بحث بر سر واگذاری سهم دولت در خودروسازی به بخشخصوصی بار دیگر از سر گرفته شده است. واگذاری خودروسازی در ایران به بخشخصوصی موضوعی پیچیده با تاریخچهای طولانی است که در هر دولت به شیوهای متفاوت پیگیری شده است، اما همواره با چالشهایی مانند تحریم، عدم شفافیت، فساد، تضاد منافع و کمبود رقابت مواجه شده […]
بحث بر سر واگذاری سهم دولت در خودروسازی به بخشخصوصی بار دیگر از سر گرفته شده است. واگذاری خودروسازی در ایران به بخشخصوصی موضوعی پیچیده با تاریخچهای طولانی است که در هر دولت به شیوهای متفاوت پیگیری شده است، اما همواره با چالشهایی مانند تحریم، عدم شفافیت، فساد، تضاد منافع و کمبود رقابت مواجه شده و به در بسته خورده است. به گزارش مناقصهمزایده، علیاکبر رنجبرزاده؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: قطعهساز ناکارآمدی را که یک قطعه ABS ضعیف تولید میکند، نمیتوانیم بگذاریم بیاید سهام ایرانخودرو را بگیرد، بلکه باید به بخشخصوصی کارآمد واگذار شود. رنجبرزاده؛ درباره موضوع درخواست رئیسجمهور برای واگذاری شرکتهای خودروسازی به کروز، گفت: اگر خودروسازی ما ناکارآمد است، باید به بخشخصوصی واگذار کرد، این بخشخصوصی هر شرکتی میتواند باشد، اصرار به واگذاری ایرانخودرو به شرکت کروز نداریم، بلکه باید واگذار به بخشخصوصی صحیح و رقابتی کرد. وی گفت: ایرانخودرو را به مزایده بگذارند تا صحیح مدیریت شود؛ اکنون دولت پنجدرصد در ایرانخودرو سهم دارد اما ۹۵ درصد دخالت میکند. این نماینده مجلس، گفت: برای اینکه بتوانیم بعد از ۴۵ سال خودرویی باکیفیت تولید کنیم مدیریت آن را به بخشخصوصی واگذار کنیم، اما تکرار میکنم بخشخصوصی کارآمد، این بخشخصوصی هر شرکتی میتواند باشد، اصلاً اصرار به واگذاری ایرانخودرو به شرکت کروز نداریم. وی گفت: در واگذاری ایرانخودرو باید آن را به بخشخصوصی توانمند و مرتبط، شرکتی که خود را اثبات کرده است، بدهند. رنجبرزاده؛ گفت: قطعهساز ناکارآمدی را که یک قطعه ABS ضعیف تولید میکند، نمیتوانیم بگذاریم بیاید سهام ایرانخودرو را بگیرد، بلکه باید تولیدکننده یا شرکتی این سهام را بخرد که کارآمد و قوی است. وی اضافه کرد: ما بهعنوان نماینده مجلس مدافع حمایت از تولید داخل و رونق کارگاههای تولیدی هستیم. این نماینده مجلس، گفت: نگاه ما واگذاری ایرانخودرو به بخشخصوصی است؛ مدیریت توسط بخشخصوصی شاید بتواند رقابت درست و صحیحی انجام دهد، بحث واگذاری به کروز را کنار میگذاریم. نمیگوییم کروز سهام ایرانخودرو را بخرد، بلکه باید شرکت اثباتشده این سهام را بخرد. رنجبرزاده؛ گفت: در جلسه با رئیسجمهور بحث این بود که ایرانخودرو باید واگذار شود، صرفاً اینکه به شرکت کروز واگذار شود، صحبتی نشد، بلکه صحبت در مورد واگذاری این شرکت بود. همچنین رضا علیزاده؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با تأکید بر اینکه واگذاری صنعت خودرو به بخشخصوصی بهترین راهکار برای حل چالشهای صنعت خودرو است، گفت: در این نشست هیئت عالی واگذاری، سازمان خصوصیسازی را به واگذاری مابقی سهام متعلق به دولت در شرکتهای ایرانخودرو و سایپا مکلف کرد. علیزاده؛ افزود: این موضوع موافقان و مخالفانی دارد اما در صورت اجرا شدن این برنامه، درصد سهم دولت، پس از انجام تشریفات قانونی، تجدید ارزیابی، قیمتگذاری و کار کارشناسی مشخص خواهد شد. وی تأکید کرد: قطعاً، واگذاری سهام دولت در صنعت خودرو، ضمن ایجاد درآمد برای دولت، به رفع چالشهای خودروسازان بزرگ کمک خواهد کرد.
دیدگاه بسته شده است.