معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: اگر اداره فرودگاهها را به دولتهای محلی واگذار کنیم، متناسب با تقاضای موجود و برنامههای توسعهای منطقه با دستهای بازتر و چابکی بیشتر، منابع کشور را به شکل مناسبتری برای توسعه فرودگاه به کار میگیرند و با شناسایی بخشخصوصی توانمند محلی و واگذاری بهرهبرداری فرودگاه به […]
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: اگر اداره فرودگاهها را به دولتهای محلی واگذار کنیم، متناسب با تقاضای موجود و برنامههای توسعهای منطقه با دستهای بازتر و چابکی بیشتر، منابع کشور را به شکل مناسبتری برای توسعه فرودگاه به کار میگیرند و با شناسایی بخشخصوصی توانمند محلی و واگذاری بهرهبرداری فرودگاه به آنها میتوانند فرودگاه را ارزانتر اداره کنند. سیدحمیدرضا صانعی؛ در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به این سؤال که آیا میتوان مالکیت برخی فرودگاهها را به استانداریها و شهرداریها در هر استان واگذار کرد، گفت: جابهجایی داراییها در دولت بسیار سخت است، البته واگذاری فرودگاههای کمبازده و زیانده فقط مشکل ما نیست و در سایر کشورهای دیگر هم وجود دارد که الگوهای مناسب و موفقی نیز در این زمینه ارائه شده است. وی افزود: مطالعاتی درخصوص واگذاری فرودگاهها در کشور در حال انجام است تا بتوانیم مدل اجرایی مناسبی برای آن ارائه دهیم. معتقدیم اگر اداره فرودگاهها را به دولتهای محلی واگذار کنیم متناسب با تقاضای موجود و برنامههای توسعهای منطقه با دستهای بازتر و چابکی بیشتر، منابع کشور را به شکل مناسبتری برای توسعه فرودگاه به کار میگیرند و با شناسایی بخشخصوصی توانمند محلی و واگذاری بهرهبرداری فرودگاه به آنها میتوانند فرودگاه را ارزانتر اداره کنند. معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری، تصریح کرد: مطابق با قانون، وزارت راهوشهرسازی با رعایت سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مجاز است به منظور افزایش کارآیی و بهبود خدمات رسانی و ارتقا بهرهوری و کاهش هزینههای دولت و منطقیسازی و چابک سازی، نسبت به واگذاری مدیریت بهرهبرداری فرودگاههای کشور از جمله فرودگاههای وابسته به دستگاههای اجرایی به بخشخصوصی، عمومی و یا مشارکتهای داخلی و خارجی در قالب واگذاری مدیریت مذکور با اولویت شرکتهای هواپیمایی داخلی با حفظ مالکیت دولت و استمرار خدمات ناوبری توسط دولت و رعایت حق و حقوق قانونی کارکنان اقدام کنند. به گفته وی، امکان واگذاری بهرهبرداری از بسیاری از فرودگاههای کشور در قالب مدلهای اقتصادی مدیریت فرودگاههای کوچک امکانپذیراست. این موضوع همچنین به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور کمک میکند تا با تمرکز منابع خود بر امور ناوبری و فروش خدمات فنی و مهندسی، مدیریت بهتری بر منابع در اختیار خود داشته باشد. صانعی؛ عنوان کرد: وقتی فرودگاهی را به استان واگذار میکنیم که آن را توسعه دهد و سرمایهگذاری کند، بخشخصوصی نیز تشویق به سرمایهگذاری در آن میشود. معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری، با بیان اینکه در مدل اداره کردن فرودگاههای کوچک، دولت باید مشوقهایی را نیز برای جذب سرمایهگذار در نظر گیرد، گفت: از طرفی قانونگذار مشخص نکرده که هدفش از واگذاری مدیریت فرودگاه این است که آیا با واگذاری آن، درآمدی کسب کند یا هزینههایش کاهش یابد. به عبارت دیگر تعدادی فرودگاه داریم که باید واگذار شود و پولی برای اداره آنها پرداخت شود برای اینکه هزینهها کاهش یابد و از طرفی فرودگاههای داریم که بخشخصوصی باید در قبال بهرهبرداری از آن بخشی از درآمد خود را بهعنوان سود به دولت پول برگردانند. وی در پایان، گفت: هر فرودگاه نسخه خاص خود را نیازمند است و با یک مدل نمیتوان همه را اداره کرد.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه