براساس آخرین آمار رسمی اعلام شده بیش از ۵۷ میلیون ایرانی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به خدمات مورد نیاز خود دسترسی دارند. به گزارش ایسنا، چندی پیش بود که آییننامه اجرایی بند «ج» ماده ۱۰۷ قانون هفتم برنامه پیشرفت در راستای هوشمندسازی خدمات دولت ابلاغ شد که براساس آن دستگاههای اجرایی مکلف […]
براساس آخرین آمار رسمی اعلام شده بیش از ۵۷ میلیون ایرانی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به خدمات مورد نیاز خود دسترسی دارند. به گزارش ایسنا، چندی پیش بود که آییننامه اجرایی بند «ج» ماده ۱۰۷ قانون هفتم برنامه پیشرفت در راستای هوشمندسازی خدمات دولت ابلاغ شد که براساس آن دستگاههای اجرایی مکلف هستند سالی ۲۰ درصد خدمات خود را هوشمند کنند بهطوریکه تا پایان برنامه هفتم توسعه ۱۰۰درصد خدمات هوشمند شده باشد. همچنین دستگاههای اجرایی باید تا پایان سال ۱۰۰درصد خدمات خود را به شکل الکترونیکی و از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس مردم قرار دهند و تلاش میشود پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تجربه متمایزی را برای خدمتگیرندگان فراهم کند. براساس آخرین آمار اعلام شده تاکنون ۱۳۷ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده و بالغ بر ۷۷ درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره عرضه میشود و ۱۴درصد خدمات دستگاههای اجرایی هوشمندسازی شده است. مسئولان اخیراً با اشاره به بند ج ماده ۱۰۷ برنامه هفتم توسعه گفتهاند وزارت ارتباطات در این قالب مکلف شده ظرف سه ماه از ابلاغ این آییننامه نسبت به ارائه طرح چهار ساله ارتقای فنی پنجره ملی و پنجره واحد دستگاهی به صورت خدمت محور با هدف ارائه بستر مشارکت، شخصیسازی و گسترش شفافیت و با بهرهگیری از فناوریهای نوین مانند هوشمصنوعی و رعایت الزامات هویت بصری و تجربه کاربری و نحوه ثبت وقایع به کارگروه اقدام کند. محمدمحسن صدر؛ معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، ایجاد پنجره واحد خدمات دولت هوشمند را از جمله این تلاشها دانست و گفته است که بیش از ۵۷ میلیون ایرانی از طریق این پنجره به خدمات مورد نیاز خود دسترسی دارند. صدر؛ معتقد است برخی دستگاهها در حوزه به اشتراکگذاری دادهها همکاری لازم را ندارند چون تصور این دستگاهها این است که با به اشتراکگذاری اطلاعات از طریق سازمان فناوری اطلاعات ایران، حاکمیت خود بر دادهها را از دست میدهند؛ در حالی که این سازمان تنها نقش تسهیلگر را برای دسترسی آسانتر مردم به خدمات ایفا میکند. گفتنی است؛ پیش از این اعلام شده بود بیش از دومیلیون نفر به کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اضافه شده که در مجموع بیش از ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ایرانیان تا اواخر آبان سالجاری از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کردهاند. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، از اقداماتی است که برای تسهیل فعالیت مردم و بینیازی از تبادلات کاغذی مورد توجه قرار گرفته است. این پنجره ارائهدهنده خدمات دولتی بهصورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در مسیر آمادهسازی و بهرهبرداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاههای اجرایی به «پنجره واحد خدمات هوشمند دولت» شامل اولویتها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور طی سالهای گذشته تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شد.
ایده الکترونیکی کردن خدمات دولت و پس از آن قدم گذاشتن در مسیر هوشمندسازی از دو دهه قبل آغاز شد؛ اما فرایند اجرایی شدن آن به حدود چهار سال قبل برمیگردد. امروز دولت الکترونیک با تسهیل امور در حوزههای مختلف توانسته ۷۷ درصد خدمات دولتی را به صورت الکترونیکی ارائه و بیش از ۱۴ درصد […]
دیدگاه بسته شده است.