عضو انجمن صنفی صنعت تایر عنوان کرد

اختصاص ۱۵ درصد ارز کمتر به صنعت تایر

تایر به‌عنوان کالای استراتژیک در صنعت خودرو محسوب می‌شود که هرگونه ضعف در تولید و عرضه این محصول، حمل‌ونقل را دچار معضل خواهد کرد. همزمان با چالش‌های کمبود انرژی و رشد نهاده‌های تولید عدم تخصیص ارز از سوی وزارت صمت به‌عنوان متولی صنایع وابسته خودروسازی، تولیدکنندگان تایر کشور را با مشکل مواجه کرده است. به گزارش […]

تایر به‌عنوان کالای استراتژیک در صنعت خودرو محسوب می‌شود که هرگونه ضعف در تولید و عرضه این محصول، حمل‌ونقل را دچار معضل خواهد کرد. همزمان با چالش‌های کمبود انرژی و رشد نهاده‌های تولید عدم تخصیص ارز از سوی وزارت صمت به‌عنوان متولی صنایع وابسته خودروسازی، تولیدکنندگان تایر کشور را با مشکل مواجه کرده است. به گزارش بازار، جمال میرزایی؛ عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران، گفت: براساس اعلام وزارت صمت، صنعت تایر در قیاس نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کمتر ارز دریافت کرده است. وی با اشاره به اینکه در حال‌حاضر تایرسازان کشور ارز را با قیمت ۶۷ هزار تومان خریداری می‌کنند، روند تأمین ارز برای تولیدکنندگان لاستیک خودرو نسبت به گذشته سخت‌تر شده است، افزود: این افزایش نرخ ارز توأم با رشد هزینه مواداولیه اثر منفی ۳۵ درصدی روی قیمت تایرهای تولیدی داشته، در شرایط فعلی تایرسازان وضعیت نامطلوبی دارند. جمالی؛ با بیان اینکه صنعت تایر سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون یورو نیاز ارزی دارد، تصریح کرد: از این مقدار حدود ۱۵۰ میلیون یورو تاکنون تأمین شده است به‌طوری که براساس اعلام وزارت صمت صنعت تایر در قیاس نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد ارز کمتر ارز دریافت کرده است. وی ادامه داد: این در حالی است که روابط کاری تایرسازان با بانک‌ها نیز دچار چالش شدند؛ زیرا ارز تخصیص‌یافته در زمان مقرر به تولیدکنندگان تحویل داده نمی‌شود. علی‌رغم اینکه ریال تولیدکنندگان تایر در بانک‌ها تأمین است، اما تخصیص ارز به صنعت تایر انجام نشده و نمی‌توان در این خصوص شکایت یا پیگیری انجام داد. عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران، با اشاره به اینکه صنعت تایر کشور ارز مورد نیاز خود را را با نرخ آزاد تهیه می‌کند و از انجا که به دلیل عدم نظارت کنترل بازار هر روز شاهد رشد قیمت‌ها در مواداولیه هستیم، اظهار داشت: تولیدکنندگان تایر خواستار اصلاح قیمت‌ها هستند چرا که صنعت تایر هیچ یارانه‌ای از دولت بابت تهیه ارز دریافت نمی‌کند، از همین‌رو باید قیمت‌گذاری دستوری حذف شود. جمالی؛ با بیان اینکه علاوه بر کمبود انرژی که درحال نابودی تایرسازان است، برق و گاز تولیدکنندگان لاستیک خودرو محدود شده است، گفت: به همین جهت تأمین سوخت وانرژی برای روشن ماندن خطوط تولید با مشکلات و چالش‌های فراوانی همراه است که تمام این مسائل منجربه افت تولید تایر طی یک ماه گذشته است. عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران، در پایان با اشاره به اینکه نگرانی تولیدکنندگان تایر این است که طی دو ماه آینده زمینه قاچاق تایر به بیرون کشور فراهم شود چرا که در خارج کشور نرخ مبادله تایر ارز ۸۲ هزار تومان است. بنابراین سرکوب قیمت تایر در بازار داخل احتمال احتکار یا قاچاق آن به خارج کشور را افزایش می‌دهد، افزود: اگر نرخ تایر خودرو برای عرضه واقعی نشود، باید احتمال ایجاد بحران در پایان سال برای این محصول در بازار را توسط سودجویان و دلالان در نظر داشت. این موضوع در کنار تورم و رشد هزینه‌های تولید ضربه‌ای جدی به صنعت تایر وارد می‌کند.