محمد قرهداغلی -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، با بیان اینکه ناوگان هوایی کشور همراستای فرودگاهها توسعه نیافته و این موضوع منجر به ناترازی و رشد نامتوازن این صنعت شده است، گفت: ارزش فرودگاهها کشور ۱۶ برابر هواپیماهای فعال است. به گزارش مناقصهمزایده، حسین پورفرزانه؛ در نشست خبری، افزود: امروز حدود ۱۶ میلیارد دلار دارایی فرودگاهی در […]
محمد قرهداغلی -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، با بیان اینکه ناوگان هوایی کشور همراستای فرودگاهها توسعه نیافته و این موضوع منجر به ناترازی و رشد نامتوازن این صنعت شده است، گفت: ارزش فرودگاهها کشور ۱۶ برابر هواپیماهای فعال است. به گزارش مناقصهمزایده، حسین پورفرزانه؛ در نشست خبری، افزود: امروز حدود ۱۶ میلیارد دلار دارایی فرودگاهی در کشور وجود دارد، این در حالی است که ارزش ۱۸۰ هواپیما و ناوگان فعال کشورمان تنها یک میلیارد دلار است. وی بیانداشت: در گذشته بخشی از سرمایهگذاریها در صنعت فرودگاهی سلیقهای بوده و شاید از نظر اقتصادی و ضرورت آن واکاوی نمیشده است. پورفرزانه؛ خاطرنشانکرد: بخشی از این سرمایهگذاری بهجای توسعه کمی میتوانست به توسعه ناوگان بینجامد و در این صورت امروز میتوانستیم سه برابر ناوگان فعلی، پرواز داشته باشیم. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، اظهار داشت: در صنعت هوایی نیازمند ناوبری، هدایت، نیروی انسانی آموزش دیده و فرودگاه هستیم که خود فرودگاه و ناوگان هوایی نیاز به پشتیبانی دارد. همچنین سازمان هواپیمایی کشوری حکم نخ تسبیح و قانونگذاری این عناصر را دارد. وی گفت: امروز یکی از مسائل اساسی در صنعت هوایی کشورمان، پیری ناوگان است؛ بهطوری که هم به لحاظ کمیت ناوگان و هم به لحاظ کیفیت مورد نقد قرار دارد و نیازمندی کشورمان را برطرف نمیکند. پورفرزانه؛ خاطرنشان کرد: با واکاوی این مسئله به یک نکته مهم رسیدیم و آن اینکه در گذشته تصمیمگیریهایی انجام شد که موجب ناترازی در فرودگاهها و ناوگان هوایی کشور شده است. وی بیان کرد: ایران در جهان از لحاظ تعداد فرودگاه جایگاه ۹ قرار دارد، اما درخصوص بهرهوری در رتبه ۵۴ و به لحاظ شاخصهای کیفی پرواز در رتبه ۹۲ قرار دارد، به عبارت دیگر در زمینه شاخص نظارت بر ایمنی تنها از کشورهای یمن و سوریه بالاتر هستیم. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، اظهار داشت: امروز با شرایطی مواجه هستیم که در یک استان بین پنج تا هفت فرودگاه وجود دارد، یا در استان دیگر فقط در ایام اربعین و حج پرواز داشتهایم و این معنای واقعی توسعه فرودگاهی نیست؛ در حالی که میتوان با توسعه متوازن ضمن افزایش تعداد ناوگان به کاهش سن آن پرداخت. وی ادامه داد: در این زمینه هم سرمایهگذاری در گذشته انجام شده و هم امروز نیازمند تأمین نیروی انسانی و نگهداشت است. پورفرزانه؛ تصریحکرد: این نقیصه به برنامههای توسعه در گذشته برمیگردد که ایجاد فرودگاهها در یک استان الزاماً به دلایل اقتصادی نبوده، بلکه ممکن است به دلایل همچون توسعه منطقه، دلایل استراتژیک و… رقم خورده باشد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است امروز تعداد فرودگاه در کشور به اندازه کفایت است، اما برنامه اصلی این است که با سرمایهگذاری بخشخصوصی به دنبال توسعه آن باشیم، ضمن اینکه ناوبری و نظارت آن توسط دولت انجام میشود. وی تأکید کرد: در این راستا موضوع تعطیلی هیچ فرودگاهی را در کشور به هیچ عنوان دنبال نمیکنیم. پورفرزانه؛ ادامه داد: امروز نیازمند بهروزرسانی تجهیزات فرودگاهی و ارتقای کیفیت فرودگاهها از لحاظ تعداد و ناوگان هستیم. همچنین باید نرمافزارهای اتوماسیون و تجهیزات ناوبری به روز داشته باشیم.
۹۰ درصد پروازها از ۱۰ فرودگاه کشور
وی یادآور شد: فرودگاه با پرواز اقتصادی یا غیر اقتصادی میشود، اما امروز ۹۰ درصد پروازهای ما از ۱۰ فرودگاه کشور انجام میشود. پورفرزانه؛ اضافه کرد: رویکرد سازمان هواپیمایی کشوری ایجاد منابع پایدار در صندوق توسعه حملونقل هوایی است تا بتواند به رشد و توسعه ناوگان بپردازد. وی خاطرنشانکرد: در این راستا مطابق تکلیف برنامه هفتم توسعه به دنبال ارائه مالکیت فرودگاهها به استانداریها هستیم تا با گسیل سرمایهها آنها را سودده کنند. پورفرزانه؛ اضافه کرد: تأمین منابع صندوق توسعه ناوگان توسط بخشخصوصی خواهد بود و همچنین یکی از منابع تأمین آن میتواند صندوق توسعه ملی با امکان پرداخت وام باشد. وی ابراز امیدواری کرد که از نیمه دوم سال آینده شاهد بهبود ناوگان و کاهش سن و سال آن باشیم. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، با اشاره به اینکه به دنبال برقراری تاکسی هوایی هستیم، گفت: با این پروازها میتوانیم فرودگاهها ایجاد شده را با ناوگان سبک، اقتصادی کنیم. وی اعلام کرد: دو فرودگاه پیام و زنجان را برای برقراری تاکسی هوایی به صورت پایلوت در نظر گرفتهایم. جزایر ایران نیز پتانسیل برقراری تاکسی هوایی را دارند. کیش به هندورابی و بوموسی نیز برای برقرار تاکسی هوایی مناسب هستند. به گفته پورفرزانه؛ تعداد تاکسیهای هوایی در کشور بیش از ۱۰ فروند است. اگر ناوگان کمتر از ۱۹ نفر را فعال کنیم میتوانیم فرودگاههای بلااستفاده را فعال و نیاز سرمایهگذاران داخلی را برطرف کنیم.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه