آیا تولید خودروهای برقی در کشور قابلیت اجرا شدن دارد؟

با در نظر گرفتن موضوع ناترازی‌های شبکه برق کشور که در یکی، دو ماهه اخیر بسیار خود را نمایان کرده است، آیا واردات و تولید خودروهای برقی در داخل کشور می‌تواند سرانجام خوبی داشته باشد یا خیر؟ به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، بهمن عشقی؛ مشاور عالی رئیس و دبیرکل سابق اتاق بازرگانی تهران، گفت: […]

با در نظر گرفتن موضوع ناترازی‌های شبکه برق کشور که در یکی، دو ماهه اخیر بسیار خود را نمایان کرده است، آیا واردات و تولید خودروهای برقی در داخل کشور می‌تواند سرانجام خوبی داشته باشد یا خیر؟ به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، بهمن عشقی؛ مشاور عالی رئیس و دبیرکل سابق اتاق بازرگانی تهران، گفت: تأمین زیرساخت شارژ خودروهای برقی مسئله پیچیده‌ای نیست و نیاز به معجزه ندارد، اما مهم‌ترین مسئله تأمین برق برای این خودرو‌هاست. مشاورعالی رئیس و دبیرکل سابق اتاق بازرگانی تهران، با بیان اینکه زیرساخت شارژ خودروهای سواری و خودروهای حمل‌ونقل عمومی حتماً قابل انجام است، گفت: این موضوع مسئله معجزه‌آمیزی نبوده و شدنی است. عشقی؛ ادامه داد: باید جایگاه شارژ خودروهای برقی را تأمین کنیم و مهمتر از آن وجود برق برای تأمین شارژ مورد نیاز است. وی افزود: شارژ که مولد برق نیست و اگر برق با مشکلات کنونی که درگیر هستیم ادامه داشته باشد، برای این خودرو‌ها نیز با مشکل مواجه خواهیم بود. مشاورعالی رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفت: گفته می‌شود که تعداد ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس وارد تهران خواهد شد و با این مشکلاتی که در مورد تأمین برق مورد نیاز آن‌ها وجود دارد چگونه این چنین اقدامی در نظر گرفته شده است. عشقی؛ در ادامه، گفت: باید کسی که با وجود این مشکلات در کشور اقدام به طرح، تصویب و اجرای چنین برنامه‌هایی می‌کند توضیح دهند که چگونه بدون فکر کردن و تأمین برق مورد نیاز کشور اقدام به واردات اتوبوس‌های برقی شده است. وی تأکید کرد: برنامه‌های اینچنینی باید بسیار با فکر و تدبیر طرح و اجرا شوند و در زمانی که برای تأمین برق منازل مشکل وجود دارد تصور نمی‌شود ورود اتوبوس برقی بتواند مشکلی را از کشور حل کند. همچنین سیده فاطمه مقیمی؛ عضو اتاق بازرگانی و فعال در بخش صنعت حمل‌ونقل کشور نیز، در این خصوص، گفت: ما در کشور تولید خودروی بنزینی نداریم و علی‌رغم اینکه زیرساخت‌های شارژ خودروی برقی در کشور تقریباً صفر است، به فکر واردات و تولید خودروی برقی هستیم. وی با بیان اینکه، تنها تأثیر خودروهای برقی می‌تواند کنترل آلایندگی محیطزیست، از نظر آب و هوایی باشد، گفت: سوخت و مازوت کنونی باعث ایجاد و افزایش بیماری‌های تنفسی شده است. مقیمی؛ ادامه داد: استقبال مردم از خودروهای برقی از آن جهت که تصور می‌شود که خودروی برقی دارای قیمت پایینتر یا با توجه به محدودیت‌هایی که گفته می‌شود برای بنزین رخ خواهد داد، اگر رخ دهد؛ استفاده از خودروی برقی به نفع بوده و از اینرو به سمت خودروی برقی و استفاده از آن روی خوش نشان داده‌اند. وی افزود: اما نکته حائزاهمیت این است که اگر به صورت دقیق و علمی محاسبه کنیم با استفاده از خودروی برقی مصرف برق نیز افزایش خواهد یافت.وی گفت: هزینه مصرف برق به هیچ عنوان کمتر از هزینه مصرف سوخت یارانه‌ای که در حال‌حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، نخواهد بود. مقیمی؛ در ادامه، گفت: هنوز مسئله خودروی برقی در کشور ما در نطفه قرار دارد و بسیار زود است که به فکر تولید انبوه آن باشیم. زیرساخت‌های اولیه در کشور برای ورود این نوع خودرو‌ها موجود نیست. وی تأکید کرد: خودروهای برقی به کشور ما از دو کشور چین و هند وارد می‌شوند ضمن اینکه ما تولید نداریم ما مونتاژ کار هستیم و تولید با مونتاژ تفاوت بسیار دارد. عضو اتاق بازرگانی، با اشاره به اینکه اصالت کار وارد کشور نشده و در حال مونتاژ هستیم، افزود: دلخوش هستیم به این عنوان که خودروی ایرانی تولید می‌کنیم. مقیمی؛ گفت: در واقع تولید خودرو در کشور وجود ندارد و مونتاژ و سرهم‌بندی است که خودرو را سرهم کرده و به بازار عرضه می‌کنیم.