نیست و از صداوسیما هم در این خصوص گلایه داریم. اگر بناست قانون تغییر کند، ما با کمال میل آماده‌ایم اما با مسؤولان، و اینگونه اقدامات را به رسمیت نمی‌شناسیم.

وی، معاضدت‌های قضایی ارایه شده را حدود ۱۰۴ هزار و ۱۲۵ مورد خواند و گفت: حدود ۶ هزار وکالت مجانی نیز به نیازمندان ارایه شده است.

حسین آبادی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص حق الوکاله‌های میلیاردی وکلا که سخنگوی قوه قضاییه هم انتقاداتی داشت، گفت: حق‌الوکاله رابطه‌ای بین وکیل و موکل است. در قانون استقلال وکالت تصریح شده که حق‌الوکاله بین وکیل و موکل توافق می‌شود و قانون‌گذار هم در این خصوص حرفی ندارد اما اگر توافقی در بین نباشد، طبق تعرفه که مربوط به ۱۰ سال پیش است، عمل می‌شود.

وی گفت: کسی که حق‌الوکاله میلیاردی می‌گیرد، از چه کسی می‌گیرد؟ اگر یک میلیارد یا دو میلیارد می‌گیرد یقین بدانید که بر سر اختلاف ۱۰۰ میلیاردی است. طوری عنوان می‌شود در جامعه که این مسأله شیوع دارد. این همه وکالت‌های رایگان و مجانی انجام می‌شود اما کسی چیزی نمی‌گوید اما چون آن رقم‌ها دهان پرکن است، در جامعه می‌پیچد.

 

حسین آبادی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص آخرین وضعیت طرح وکیل خانواده نیز، گفت: هنوز به آن معنا جدی نشده اما ما استقبال می‌کنیم و امیدواریم هر خانواده یک وکیل داشته باشد. البته انتظار داریم قبل از عملی شدن طرح وکیل خانواده، اجباری شدن داشتن وکیل در دعاوی اجرا شود.