تولید هر دستگاه موتورسیکلت در داخل چه میزان ارزبری دربر دارد؟

گروه خودرو- با گرانی قیمت خودرو در بازار کشور، آن عده از افرادی که توانایی خرید خودرو را ندارند و نیازمند وسیله نقلیه هستند، نگاه خود را به صمت موتورسیکلت متمرکز کرده‌اند و همین امر سبب شده این بازار نیز مانند بازار خودرو از رونق بالایی بهره ببرد و با توجه به شرایط‌های مختلف فروش […]

گروه خودرو- با گرانی قیمت خودرو در بازار کشور، آن عده از افرادی که توانایی خرید خودرو را ندارند و نیازمند وسیله نقلیه هستند، نگاه خود را به صمت موتورسیکلت متمرکز کرده‌اند و همین امر سبب شده این بازار نیز مانند بازار خودرو از رونق بالایی بهره ببرد و با توجه به شرایط‌های مختلف فروش که توسط عرضه‌کنندگان موتورسیکلت ارائه می‌گردد خواهان خرید موتور نیز افزایش پیدا کرده است. اما با در نظر گرفتن مونتاژی بودن اکثر موتورسیکلت‌ها در بازار داخل این سؤال به وجود می‌‌آید که آیا این موتورسیکلت‌های مونتاژی هم مانند خودروهای مونتاژی ارزبری بالایی دارد یا خیر؟ به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، طبق آمار‌های منتشر شده توسط انجمن موتورسیکلت ایران، جمع موتورسیکلت تولیدشده در پنج ساله اخیر نزدیک به یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه بوده است. البته بر خلاف روند تولید موتورسیکلت که در سال‌های اخیر افزایشی بوده است، تولید دوچرخه در پنج سال اخیر با کاهش همراه شده است. در حالی در سال ۱۴۰۱ حدود یک‌میلیونو ۲۰۰ هزار دوچرخه تولید شده تعداد دوچرخه‌های تولید شده در سال ۱۴۰۳ به ۲۳۰ هزار دستگاه تقلیل پیدا کرده است. بازار موتورسیکلت ایران شاهد افزایش چشمگیر سهم موتورهای اسکوتر در سال‌های اخیر است. این تغییر روند به دلیل مزایای متعدد موتورهای اسکوتر مانند مصرف سوخت کم، قیمت مناسب و سهولت در استفاده در ترافیک شهری است. موتورهای اسکوتر با طراحی سبک و مصرف بهینه سوخت، به‌ویژه در شهرهای بزرگ که مشکل ترافیک و هزینه‌های سوخت اهمیت بیشتری پیدا کرده، به انتخاب محبوبی تبدیل شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که این روند رشد ادامه یافته و موتورهای اسکوتر بخش بیشتری از بازار موتورسیکلت ایران را به خود اختصاص دهند و هم‌اکنون بیش از نیمی از بازار موتورسیکلت به اسکوتر‌ها تعلق دارد. طبق گزارش انجمن موتورسیکلت و دوچرخه ایران، صنعت موتورسیکلت کشور به‌طور سالیانه حدود هشت هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت می‌کند. این مبلغ نشان‌دهنده سهم قابل‌توجه این صنعت در تأمین منابع مالی دولت است. علاوه بر این، هزینه‌های گمرکی این صنعت نیز رقمی قابل‌توجه را به خود اختصاص داده و حدود ۵٫۵ هزار میلیارد تومان سالانه برای واردات قطعات و موتورسیکلت‌های خارجی پرداخت می‌شود. در حوزه شماره‌گذاری، هر ساله صنعت موتورسیکلت ایران مجبور به پرداخت ۱۳۱ میلیارد تومان برای فرآیندهای مربوط به ثبت‌نام و ارائه پلاک به موتورسیکلت‌‌ها است. این هزینه‌ها به منظور ساماندهی و قانونمند کردن بازار موتورسیکلت‌‌ها پرداخت می‌شود. همچنین، در راستای حفاظت از محیط‌زیست و ساماندهی موتورسیکلت‌های فرسوده، سالانه یک‌هزارو۲۰۰ میلیون تومان برای هزینه‌های اسقاط موتورسیکلت‌‌ها پرداخت می‌شود. این اقدامات به منظور جمع‌آوری و اسقاط موتورسیکلت‌های قدیمی که به محیط‌زیست آسیب می‌زنند، انجام می‌گیرد. در کنار هزینه‌های مذکور، صنعت موتورسیکلت کشور با ارزبری بالایی مواجه است. ارزبری سالیانه این صنعت حدود ۶۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. با توجه به تولید سالانه حدود ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در ایران، میانگین ارزبری هر موتورسیکلت تولید شده در کشور ۱۰۰۰ دلار است. این ارزبری نشان‌دهنده وابستگی صنعت موتورسیکلت به واردات قطعات و مواد اولیه از خارج است. به‌طور کلی، صنعت موتورسیکلت ایران با پرداخت‌های مالیاتی، گمرکی و هزینه‌های مرتبط با شماره‌گذاری و اسقاط، سهم بزرگی از منابع مالی کشور را به خود اختصاص داده است. در عین حال، این صنعت همچنان نیازمند توجه ویژه به بهینه‌سازی فرآیند‌ها و مدیریت هزینه‌ها است تا بتواند در راستای توسعه پایدار و کاهش وابستگی به واردات حرکت کند.