تأمین ارز واردات، گام نخست تعدیل نرخ‌‌ها در بازار خودرو

واردات خودرو در حالی آهنگ روبه رشد خود را طی می‌کند که فعالان صنعت خودرو انتظار دارند با تزریق منابع بیشتر به این بخش، در سال آینده شاهد تعدیل هرچه بیشتر نرخ‌ها در بازار باشیم. به گزارش ایرنا، صنعت خودروسازی در کشور ظرفیت سالانه تولید بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارد […]

واردات خودرو در حالی آهنگ روبه رشد خود را طی می‌کند که فعالان صنعت خودرو انتظار دارند با تزریق منابع بیشتر به این بخش، در سال آینده شاهد تعدیل هرچه بیشتر نرخ‌ها در بازار باشیم. به گزارش ایرنا، صنعت خودروسازی در کشور ظرفیت سالانه تولید بیش از یکمیلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارد که در صورت استفاده از این ظرفیت، تعادل در بازار مصرف خودرو برقرار می‌شود اما با این وجود، در سال گذشته در مجموع یک میلیون و ۳۳۸ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید و به بازار عرضه شد. بررسی وضعیت تولید و فروش خودروسازان دولتی کشور در هشت ماهه امسال نشان می‌دهد که در مجموع ۶۲۱ هزار و ۴۹۷ دستگاه خودروی سواری تولید شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش چهار درصدی داشته است که بر این اساس برای تنظیم و تعادل عرضه و تقاضا در بازار بایستی مابه‌التفاوت کسری تولید خودرو از طریق واردات رفع شود. از اینرو دولت در راستای افزایش سهم واردات خودرو در کشور، سالانه در بودجه کشور ارزی را برای واردات خودرو اختصاص می‌دهد که برای امسال سهم واردات خودرو یک میلیارد یورو بودجه بود که این رقم در لایحه بودجه سال آینده به دو میلیارد یورو رسید و نمایندگان مجلس در جریان بررسی آن را به سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌یورو برای واردات خودروهای سواری نو و کارکرده خارجی افزایش دادند. در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه تخصیص ارز برای واردات خودرو را که دولت را مکلف می‌کرد سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو برای واردات خودروهای خارجی با حقوق گمرکی ۶۰ درصد اختصاص دهد را مغایر با سیاست‌های کلی ابلاغی تشخیص داده و رد کرد که در این باره غلامرضا تاجگردون؛ رئیس کمیسیون تلفیق بودجه، گفته است: ایرادات هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات بودجه مانند بحث ایراد به منشاء خارجی ارز مربوط به مصوبه واردات خودرو بعد از بررسی کارشناسی مجدد در مجلس، قابل رفع است. با رفع ممنوعیت واردات خودرو از بهمن ماه سال ۱۴۰۱، شرکت‌های خودروساز با دریافت ارز، فرآیند واردات خودرو را کلید زده‌اند و از آن زمان تاکنون اختصاص خودروهای خارجی تنها از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی به متقاضیان عرضه می‌شود. طبق آمار گمرک در سال ۱۴۰۱ تنها ۴۱۱ دستگاه خودروی وارداتی به ارزش ۱۳ میلیون و ۳۸۴ هزار و در سال گذشته، هشت هزار و ۷۱۲ دستگاه خودرو به ارزش ۱۵۵ میلیون و ۶۰۳ هزار دلار ترخیص شد. آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۳۵ هزار و ۱۲۷ دستگاه خودرو سواری نو به ارزش ۷۴۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار از گمرکات کشور ترخیص قطعی و وارد کشور شده است. بر این اساس، واردات خودرو سواری به کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۷۰۵ درصد و همچنین به لحاظ ارزش ۷۶۸ درصد افزایش یافته است و می‌توان گفت هر ماه یک مرتبه عرضه خودرو‌ها از طریق سامانه تخصیص صورت گرفته و هر بار حدود ۲۰ تا ۳۰ مدل خودروی جدید عرضه شده است و مردم نیز استقبال خوبی از این ثبت‌نام‌ها داشته‌اند.  در هر دوره از عرضه خودرو، حدود هشت هزار خودرو به برندگان ثبت نامی اختصاص پیدا می‌کند که براساس قرارداد ما بین شرکت وارد کننده و متقاضی، خودرو‌ها در مدت زمان چهار ماه عرضه می‌شود. کارشناسان خودرو، معتقدند که واردات خودرو منجر به تعدیل عرضه و تقاضا در بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها می‌شود در همینباره سعید موتمنی؛ کارشناس بازار خودرو، گفت: تولید داخل کفاف نیاز بازار خودرو رو نمی‌دهد از این‌رو باید نیاز بازار خودرو سنجیده و براساس آن واردات خودرو انجام شود. به گفته وی، عرضه خودروهای وارداتی نه‌تنها باعث ایجاد رقابت سازنده در بازار می‌شود، بلکه منجر به کاهش قیمت در خودروهای داخلی و مونتاژی نیز می‌شود. موتمنی؛ عنوان می‌کند: هر قدر خودروهای وارداتی در بازار بیشتر عرضه شوند به همان مقدار کاهش قیمت را در بیش‌ترین مدل خودروهای وارداتی خواهیم داشت.