مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، گفت: اجماع مسئولان دولتی برای سرمایهگذاری بخشخصوصی در توسعه آزادراهها ضروری است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت راهوشهرسازی، هوشنگ بازوند؛ در نشست هماندیشی بررسی چالشها و مشکلات حوزه راه و حمل نقل با ارائه گزارشی از پروژههای این شرکت در حوزه ریلی و جادهای، اظهار […]
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، گفت: اجماع مسئولان دولتی برای سرمایهگذاری بخشخصوصی در توسعه آزادراهها ضروری است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت راهوشهرسازی، هوشنگ بازوند؛ در نشست هماندیشی بررسی چالشها و مشکلات حوزه راه و حمل نقل با ارائه گزارشی از پروژههای این شرکت در حوزه ریلی و جادهای، اظهار داشت: مجموع طرحهای ریلی کشور حدود ۱۵ هزار کیلومتر است که طول پروژههای ریلی در دست اجرا به سههزار و ۸۱ کیلومتر میرسد. بازوند؛ میزان طرحهای ریلی افتتاح شده در سال ۱۴۰۳ را ۳۷ کیلومتر دانست و افزود: مقرر است تا پایان سال ۱۷۵ کیلومتر مسیر ریلی به بهرهبرداری برسد. معاون وزیر راهوشهرسازی، خاطرنشان کرد: اتمام و بهرهبرداری ۱۴۹۵ کیلومتر خط ریلی تا پایان دولت در برنامه قرار دارد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، در ادامه به توضیح طرحها و پروژههای آزادراهی پرداخت و گفت: طول مجموع پروژههای آزادراهی سههزار و ۵۱ کیلومتر است که ۷۶۰ کیلومتر در دست احداث قرار دارد. بازوند؛ یادآور شد: در برنامه اجرایی، عملیاتی شرکت ساخت است که تا پایان سال مالی ۱۲۴ کیلومتر و تا پایان دولت حدود ۶۶۰ کیلومتر به بهرهبرداری برسد. معاون وزیر راهوشهرسازی، در ادامه به طرحهای در دست اجرا در حوزه بزرگراهها و راههای اصلی کشور اشاره کرد و گفت: در حالحاضر ۴۸ هزار و ۷۱۰ کیلومتر پروژه بزرگراه و راه اصلی در کشور موجود است که طول پروژههای در دست اجرا به حدود شش هزار و ۳۲ کیلومتر میرسد. وی یادآور شد: طرحهای افتتاح شده این حوزه در سال ۱۴۰۳ تاکنون به ۵۲۰ کیلومتر رسیده است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، هدفگذاری برای بهرهبرداری از پروژههای این حوزه تا پایان سال مالی را ۵۷۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: اتمام ۲۸۰۰ کیلومتر راه و بزرگراه تا پایان دولت چهاردهم در دستور کار قرار دارد. بازوند؛ مجموع طرحهای ریلی، آزادراهی و بزرگراهی کشور را ۶۷ هزار و ۱۸۹ کیلومتر دانست و گفت: از این میزان نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر در دست اجراست و اتمام و بهرهبرداری چهارهزار و ۹۵۵ کیلومتر از این طرحها تا پایان دولت هدفگذاری شده است. معاون وزیر راهوشهرسازی، در ادامه به اهمیت نقش بخشخصوصی در توسعه زیرساختهای کشور به ویژه حوزه راه اشاره کرد و گفت: امروز اجماع مسئولان دولتی به منظور ایجاد مشوق و تسهیلات لازم برای سرمایهگذاری بخشخصوصی در توسعه آزادراهها ضروری است.
مدلهای تأمین هزینههای راهسازی در ایران مغفول مانده است
در این جلسه، مهران قربانی؛ معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای، تجاریسازی راه و مدلهای تأمین هزینههای ساخت و نگهداری راه را یکی از موضوعات مهم و مغفول مانده در ایران دانست. وی با اشاره به مسئولیت سازمان راهداری در نگهداری ۲۲۰ هزار کیلومتر انواع راه و مدیریت حملونقل جادهای مسافری و باری، بر لزوم توسعه زیرساختهای جادهای تأکید کرد. قربانی؛ افزود: در دهههای گذشته، توسعه آزادراهها چندان جدی گرفته نشده است و باید با اولویتبندی کریدورهای پرسرعت، موانع توسعه این بخش را برطرف کنیم. وی همچنین بر تکمیل شاهراههای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی کشور تأکید کرد و گفت: اقتصاد راه، راهسازی و راهداری باید احیا شود تا کشور به توسعه متوازن دست یابد.
مطالبات راهسازان در قالب یک بسته یکپارچه تدوین شود
علی آقامحمدی؛ رئیس گروه اقتصادی دفتر مقاممعظمرهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این نشست با تأکید بر اهمیت رویکرد جامع در پروژههای زیربنایی، اظهار کرد: نیازمند ساختاری هستیم که مجموعه مسائل اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را در پروژههای زیربنایی در نظر بگیرد. آقامحمدی؛ از اعضای هیئت مدیره انجمن شرکتهای راهسازی و نمایندگان جامعه مهندسان مشاور ایران، خواست تمامی مطالبات خود را در قالب یک بسته جامع و یکپارچه ارائه دهند و تصریح کرد: رشد هشت درصدی اقتصاد در برنامه هفتم پیشرفت و سند چشمانداز ۲۰ ساله کشور باید محور طراحی و اجرای پروژههای زیربنایی باشد. آقامحمدی؛ همچنین آمادگی خود را برای همکاری با وزارت راهوشهرسازی در جهت تحقق اهداف توسعهای کشور اعلام کرد و گفت: هماهنگی و یکپارچگی میان متولیان پروژههای زیرساختی ضروری است تا منابع بهینهسازی شود و دسترسی به اهداف اقتصادی تسریع یابد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر لزوم ارائه راهکارهای اجرایی برای تحقق رشد اقتصادی، افزود: مدلهای متنوعی برای تأمین سرمایه پروژههای زیرساختی وجود دارد که به شرط هماهنگی و یکپارچهسازی اهداف میتوان از آنها بهرهبرداری کرد. وی همچنین بر اهمیت توسعه راهها و راهآهن در ایران تأکید کرد و گفت: ضروری است نقشه راه مشخص شود و به پروژههای زیربنایی سرعت داده شود. من اطمینان دارم این دولت توان انجام این کارها را دارد و یقین دارم که انجام خواهد داد. من به سادگی هر حرفی را بیان نمیکنم. آقامحمدی؛ با اشاره به راهکارهایی مانند مولدسازی داراییها و بهبود زیرساختهای جادهای، اظهار کرد: این اقدامات میتوانند در پرداخت بدهیها و پیشرفت پروژهها مؤثر باشند.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه