رئیس انجمن صنعت CNG، با اشاره به اینکه نیمی از ظرفیت صنعت CNG بلااستفاده باقی مانده اما مسئولین نفت به دنبال افزایش سهم LPG در سبد سوختی کشور هستند، گفت: این در حالی است که هیچ زیرساختی برای عرضه آن وجود ندارد. به گزارش بازار، محسن جوهری؛ اظهار داشت: افزایش سهم LPG در سبد سوختی […]
رئیس انجمن صنعت CNG، با اشاره به اینکه نیمی از ظرفیت صنعت CNG بلااستفاده باقی مانده اما مسئولین نفت به دنبال افزایش سهم LPG در سبد سوختی کشور هستند، گفت: این در حالی است که هیچ زیرساختی برای عرضه آن وجود ندارد. به گزارش بازار، محسن جوهری؛ اظهار داشت: افزایش سهم LPG در سبد سوختی کشور نه تنها توجیه اقتصادی ندارد، بلکه به ضرر منافع ملی است. چرا که سوخت LPG نسبت به بنزین و CNG، سوختی ناایمنی بوده، هیچ زیرساختی برای عرضه آن وجود ندارد. این فعال صنفی در صنعت سیانجی، با اشاره به اینکه ایران دومین دارنده ذخایر گازی در دنیا محسوب میشود، افزود: مشکل امروز ما استخراج و بهرهبرداری از این منابع است. در چنین کشوری باید صنعتهای وابسته به گاز را توسعه داده و به نوعی سهم گاز را از سبد سوختی کشور افزایش داد. رئیس انجمن صنعت CNG، با اشاره به سیاست کشورهایی همچون روسیه که از نظر ذخایر گازی شرایط مشابه ایران را دارند، افزود: شاهد هستیم که تعداد جایگاههای سیانجی در این کشور چندین برابر ما بوده و حتی در خودروهای سنگین و ماشینآلات کشاورزی خود هم از سوخت سیانجی استفاده میکنند. جوهری؛ افزود: برخی تصمیمسازان حوزه انرژی به بهانه ناترازی گاز موافق توسعه سیانجی نیستند، در حالی که سوخت سیانجی به دلیل اینکه کمتر از سه درصد از گاز تولیدی کشور را مصرف میکند هیچ تأثیری در تشدید ناترازی گاز ندارد و ناترازی گاز فقط در فصل زمستان وجود دارد که با مدیریت مصرف در بخش خانگی و تجاری امکان جبران ناترازی گاز وجود دارد. وی در ادامه، با بیان اینکه در حالحاضر، ظرفیت عرضه روزانه سیانجی در کشور ۴۰میلیون مترمکعب است، با اینحال مصرف روزانه این سوخت کمتر از ۲۰میلیون مترمکعب است که نشاندهنده بهرهبرداری ناقص از این ظرفیت بالای تولید است، تصریح کرد: بدعهدی خودروسازان در تولید خودروهای سیانجی یکی از دلایل اصلی عدم استفاده از ظرفیت ایجاد شده در این صنعت است. رئیس انجمن صنعت CNG، همچنین در پاسخ به این سؤال که شرکت پخش فرآوردههای نفتی مدعی است که صاحبان خودروهای عمومی به دلیل قیمت پایین بنزین از این طرح استقبال نکردهاند، گفت: گزارشهای رسیده به ما حاکی از این است که منابع مالی لازم برای اجرای این طرح تأمین نشده و شرکتها و پیمانکاران اجرای این طرح طلبشان پرداخت نشده است. بعد از اینکه به نوعی شرکتها در دریافت پولشان دچار مشکل شدند، اجرای این طرح به نوعی متوقف شد. جوهری؛ ادامه داد: دولت حاضر است میلیاردها دلار برای واردات بنزین هزینه کند اما برای اجرای طرحهایی که به نوعی باعث کاهش مصرف بنزین و کم شدن وابستگی به واردات میشود، خساست به خرج میدهد. گفتنی است؛ براساس مصوبه شورای اقتصاد قرار بود که یک میلیون دستگاه خودروی عمومی تکسوز به دوگانهسوز تبدیل شوند. اما آمارهای موجود حاکی از این است که تنها ۳۴۰هزار خودرو در قالب اجرای این طرح دوگانهسوز شدهاند. وی در ادامه، با اشاره به اینکه براساس آمار موجود ایران روزانه ۷۳۰۰تن الپیجی تولید میکند، اما تنها ۲۹۰۰تن از آن در داخل کشور توزیع میشود و مابقی آن صادر میشود، گفت: در حالحاضر به دلیل نبود زیر ساختهای مناسب و خطوط لوله و تحریمها امکان صادرات گاز وجود ندارد. در چنین شرایطی چرا باید فرصت صادرات محصولی همچون الپیجی را از دست داده و مزیتهای صادراتی خود را برای تأمین نیاز داخل از بین ببریم. جوهری؛ با بیان اینکه الپیجی شبکه توزیع و انتقال مناسبی در کشور ندارد و باید میلیاردها دلار برای ایجاد چنین زیرساختی در کشور هزینه شود، ادامه داد: در حالحاضر یک جایگاه الپیجی و خودروی دوگاه سوز الپیجی هم در کشور نداریم این در حالی است که شبکه گستردهای از خطوط انتقال گاز را در کشور داشته و حدود ۲۵۰۰ جایگاه سیانجی در کشور فعال هستند که قابلیت تولید و عرضه ۵۰ میلیون مترمکعب سیانجی را دارند. رئیس انجمن صنعت CNG ادامه داد: از طرفی باید توجه داشت که افزایش سهم الپیجی در سبد سوخت مصرفی کشور از مقدار مصرف سیانجی کم میکند و در عمل تأثیری در مقدار مصرف بنزین نخواهد داشت. جوهری؛ در پایان با اشاره به اینکه با سیاستگذاری مناسب میتوانیم از ظرفیت موجود در صنعت سیانجی برای تأمین نیاز داخل استفاده کنیم، اظهار داشت: با نادیده گرفتن ظرفیت موجود در این صنعت به نوعی باعث ایجاد بیاعتمادی در بین سرمایهگذاران بخشخصوصی میشویم.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه