اتهام دامپینگی فولاد به ایران از سوی اتحادیه اروپا

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد اتهام دامپینگی فولاد به ایران از سوی اتحادیه اروپا احرامیان، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که اروپا حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از مقاصد صادراتی فولاد ایران را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: از سمت دیگر هم کشور برنامه دارد تا صادرات فولاد را گسترش دهد. […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد

اتهام دامپینگی فولاد به ایران از سوی اتحادیه اروپا

احرامیان، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که اروپا حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از مقاصد صادراتی فولاد ایران را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: از سمت دیگر هم کشور برنامه دارد تا صادرات فولاد را گسترش دهد. اگر قرار است بازارهای اروپا حفظ شود و توسعه در صادرات فولاد رخ دهد، باید به راهکار این مسأله دقت کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی تهران‌ بهادر احرامیان، تأکید کرد: این مسأله باید جدی گرفته شود، حتی شاید الان مسأله‌ای ایجاد نکند اما در آینده در موج بعدی توسعه صادرات فولاد می‌تواند مشکل ایجاد کند.

 وی با بیان این‌که از چند وقت گذشته، گروه لابی صنعت فولاد اروپا (یوروفر) قصد دارد دامپینگ را در صنعت فولاد ایران بررسی کند، افزود: البته دامپینگ در سازمان تجارت جهانی و دنیای تجارت تعریف خاص خودش را دارد. به‌طور کلی دامپینگ به فروش کم‌تر از قیمت تمام شده گفته می‌شود، حالا این فروش ارزان‌تر می‌تواند به روش‌های مختلفی رخ دهد.

احرامیان ادامه‌ داد: آنچه که در ایران درباره دامپینگ فولاد گفته می‌شود، براساس اتهامی است که گفته می‌شود ایران فولادش را زیر قیمت تمام شده می‌فروشد.

وی گفت: این هم به این دلیل است که می‌گویند قیمت سنگ‌آهن به دلیل وضع عوارض صادراتی، پایین‌تر از قیمت جهانی نگه داشته شده است. بنابراین اروپایی‌‌ها این مسأله را یک سوبسید برای صنعت فولاد ایران تعبیر کرده‌اند. به گفته آنها چون ایران از سوبسید سنگ‌آهن استفاده می‌کند، به نوعی از کمک و امتیاز ویژه‌ای برخوردار شده است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران افزود: به این ترتیب قیمت فولاد ایران پایین‌تر از قیمت جهانی شده است. استدلال از این ماجرا هم از اینجا شروع شده است. اما آنچه مشخص است، این است که مسأله جدی است و باید راهکاری برای آن در نظر گرفت. به گفته اروپایی‌‌ها چون قیمت سنگ‌آهن با وضع عوارض کم، پایین نگه داشته شده است، باید عوارض برای سنگ‌آهن هم برداشته شود.

اتهام دامپینگ فولاد ایران موضع‌گیری سیاسی اروپایی‌‌ها است

شهرستانی عضو هیأت مدیره انجمن فولاد با بیان این‌که بحث دامپینگ فولاد ایران در بازار اروپا، یک موضع‌گیری سیاسی است، گفت: صادرات ورق فولادی ایران به اروپا فقط ۵۰۰ هزار تن است که در مقابل بازار ۲۰۰ میلیون تنی اروپا، رقم کوچکی است.

رضا شهرستانی در گفت‌وگو با فارس در خصوص بحث‌های مطرح شده مبنی بر دامپینگ فولاد ایران در بازارهای جهانی با بیان این‌که ایران از نظر میزان صادرات فولاد به اروپا بعد از چین و هند، در رتبه سوم قرار دارد، اظهار ‌کرد: در سال ۲۰۱۶ مجموع فولاد صادراتی از ایران به اروپا ۵۰۰ هزار تن بوده است.

وی ادامه‌ داد: این در شرایطی است که مصرف فولاد کشورهای اروپایی به ۲۰۰ میلیون تن می‌رسد و در این وضعیت، صادرات ۵۰۰ هزار تنی، رقم بزرگی نیست.

وی تأکید‌ کرد: به نظر می‌رسد بحث دامپینگ فولاد ایران یک موضع‌گیری سیاسی است که از طرف اروپایی‌‌ها پیگیری‌ می‌شود.

شهرستانی با بیان این‌که با ۵۰۰ هزار تن فولاد نمی‌توان دامپینگ انجام داد، گفت: اگر این صادرات در حد چند میلیون تن بود، می‌شد اسم دامپینگ را بر روی آن گذاشت.

وی در عین حال با بیان این‌که ارزان‌‌ترین فولاد دنیا در ایران تولید می‌شود، گفت: به دلیل وجود تحریم‌ها و فشارهای سیاسی، شرکت‌های خارجی به راحتی حاضر به خرید محصولات فولادی ایران نیستند و به همین دلیل، فولاد ایران با قیمت پایینی در بازار خریداری می‌شود.

وی با اشاره به این‌که قرار است ایران برای دفاع از این مسأله وکیل بگیرد، گفت: در تولید فولاد ایران، به دلیل برخورداری از سنگ‌آهن ارزان قیمت، شرایط بهتری در زمینه تأمین مواد اولیه وجود دارد، به‌طوری که هر تن سنگ‌آهن در ایران با قیمت زیر ۱۰۰ هزار تومان تأمین می‌شود، اما قیمت همین میزان سنگ‌آهن در چین حدود ۱۰۰ دلار معادل ۴۰۰ هزار تومان است.

وی تصریح‌کرد: در کنار این مسأله، قیمت انرژی و نیروی انسانی نیز در ایران پایین است اما هزینه مالی به شدت گران است و این مسأله، مزیت‌های قبلی را پوشش می‌دهد.

عضو هیأت مدیره انجمن فولاد با بیان این‌که در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان فولاد در زیان هستند، گفت: در شرایطی که بازار داخلی با رکود مواجه است، مشکلات ناشی از تحریم‌ها و مسایل سیاسی نیز باعث پایین آمدن قیمت فولاد ایران در بازارهای جهانی شده و جای چانه‌زنی برای فروش به قیمت جهانی نداریم.

وی در ادامه قیمت هر تن بیلت چین را حدود ۱۷۰۰ تومان عنوان ‌کرد و گفت: این در حالی است که تولیدکنندگان ایرانی نمی‌توانند بیلت خود را کم‌تر از ۱۱۵۰ تومان بفروشند و علاوه بر این، قرار است تعرفه سنگینی برای محصولات ایران لحاظ شود.

 

وی ادامه ‌داد: بیلت ایران ۶۰ دلار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی فروخته می‌شود و قیمت ورق فولادی ایران نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر از قیمت‌های جهانی است.