شانس برنده شدن در لاتاری خودروهای وارداتی چند درصد است؟

در دور جدید عرضه خودروهای وارداتی ۹۸ هزار نفر برای خرید ۱۰ هزار خودرو حساب خود را وکالتی کردند که یعنی شانس برنده شدن در این دور ۱۰ درصد و به عبارتی یک به ۹ است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در دور اخیر ثبت‌نام خودروهای وارداتی با عرضه حدود ۱۰ هزار خودرو روز شنبه ۲۲ دی […]

در دور جدید عرضه خودروهای وارداتی ۹۸ هزار نفر برای خرید ۱۰ هزار خودرو حساب خود را وکالتی کردند که یعنی شانس برنده شدن در این دور ۱۰ درصد و به عبارتی یک به ۹ است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در دور اخیر ثبت‌نام خودروهای وارداتی با عرضه حدود ۱۰ هزار خودرو روز شنبه ۲۲ دی ماه به پایان رسید. آن طور که مهدی ضیغمی؛ مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، اعلام کرد، در کل ۹۸ هزار نفر برای شرکت در دور جدید فروش خودروهای وارداتی حساب وکالتی باز کرده بودند. اگر فرض را بر این گذاریم که تمام ۹۸ هزار نفری که حساب وکالتی باز کرده‌اند، اقدام به ثبت‌نام در طرح فروش خودروهای وارداتی کنند، شانس برنده شدن در این دور ۱۰ درصد یعنی یک به ۹ می‌شود؛ این در حالیست که در دور قبل از هر ۱۹ نفر یک نفر شانس برنده شدن داشت که البته در همان زمان نیز اعلام شد که پس از برنده شدن اغلب متقاضیان از واریز وجه برای خرید خودرو امتناع کرده‌اند که یعنی شانس تحویل خودرو به افراد رزرو افزایش یافته بود. احتمال می‌رود در این دور نیز این اتفاق بیفتد که در این صورت شانس برنده شدن در این دور از لاتاری خودرو بیشتر خواهد شد. نکته جالب توجه آنکه در دور قبلی ۱۵۰ هزار نفر برای خرید هشت هزار خودرو ثبت‌نام کرده بودند اما در این دور ۹۰ هزار نفر برای خرید ۱۰ هزار خودرو ثبت‌نام کرده‌اند که احتمال زیاد به دلیل محبوبیت پایین خودروهای عرضه شده میزان متقاضیان نیز ریزشی شده است. نکته قابل‌توجه در مورد عرضه خودروهای وارداتی آن است که تقریباً هر ۲۰ روز سامانه یکپارچه برای عرضه بین ۸ تا ۱۰ هزار خودرو فعال می‌شود و در هر دور نیز تعداد قابل‌توجهی از افراد متقاضی خرید این خودرو‌ها می‌شود. در اینجا این سؤال پیش می‌آید که چرا سیاست‌گذار نسبت به عرضه بیشتر خودرو اقدام نمی‌کند؟ آیا سیاست‌گذار نمی‌تواند تعداد بیشتری خودرو عرضه کند و به تناسب آن به نیاز متقاضیان پاسخ دهد؟ به نظر می‌رسد یکی از نکات اساسی در این مدل عرضه خودروهای وارداتی مدیریت نقدینگی موجود در کشور نیز باشد. یعنی خودرو تبدیل به اهرمی شده که هر بار با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان جلوی حرکت منابع به بازارهای موازی همچون ارز را می‌گیرد و به نوعی هم نقدینگی موجود کنترل و هم بازار خودرو با اخبار مربوط به عرضه خودروهای وارداتی تا حدودی کنترل می‌شود. طبق آخرین آمار نیز از ابتدای سال تا آخر آذرماه ۳۵ هزار و ۱۲۷ دستگاه خودرو سواری نو به ارزش ۷۴۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار وارد کشور شده است.